InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stop het dodelijke roken en word al binnen 24 uur gezonder

Stop het dodelijke roken en word al binnen 24 uur gezonder

Stop het dodelijke roken en word al binnen 24 uur gezonder Als je de zwarte longen ziet van verstokte rokers, en bovendien hun kortademigheid waarneemt, kun je moeilijk geloven dat het nog goed komt indien ze stoppen met hun rookverslaving. Toch is het zo dat kettingrokers en andere rookverslaafden na het stoppen met roken vrijwel onmiddellijk gezonder worden. Dus stop met het inhaleren van die peuk vol teer en nicotine! Ook als je depressief bent en bij angststoornissen, want die verdwijnen enkele weken na het stoppen. Bovendien daalt het risico op mondkanker.

Goede motivatie

Als je inziet dat inhaleren van teer en nicotine je leven verkort en de kwaliteit van je bestaan vergalt, kun je eindelijk voldoende moed verzamelen om gemotiveerd van de rookverslaving af te komen. Maar daarbij is een goede ondersteuning van je omgeving en deskundigen wel essentieel. Hoe meer steun en support je krijgt bij je poging om met roken te stoppen, hoe groter de kans op succes. Dit komt naar voren uit een recent onderzoek van de Stichting Volksgezondheid en roken. Van degenen die nicotinevervangers gebruiken, valt zo'n 80% weer in de oude rookgewoonten terug. Gunstiger effect hebben nicotinepleisters in combinatie met begeleiding door de huisarts.

Stress vanwege stoppen

Natuurlijk hebben stoppogingen ook bijwerkingen in de vorm van stress. Maar de negatieve effecten van stress zijn beduidend minder dan de negatieve gezondheidsgevolgen van het roken. En aan die stress en spanning komt ook een einde, als het anti-rooktraject eenmaal voorbij is.

Het is een fabeltje dat alleen nicotine de stress in je lichaam kan voorkomen of verminderen. Ook mensen die nog nooit gerookt hebben, kunnen hun stress en spanning onder controle krijgen, zonder de hulp van verdovende middelen. Met zo'n argument zou je ook gepermitteerd zijn om je spanning met alcohol en drugs te bestrijden.

Depressief of angstig? Rook niet

Als je last van angststoornissen hebt of depressief bent, stop dan onmiddellijk. Onderzoekers schrijven begin 2014 in het blad British Medical Journal, dat de klachten reeds na zes weken verdwijnen. Ze baseren hun standpunt op een meta-analyse van 26 grote studies. Soms is het resultaat van stoppen met roken beter dan het slikken van medicijnen. Hulpverleners menen nog vaak dat het stoppen met roken de angstgevoelens en depressies juist aanwakkert, maar uit het recente grote onderzoek blijkt het tegendeel.

Op latere leeftijd stoppen

Beter laat dan nooit, want het is aangetoond dat het zelfs na je 65ste levensjaar nog zin heeft om te stoppen met roken. Mannen die op die leeftijd met roken stoppen leven zo'n kleine 2 jaar langer en bij vrouwen kan de winst oplopen tot 3,7 jaar. Ook de kans om aan longkanker te overlijden daalt rond die leeftijd met zo'n 5 procent.

Aankomen in gewicht

Zwaarder worden is helaas een negatief bijverschijnsel, want er komt bij veel mensen die stoppen met roken gemiddeld zo'n drie kilo lichaamsgewicht bij. Eigenlijk valt dat wel mee, en het is zeker geen reden om niet te stoppen. Als je zorgt dat je niet constant gaat snoepen, nadat je gestopt bent met inhaleren, kun je de schade trouwens behoorlijk beperken.

In één keer voorgoed stoppen

Als je toch de moed en motivatie hebt gevonden om te stoppen, ga het dan niet geleidelijk doen, maar draai de knop in één keer definitief om, voor het beste effect en de grootste kans op positief resultaat. Trucjes om "het" alleen nog tijdens het wandelen of TV-kijken te doen werken niet. En vergeet niet dat één tot twee sigaretten per dag inhaleren evengoed ongezond is.

Nicotinevervangers helpen

Via nicotinevervangers kun je de hoeveel nicotine die je toelaat in je lichaam langzaam afbouwen. Dat werkt het beste als je daarbij begeleiding krijgt en je uiteraard de aanwijzingen van de fabrikant volgt.

Geneesmiddelen

Er zijn ook medicijnen die ondersteunen bij het stoppen. Als ondersteunend medicijn om de rookverslaving te beheersen wordt vaak het ontwenningsmiddel Champix voorgeschreven door de arts. Dit medicijn bevat de werkzame stof varenicline. Deze stof vermindert de gevoeligheid van het brein voor nicotine, waardoor de drang naar nicotine afneemt. Ook bootst het enigszins de werking van nicotine na, waardoor de ontwenningsverschijnselen niet zo hard aankomen.

Gezondheid verbetert al na een uur

Binnen het uur komen de eerste gunstige effecten van het stoppen met roken.
  • Dan dalen reeds de bloeddruk en de hartslag.
  • Na enkele weken verbeteren de longfunctie en bloedcirculatie.
  • Kortademigheid en rokershoest verdwijnen na één tot negen maanden.
  • Een jaar na het stoppen is de kans op vernauwde kransslagaders (coronaire hartziekten) nog de helft van die van een roker.
  • Tien jaar na de laatste peuk is het sterftecijfer aan longkanker ook nog ongeveer 50% in vergelijking met een roker.
  • Ook is het risico op alvleesklier-, baarmoederhals-, blaas-, slokdarm-, keel-, en mondkanker gedaald.
  • Vijftien jaar na het definitief stoppen met roken is het risico op coronaire hartaandoeningen weer even klein als van iemand die z'n leven nog niet gerookt heeft.

Duidelijke motivatie

Schrijf de reden waarom je gestopt bent op een groot vel papier en hang het op een opvallende plaats, bijvoorbeeld:
  • Dat je kleinkinderen hun opa ook nog zullen hebben als ze ouder dan een 1 jaar zijn.
  • Omdat je hoopt dat je later je vrouw kunt verzorgen als zij hulpbehoevend mocht zijn.
  • Om de volgende wereldkampioenschappen voetballen te mogen meemaken.
  • Dat je niet bij die 6.000.000 wil horen die jaarlijks wereldwijd sterven aan de gevolgen van roken.
Gerelateerde artikelen
Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Light sigaretten worden vaak gerookt door rokers die geleidelijk aan willen stoppen met roken. De light sigaret bevat mi…
Bronnen en referenties
  • Kring apotheek, apotheek.nl
  • NH-Dagblad april 2014

Reageer op het artikel "Stop het dodelijke roken en word al binnen 24 uur gezonder"

Reactie

Nico van Empel, 15-03-2013 08:36 #1
Mooi verslag. Alleen niet goed te lezen op fb. Kunt u dit verslag nogmaals sturen maar dan naar mijn email adres. Ik probeer al jaren te stoppen met roken maar het lukt maar niet

Infoteur: Robbie
Laatste update: 27-09-2019
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!