InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > De gevolgen van roken, stoppen met roken

De gevolgen van roken, stoppen met roken

Stoppen met roken. Voor de een makkelijker dan voor de ander. Stoppen met roken heeft gevolgen voor je gezondheid, op een positieve manier. Na verloop van tijd zul je je voelen als een persoon die nooit gerookt heeft. Stoppen met roken vereist zowel mentaal als fysiek doorzettingsvermogen.

De beslissing

Je steekt lekker een sigaretje aan, maar voelt je achteraf toch schuldig. Je hebt helemaal geen behoefte aan nicotine, maar grijpt toch naar een sigaret. Gewoon omdat het kan, of omdat je de gewoonte hebt gecreëerd. Wanneer dat laatste voor jou geldt ben je verslaafd. Het roken van sigaretten behoort bij velen tot de normaalste zaak van de wereld. Toch moet je dit niet zo zien. Roken is en blijft immers een verslaving.
Op het moment van roken kun je je oppermachtig voelen terwijl je na het uitmaken of weggooien je eigenlijk toch een beetje misselijk voelt. Misselijkheid is een veel voorkomende bijzaak, maar zegt natuurlijk genoeg over de sigaret. Vele mensen beslissen na een tijdje toch om het roken op te geven, wat de beste beslissing is voor de gezondheid van jou en de mensen om je heen.

Wie rookt er nou nog?

In 2012 rookten slecht 26% van de Nederlandse bevolking nog. Dit waren zo'n 3,6 miljoen mensen. Het aantal mannen dat rookte werd vertaald met 27% en de vrouwen rookten over het algemeen wat minder met 25%. Het percentage rokenden in Nederland daalt en stijgt. Je kunt wel zeggen dat dit Nederland zo uniek maakt. Het dalende gedeelte is afkomstig van de mensen die stoppen met roken. Daarnaast zien we op schoolpleinen natuurlijk zat kinderen die eraan beginnen. In een grafiek zul je hoge pieken en diepe dalen zien. Het aantal mensen dat stopt blijft echter stijgen. Dit heeft o.a. te maken met het verbod op roken in de horeca. Het beleid wordt door vele horecagelegenheden nog niet volledig nageleefd omdat dit het aantal klanten flink zou laten afnemen.

Gevolgen van roken

Het kan natuurlijk zijn dat je helemaal (nog) geen zin hebt om te stoppen met roken. Toch is iedereen die rookt zich goed bewust van de gevolgen. Door roken krijg je verschillende schadelijke stoffen binnen zoals teer, koolmonoxide en niet te vergeten de nicotine. Er zijn zat mensen die oud worden met roken en helemaal niet sterven aan het roken. De kans van een sterfgeval voor rokers door het roken van sigaretten is 1 op 2.

Hier volgen een aantal gevolgen van het roken:
  • Verhoogd risico op hart -en vaatziekten
  • Longkanker door bijvoorbeeld de teerdeeltjes uit een sigaret
  • Longaandoeningen zoals COPD (chronische bronchitis en longemfyseem)
  • Kanker van de mondholte, strottenhoofd, slokdarm, alvleesklier, nier en blaas
  • Slechtere conditie dan niet-rokers
  • De huid veroudert sneller
Dit zijn slecht een paar van de tientallen nadelen

Er valt dus nogal een discussie te voeren over het wel en/of niet roken. Anti-rokers zullen bijvoorbeeld de bovenstaande statistieken en gevolgen weergeven wanneer zij een argument willen versterken. Terwijl voorstanders van roken zullen zeggen dat dit hun eigen verantwoordelijkheid is en dat er een grote kans bestaat dat deze helemaal niet sterven door het roken.

Stoppen met roken

Het klinkt makkelijker dan het in werkelijkheid is. "Even stoppen met roken." Het lichaam zal moeten wennen aan het feit dat er geen nicotine meer binnenkomt. Daarbij hebben vaste rokers een routine opgebouwd. Het mentale deel van stoppen met roken is voor de meesten het zwaarst. De dagelijkse sigaretjes bij de koffie, na het avondeten, voor het slapen gaan, of onderweg naar werk zijn vaak het lastigst. Toch zijn de voldoening en de gezondheidsfactoren die erbij komen kijken, het dubbel en dwars waard. Het kan zijn dat je niet sterk genoeg in je schoenen staat om helemaal zelf te stoppen met roken. Maak daarom iedereen in je omgeving bewust van het feit dat je gaat stoppen. Dit zal je mentaal een duw in de juiste richting geven en je familie en vrienden zullen je er vaak aan herinneren.

Wat gebeurt er na het stoppen met roken?

Na 20 minuten

Zodra je gestopt bent zal na 20 minuten je bloeddruk dalen tot een normaal niveau. Hierbij zal de hartslag hetzelfde vertonen en weer op een gezond ritme gaan slaan.

Na 24 uur

De bijwerkingen zullen echter na 24 uur te merken zijn. Je zult onder andere veel gaan hoesten en je wat minder lekker voelen dan normaal. Neem bijvoorbeeld een douche om je mentaal te helpen in de strijd tegen het roken. Het hoesten is wel een pluspunt, dit betekent dat je lichaam zich zal ontdoen van de slijm en vuiligheid die zich in je longen verstopten.

Na 48 uur

Twee dagen verder en je lichaam is, zo goed als, nicotine vrij. Dit betekent voor jou dat je reuk en smaak vermogen verbeteren.

Na 3 dagen

Je zult aan je ademhaling merken dat je 3 dagen bent gestopt. Het lijkt wel een hemel, zoveel lucht dat je binnenkrijgt. Op dag 3 zul je gemengde gevoelens overhouden. Je voelt de drang om te roken maar tegelijkertijd voel je dat je conditie is verbeterd en dat er meer energie in je lichaam zit. De drang om te roken is niet het enige dat je tegenwerkt.

Na een week

Wanneer er een week voorbij is merk je dat er ontwenningsverschijnselen plaats gaan vinden. Jij laat je echter niet uit het veld slaan en denkt nog eens goed na over de gevolgen van het roken. Als het je allemaal even te veel wordt zul je toch echt hulp moeten zoeken door bijvoorbeeld een paar "peptalkjes" van je collega's. Wanneer dit niet genoeg is zul je toch echt professionele hulp gaan zoeken. Deze zal je nog eens uitleggen waarom je dit allemaal doet en raadt je misschien een nicotinepleister of kauwgom aan.

Na een maand

Het hunkeren naar eten begint wanneer je ongeveer een maand gestopt bent. Beschouw dit niet als een negatief gedeelte van het stoppen maar bedenk dat een gezonde snack juist een beloning kan zijn voor het stoppen met roken van een maand lang! Let wel op dat je niet teveel ongezond voedsel gaat eten, neem 's avonds bij de film een komkommertje i.p.v. een zak chips. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een snack van 100 kilocalorieën net zoveel voldoening geeft al eentje van 700. Neem bij de caloriearme snacks kleine hapjes en kauw vaker om je hersenen de illusie te geven dat je meer hebt gegeten.

Na een half jaar

Een half jaar rookvrij is een geweldige prestatie! Op dit moment heb je bewezen dat jij de baas bent over je lichaam en je hersenen. De nieuwe gezonde gewoontes die je ontwikkeld hebt nu je een niet-roker bent geworden zijn een tweede natuur geworden. Daarnaast is je algehele conditie en gezondheid drastisch verbeterd.

Na een jaar

Na een jaar is het risico op kanker en hart -en vaatziekten relatief lager dan bij rokers.

Na 2 jaar

Na twee jaar is het risico op hart -en vaatziekten de helft (50%) lager dan bij rokers.

Na 5 jaar

Na vijf jaar is het risico op kanker de helft lager dan bij rokers.

Na 12 - 15 jaar

Na twaalf tot vijftien jaar ben je zo goed als volledig hersteld van je leven als roker. Je kunt jezelf al tijden een niet-roker noemen maar vanaf nu is het ook niet meer terug te vinden dat je ooit hebt gerookt. Volledig en hersteld kun je de koffie drinken zonder een gedachte aan een sigaret. De gewoontes zijn verdwenen ook al blijven de herinneringen bestaan.
© 2014 - 2019 Vandenbrink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verslaafd aan sigarettenVerslaafd aan sigarettenSigarettenverslaving is een vorm van drugsverslaving. In sigaretten zit immers nicotine. Nicotine is een soort drugs. Ve…
Feitjes over rokenNiet roken wordt zo langzamerhand mode. Tussen 2001 en 2005 was het aantal jeugdige rokers flink afgenomen. Toch rookt n…
Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Light sigaretten worden vaak gerookt door rokers die geleidelijk aan willen stoppen met roken. De light sigaret bevat mi…
Angst voor stoppen met rokenVoor veel rokers is de gedachte aan stoppen alleen al beangstigend. Dit kan variëren van een gespannen gevoel, tot compl…
Bronnen en referenties
  • Hartstichting

Reageer op het artikel "De gevolgen van roken, stoppen met roken"

Infoteur: Vandenbrink
Gepubliceerd: 14-02-2014
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!