InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcoholisme en alcoholvergiftiging - Effecten en gevolgen

Alcoholisme en alcoholvergiftiging - Effecten en gevolgen

Alcoholisme is een serieus probleem. In 2014 in Nederland alleen zijn er minstens 185.000 alcoholisten en 500.000 zware drinkers. Dit betekent dat 1 op de 100 mensen alcoholist is. Veel mensen herkennen het probleem niet omdat het een algemeen geaccepteerd fenomeen is. Niemand kijkt op als iemand een biertje drinkt. Maar wat is alcoholisme eigenlijk? Wat voor gevolgen en problemen brengt het met zich mee? Wanneer ben je eigenlijk een alcoholist? En als het zo gevaarlijk is waarom drinkt dan bijna iedereen?

Wat is alcoholisme?

Alcoholisme is een psychologische en lichamelijke verslaving aan alcohol. De verslaafde kan nauwelijks of niet functioneren in het dagelijks leven zonder alcohol genuttigd te hebben. Het dagelijkse drinken kan al problemen met zich mee brengen. Sommige mensen hebben een alcoholprobleem zonder dat ze het zelf door hebben. Deze mensen drinken dagelijks en merken niet dat het hen belemmert in het dagelijks leven omdat ze er gewend aan zijn geraakt. Dit betekent niet dat ze geen last hebben van de gevolgen. Ze zijn gewend geraakt aan de gevolgen.
Het drinken van alcohol is een algemeen geaccepteerd fenomeen en dat maakt het lastig om een alcoholist te herkennen. Hierdoor gaan mensen vaak pas heel laat hulp zoeken met alle gevolgen van dien.

Wanneer ben je alcoholist?

Je bent een alcoholist als je afhankelijk bent van alcohol in je dagelijks functioneren. Dit heeft dus niets te maken met de hoeveelheid genuttigde drank. Iemand die op werkdagen gezond eet en drinkt maar ieder weekend extreme hoeveelheden alcohol drinkt kan afhankelijk worden van de drank. Geen feest is meer leuk zonder alcohol. Gezellig uitgaan is alleen maar mogelijk met alcohol en ook ondervindt zo'n persoon de lichamelijke gevolgen van alcohol. Want ieder weekend heeft zijn lichaam extreme hoeveelheden drank te verwerken. Mensen die dagelijks grote hoeveelheden alcohol nuttigen zijn in bijna alle gevallen alcoholist en hebben hulp nodig. Vaak erkennen alcoholisten hun probleem niet en ze denken dat ze ieder moment kunnen stoppen met drinken. Ze doen dat echter zelden.

Wat is een alcoholvergiftiging?

Een alcoholvergiftiging treedt op wanneer de concentratie van alcohol in het bloed zo hoog is dat de persoon bewusteloos of zelfs in coma raakt. Bij jongeren kan dit al gebeuren bij een promillage van 1.7%. Bij volwassen ervaren drinkers is dit bij een alcoholpromillage van 4%. Bij een promillage van 5% zal een volwassen ervaren drinker in een coma raken. Promillage is het percentage alcohol in het lichaamsvocht. Een jongen van 50 kg heeft ongeveer 35 liter lichaamsvocht. De alcohol mengt zich met dit lichaamsvocht. Als deze jongen twee glazen alcohol nuttigt heeft hij een promillage van 0,5%. Een volwassen man van 70 kg heeft ongeveer 49 liter lichaamsvocht en heeft na het nuttigen van twee glazen alcohol een promillage van 0,33%. Vrouwen hebben minder lichaamsvocht dan mannen en zullen daarom sneller een hoog promillage bereiken. Dit maakt een alcoholvergiftiging een lastig probleem omdat de grens bij een ieder verschilt, dit heeft te maken met:
  • Geslacht
  • Gewicht
  • Leeftijd
  • Ervaring met alcohol
  • Hersenomvang
  • Klimaat
  • Gezondheid

Gevolgen overmatig alcoholgebruik

Lichamelijk gevolgen

Korte termijn
De meeste kortetermijngevolgen zijn bekend. Hieronder valt de welbekende kater en de black-out. Wat veel mensen niet weten is dat één keer stevig doordrinken je geheugen permanent kan beschadigen. De lichamelijke gevolgen zijn:
  • Kater
  • Conditie verslechterd
  • Geheugen verslechterd
  • Black-out's
  • Bewusteloosheid

Lange termijn
Op de lange termijn is de schade een stuk serieuzer. Je lever gaat kapot aan het overmatig gebruik van alcohol maar ook andere organen zoals de maag, hersenen en de alvleesklier worden ernstig aangetast. Geheugen aandoeningen treffen veel alcoholisten net als erectieproblemen. De lichamelijke gevolgen zijn:
  • Vette lever
  • Leverontsteking
  • Levercirrose
  • Maagslijmvliesontsteking
  • Alvleesklierontsteking
  • Hersenenschade
  • Kanker
  • Hart- en vaatziekten
  • Korsakov
  • Delirium
  • Erectieproblemen

Psychologische gevolgen

De psychologische gevolgen zijn heftig voor de alcoholist. Hij voelt zich alleen en depressief en gaat drinken om deze gevoelens te vergeten/verdrukken. De volgende dag zijn die gevoelens alleen maar sterker geworden waarmee de alcoholist in een vicieuze cirkel terecht komt. Alcoholisten hebben vaak een lage eigenwaarde en weinig zelfvertrouwen. Vaak hebben alcoholisten ook last van angsten. De psychologische gevolgen zijn:
  • Depressie
  • Angsten
  • Gedragsstoornis

Sociale gevolgen

Alcoholisten raken vaak in een sociaal isolement. Ze verliezen hun werk door hun drinkgewoonten en vaak verlaat een partner de alcoholist omdat hij of zij niet meer met de problemen om kan gaan. Een alcoholist reageert vaak met nog meer drankgebruik waarmee de alcoholist steeds dieper in zijn sociaal isolement terecht komt. Sociale gevolgen zijn:
  • Verlies van het gezin.
  • Vrienden laten een alcoholist in de steek.
  • Ontslag
  • Eenzaamheid

Gevolgen voor jongeren

De gevolgen voor jongeren zijn exact hetzelfde als voor volwassenen. Vaak zijn de lichamelijke gevolgen zelfs heftiger. De ontwikkeling komt in het gedrang door het drankgebruik en dit heeft extreme gevolgen zoals:
  • Kleinere lever
  • Slechte orgaan ontwikkeling.

Coma-zuipen

Het aantal coma-zuipende jongeren die op de intensive care belandde steeg explosief in 2007. De regering probeerde deze trend tegen te gaan door de leeftijd om alcohol te verkopen te verhogen. Alcohol werd duurder en er werd veel geld gestoken in het onderwijzen van jongeren en ouders over alcohol. Deze bewustwording is ook het enige wat lijkt te werken. Sinds 2012 is het aantal coma-zuipers per jaar redelijk gestabiliseerd maar nog steeds erg hoog. De regering hoopt dat ouders steeds meer hun verantwoordelijkheid zullen nemen en ervoor zullen zorgen dat hun kind verantwoord met alcohol omgaat. Vooral jongeren zijn een kwetsbare groep voor de gevolgen van overmatig alcoholgebruik omdat ze nog volop in de ontwikkeling zijn.
Dit zijn de cijfers over coma-zuipen van het Nederlandse Jeugd instituut:

Ziekenhuisopnames door alcoholvergiftiging

© 2014 - 2019 Jeroenvangamere, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
IQ verlies na comazuipen bij meisjes: dom na veel zuipenIQ verlies na comazuipen bij meisjes: dom na veel zuipenVroeger was het aan jongens voorbehouden om veel te drinken. Tegenwoordig doen ook meisjes mee aan die trend. Hele jonge…
Alcohol en drugsAlcohol en drugsAlcohol en drugs worden ook wel psychoactieve stoffen genoemd. Het zijn middelen die leiden tot verandering in je psychi…
De oorzaken en gevolgen van comazuipenDe oorzaken en gevolgen van comazuipenDe jongeren onder ons drinken steeds meer en steeds vaker alcohol. Met name in de weekenden zien we dat er steeds meer v…
Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging)Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging)Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging) is een ernstige conditie die zelfs tot de dood kan leiden. Een alcholvergiftig…
Feiten en tips over alcoholproblematiek bij jongerenFeiten en tips over alcoholproblematiek bij jongerenElk jaar komen er nieuwe drugs op de markt. Jongeren zijn daarvan eerder op de hoogte dan volwassenen. Via internet en d…
Bronnen en referenties
  • http://www.dehoop.org/
  • http://www.jellinek.nl/
  • http://www.vnn.nl/meer-weten-over/alcohol/drink-ik-teveel/comazuipen/
  • http://alcoholisme.wikidot.com/wat-is-alcoholisme
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Alcoholisme
  • http://www.nji.nl/nl/Databanken/Cijfers-over-Jeugd-en-Opvoeding/Cijfers-per-onderwerp/Comazuipen

Reageer op het artikel "Alcoholisme en alcoholvergiftiging - Effecten en gevolgen"

Infoteur: Jeroenvangamere
Gepubliceerd: 04-11-2014
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!