InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Wat is craving?

Wat is craving?

Wat is craving? Craving kan letterlijk vertaald worden naar 'hunkering, begeerte, het verlangen naar iets'. In de praktijk wordt dit vaak gelinkt aan een verslaving, denken we aan alcohol, drugs of gokken. Maar dat hoeft het echter niet te zijn. Een 'craving' kan ook in mindere mate een verlangen zijn naar op een bepaald moment in de week bijvoorbeeld frieten of pizza eten. Maar wat zijn nu net de elementen die craving zo krachtig en doelgericht maken en wat kan je er aan doen?

Craving

Verlangen, begeerte of hunkering

Craving kan letterlijk vertaald worden als het verlangen, de begeerte of een hunkering naar iets. Mensen die verslaafd zijn snakken met hun hele lichaam naar het trekken aan een sigaret, het drinken van alcohol of te gaan gokken. Craving kan als dusdanig als een chronisch probleem beschouwd worden want er is niet echt sprake van een drang naar iets als dit van vooraf aan niet is opgebouwd in het lichaam en als dusdanig in de hersenen. Men beseft pas dat er een sterke drang naar iets is als dit meermaals is voorgevallen in het verleden. Vaak komt dit besef ook te laat, bijvoorbeeld wanneer de partner of een goede vriend daar op wijst.

Overweldigende, dwanggedachten en bijhorende handelingen

De manier hoe we over bepaalde zaken denken en het verlangen ernaar om dit lichamelijk te bevredigen gaat vaak hand in hand. Mensen die een 'craving' hebben voor iets, voelen een hunkering en overweldigende gedachten om deze hunkering uiteindelijk lichamelijk te bevredigen. Zo kan iemand die aan alcohol verslaafd is een enorme drang voelen om, wanneer als hij bij een vriend thuis is even geniepig de drankkast in te duiken en daar een slok van een fles whisky of wodka te nemen. Hij of zij zet op dat moment het besef (zeer vaak onbewust) van 'dit is eigenlijk verkeerd' even opzij om zijn lusten te bevredigen en te genieten van waar het lichaam en geest op dat moment naar snakken: het verorberen van een lekkere slok alcohol. Overweldigende gedachten domineren vanaf die fase 'het probleem' en de levensstijl van deze persoon kent op dat moment nog nauwelijks grenzen. Mensen die in de fase van craving zitten, gebruiken verslavende middelen om hun leven vorm te geven en hieraan vast te houden ook al heeft het psychologische en sociale gevolgen. Deze mensen aanzien deze drugs als een manier om te overleven, om vast te houden aan hun verdovende roes, om de werkelijkheid waar te nemen en in de realiteit plaats te nemen. Pas als ze echt geconfronteerd worden met nadelige gevolgen van hun gedrag en het besef dat ze iemand graag zien of graag hebben en die niet willen kwetsen zullen ze uiteindelijk in actie schieten.

Uitstelgedrag

Behoeften vervullen

Mensen die een 'craving' bezitten doen zeer vaak aan uitstelgedrag, zo werd bewezen uit onderzoek. Zij passen hun levensstijl aan naar het bevredigen van behoeften en belangrijke taken of verplichtingen verdwijnen naar de achtergrond. Hierdoor komen verplichtingen en verwachtingen op een laag pitje te staan, terwijl het vervullen van de behoeften op nummer één steeds maar terugkeren en bevestigd worden.

Hoe kan je craving tegengaan

Confrontatie

Vaak wordt craving en de daarmee gepaard gaande verslaving pas ontdekt wanneer iemand die het goed met je meent je op de feiten drukt. Vanaf dan rinkelt er een bel dat je leven zo niet kan verdergaan en dat je stappen moet ondernemen om je verslaving en je onbeheersbare drang onder controle moet gaan houden.

Afspraak met je huisarts

Bespreek met je huisarts welke problemen je ervaart en hoe je daar goed en op een passende manier mee kan omgaan. In de meeste gevallen komt een 'craving' voort uit een achterliggend psychisch probleem. Bijvoorbeeld dat je je eenzaam voelt, een depressie hebt of dat je een erfelijke aanleg hebt om dit te ontwikkelen.

Bespreek het met een vertrouwenspersoon

Wanneer je zelf beseft dat het zo niet meer verder kan of een ander persoon je daar op wijst kan het opluchten om een vertrouwenspersoon aan te spreken. Deze persoon zal je waarschijnlijk doorverwijzen naar een professionele hulpverlener of een huisarts, want als hij/zij je echt goed kent zal hij of zij de ernst ervan inzien en het besef ook hebben dat je met een probleem zit dat je maatschappelijk functioneren belemmert. Bespreek eerst samen het probleem en waar je precies zit. Een verslaving ontstaat niet zomaar uit het niets en is een ernstig probleem dat de nodige aandacht verdient.

Wat je kan doen na het besef

Neem de tijd om tot jezelf te komen en vooral om je probleem te aanvaarden en te beseffen. Ga ervoor om dit aan te pakken en aanvaard de broodnodige hulp en raad die je op dat moment nodig hebt. Bedank ook je vriend/ vriendin/ partner die jou dit besef heeft aangebracht en je er heeft toe aangezet om hulp te zoeken. Wanneer je een drang voelt voor iets moet je beseffen dat dit natuurlijk is opgebouwd, maar leer omgaan met de ongezonde gedachten en realiseer dat deze verkeerd zijn. Bijvoorbeeld de drang naar het gokken op een geldkast voor groot geld 'zal op termijn altijd tot verlies leiden'. Het teveel nuttigen van alcohol zal voor psychologische, emotionele en sociale schade leiden, net als het nemen van drugs er wel voor zorgt dat je even in een roes zit, maar hierdoor je de realiteit uit het oog verliest en op termijn enorme schade toebrengt aan je gezondheid.

Lees verder

© 2015 - 2019 Brunos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?Twijfel je als ouder of je kind verslaafd is? Verslaafd aan drugs, alcohol of andere verslavende middelen? Welke kenmerk…
Verslaafd aan begeerteVerslaafd aan begeerteIn de moderne wereld hebben wij een nieuwe religie gecreëerd die massaconsumptie heet en die bevrediging belooft door he…
Tips tegen uitstelgedragTips tegen uitstelgedragJe kent het vast wel, heel je huis ligt overhoop en er zijn nog zoveel dingen die gedaan moeten worden maar je kunt jeze…
Alcoholverslaving: afhankelijkheid en cravingAlcoholverslaving: afhankelijkheid en cravingBij moderne alcoholproblematiek wordt onderscheid gemaakt tussen zwaar drinken, probleem drinken, alcoholmisbruik en afh…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Johnhain, Pixabay
  • http://www.desleutel.be/verslaving/faq/faq-over-verslaving/item/1950-wat-bedoelen-we-met-craving-of-hunkering-in-het-kader-van-verslaving
  • http://motivateyourlife.net/stop-drinking-alcohol/

Reageer op het artikel "Wat is craving?"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 22-12-2016
Subrubriek: Verslaving
Special: Emotionele ontwikkeling
Medische informatie…
Schrijf mee!