InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Herstellen van verslaving door middel van twaalf stappen

Herstellen van verslaving door middel van twaalf stappen

Herstellen van verslaving door middel van twaalf stappen De twaalf stappen naar herstel van verslaving, ook wel het Minnesota model genoemd is een van de meest gebruikte methodes om te herstellen van een verslaving. Verschillende verslavingszorg-instellingen gebruiken het Minnesota model. Wat houdt deze aanpak precies in?

Ontstaan

Oorspronkelijk is het model opgericht door de Oxford Group, niet te verwarren met de Oxford Movement. De Oxford Group werd opgericht door de predikant dr. Frank Buchman. Buchman werd geïnspireerd door zijn docent Robert E. Speer en zijn boek ‘de principes van Jezus’. Buchman was er van overtuigd dat mensen kunnen veranderen als ze beseffen dat ze zich bekeren moeten van een zondig leven en God vragen om hulp. Door middel van gebed, meditatie en elkaar de zonden op te biechten ontstond er een groep mensen die grote aantrekkingskracht uitoefende op de omgeving.

Anonieme Alcoholisten

In 1935 hebben een aan drank verslaafde effectenmakelaar en een chirurg een broederschap opgericht om elkaar te steunen om nuchter te blijven. Door contacten met leden van de Oxford Group werd men enthousiast door de werkwijze en ‘resultaten’. De twee vrienden gingen vervolgens hun eigen weg en men gaf zichzelf al gauw de naam ‘Anonieme Alcoholisten’ (AA). Vervolgens zijn door de wekelijkse bijeenkomsten van de vriendengroep de Twaalf Stappen naar herstel ontstaan. Tot op de dag van vandaag is het programma berust op de principes van de Oxford Group: herstellen van verslaving kan alleen als je gelooft dat een Macht groter dan jezelf, je weer geestelijk gezond kan maken.

Twaalf stappen naar het herstellen van een verslaving

  1. Wij erkenden dat wij machteloos stonden tegenover de alcohol - dat ons leven stuurloos was geworden.
  2. We kwamen ertoe te geloven dat een Macht groter dan wijzelf ons weer geestelijk gezond kon maken.
  3. Wij besloten onze wil en ons leven over te geven in de hoede van God, zoals ieder van ons Hem persoonlijk aanvaardt.
  4. We maakten een diepgaande en onbevreesde morele balans op van ons leven.
  5. Wij bekenden tegenover God, tegenover ons zelf en tegenover een ander mens de juiste aard van onze misstappen.
  6. We waren volkomen bereid om God al onze karakterfouten te laten wegnemen.
  7. Wij vroegen Hem nederig onze tekortkomingen weg te nemen.
  8. Wij maakten een lijst met de namen van allen die door ons schade en leed hadden ondervonden en verklaarden ons bereid om dit bij hen allen goed te maken.
  9. Wij hebben waar het mogelijk was dit rechtstreeks weer bij zulke mensen goedgemaakt, behalve wanneer dit hen of anderen zou kwetsen.
  10. We maakten er een gewoonte van onszelf te onderzoeken en erkenden direct de fouten die we hadden gemaakt.
  11. Wij trachtten door gebed en overdenking ons contact met God, hoe ook ieder van ons Hem persoonlijk aanvaardt, te verdiepen, en baden Hem enkel ons Zijn wil te doen kennen en om de kracht die te volbrengen.
  12. Nu deze Stappen ons tot geestelijke bewustwording hebben geleid, hebben wij geprobeerd deze boodschap aan alcoholisten door te geven en deze principes bij al ons doen en laten na te streven.

Nederland

Het Minnesotamodel is vervolgens over de hele wereld uitgewaaierd. Sinds het ontstaan hebben vele mensen dankzij het Twaalf Stappenmodel de weg naar herstel mogen vinden. Omstreeks 1949 introduceerde dr. Henk Krauweel het Twaalf Stappenmodel in Nederland. De eerste AA groep ging in Amsterdam van start met een eenvoudige vertaling wat bekend stond als het ‘Rode boekje’.

Diversiteit

Intussen zijn verschillende klinieken gestart met het Minnesotamodel. Hierdoor zijn er verschillende varianten ontstaan. Het grote verschil zit dan in twee aspecten:
  • in de ene kan de nadruk op het christelijke karakter liggen en bij de ander kan het meer open zijn.
  • er is onderscheid tussen het gebruik van het programma intern waarbij dan ook een counseler aanwezig is en, de zelfhulpgroep. Bij de zelfhulpgroep is geen counseler aanwezig en staat de anonimiteit hoog in het vaandel.

Websites

Hieronder een aantal interessante websites waaronder de site van Hazelden, het zenuwcentrum van het Twaalf stappenmodel. Op die site kunt u veel wetenschappelijk onderzoek vinden op het gebied van verslaving en behandeling.
  • www.aa-nederland.nl
  • www.wikipedia.org/wiki/Oxford_Group
  • www.stichting12stappen.nl
  • www.hazelden.org
Gerelateerde artikelen
Verslaving behandeling: Het 12 stappenplan (Minnesota model)Verslaving behandeling: Het 12 stappenplan (Minnesota model)Wanneer je lijdt aan een verslaving bestaat er nu ook in Nederland de mogelijkheid om die te overwinnen met het befaamde…
Verslaving: Stap 3 van het twaalfstappenprogrammaVerslaving: Stap 3 van het twaalfstappenprogrammaDe derde stap van het twaalf stappen programma is het openen van een deur. Vanuit onze verslaafde koppigheid naar een be…
12 stappen van de Anonieme Alcoholisten12 stappen van de Anonieme AlcoholistenHet 12 stappen model van de Anonieme Alcoholisten is een zelfhulpprogramma voor verslaving. In eerste instantie was deze…
Sponsor, buddy en ervaringsdeskundige in de verslavingszorgSponsor, buddy en ervaringsdeskundige in de verslavingszorgIn de verslavingszorg maakt men al jaren gebruik van sponsors. Deze methode wordt vooral toegepast in de zelfhulpgroepen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Herstellen van verslaving door middel van twaalf stappen"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 28-10-2019
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!