InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > De psychologie achter het roken

De psychologie achter het roken

Roken is voor velen van ons een gewoonte geworden. We vinden het fijn om na die uitputtende werkdag dat heerlijke sigaretje op te steken. Toch weten we allemaal wat de nadelige effecten van roken zijn voor onze gezondheid en misschien zelfs voor onze relaties. Sommige keuzes over hoe je gaat stoppen met roken zijn echter heel snel gemaakt, hierdoor heb je geen sterke basis om te blijven stoppen. Er is inzicht nodig, dit inzicht kan verkregen worden door de psychologie achter het roken te leren.

Roken is een gewoonte

Roken is een gewoonte die geen extra waarde aan ons leven toevoegt. Waarom is het dan toch zo moeilijk om te stoppen? De nicotine die in een sigaret zit is, zoals we weten, verslavend. De stof nicotine zorgt er voor dat de hersenen beloond worden. In plaats van dat je beloond wordt in de vorm van geld of waardering krijgen je hersenen een beloning in de vorm van het stofje nicotine. De beloning is echter vals, je houdt als het ware je hersenen voor de gek. Je hebt niks gedaan van grote waarde. Je hebt niet een opstel geschreven waar je trots op kan zijn, je hebt niet je vrouw verrast met een bos bloemen. Je geeft jezelf een beloning zonder dat je enige inzet hebt vertoont. Bij bovengenoemde voorbeelden wordt je al beloond door een goed cijfer van je docent of een vrolijke vrouw.

Dit weten we allemaal maar al te goed. We kennen het gevoel dat een sigaret geeft, een voldaan, rustig en blij gevoel. Dit is ook de voornaamste reden waardoor het moeilijk is om te stoppen met roken. Waarom zou je stoppen als het je een goed gevoel geeft? Dit kunnen we uitleggen met behulp van lange- en korte termijn effecten.

Korte - en langetermijneffecten

De mens is geneigd om meer te letten op korte termijn effecten. Bijvoorbeeld het kopen van een broodje in het winkelcentrum om zo iets lekkers te kunnen eten weegt veel zwaarder dan het sparen voor die tv die je zo graag wilt hebben. Met dit voorbeeld maken we duidelijk dat korte termijn effecten veel aantrekkelijker zijn dan lange termijn effecten. Dit is precies hetzelfde voor roken. Zoals bovenaan de alinea is aangegeven geeft roken ons een voldaan en goed gevoel op het moment dat we de sigaret op steken. Dit weegt veel zwaarder dan de gezondheidsrisico's die roken met zich mee neemt. Dit komt omdat wanneer we stoppen met roken we niet meer dagelijks worden beloond zoals we werden dankzij dat ene sigaretje. Hoe stoppen we dan?

Stoppen met een verslaving is zeker niet gemakkelijk. Het vereist discipline en geduld. Ook zul je iets anders moeten vinden wat jou motiveert om te blijven stoppen. Bijvoorbeeld sporten, een frisse adem die je graag zou willen hebben of misschien zelfs het geld dat je bespaart op het kopen van sigaretten.

Hieronder nog wat belangrijke tips om jou te helpen met stoppen:
1. Vind een hobby die jou kan bezig houden waarbij roken een negatief effect heeft.
2. Vertel tegen jezelf, elke dag, hoe goed het van jezelf is dat je bent gestopt en hoe blij je met jezelf bent.
3. Vertel aan zoveel mogelijk mensen dat je gestopt bent, dit maakt de sociale druk sterker.
4. De eerste stap van stoppen is niet langer kopen.
5. Stop in stappen, een goede eerste stap zou bijvoorbeeld zijn om alleen in het weekend te roken.
6. Praat er over, hoe veel moeite je ermee hebt en vraag ook naar andere mensen hun ervaringen.
7. Wacht niet maar stop nu en denk hierbij aan de vele voordelen die er aan verbonden zijn.

Hopelijk zijn dit de stappen die u een rookvrij leven zullen geven, hoe dan ook het is nooit verkeerd om het te proberen.
© 2012 - 2019 Philosopherthor, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken  5 tipsStoppen met roken 5 tipsHet is intussen al even geleden, maar op 1 juli 2008 is door heel Nederland definitief het rookverbod ingegaan. Verboden…
Bronnen en referenties
  • Psychologie een inleiding, philip G.Zimbardo et al. 6e editie 2009

Reageer op het artikel "De psychologie achter het roken"

Infoteur: Philosopherthor
Gepubliceerd: 19-03-2012
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!