InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Niet dikker na stoppen met roken

Niet dikker na stoppen met roken

Niet dikker na stoppen met roken Iedereen weet het - roken is niet goed voor je gezondheid. Stoppen is niet gemakkelijk, maar wat veel mensen bovendien tegenhoudt (behalve vervelende nicotine afkickverschijnselen) is het aankomen in gewicht. Toch hoef je niet per se kilo's aan te komen als je stopt met roken. Maar hoe kun je dat het beste aanpakken? De gemiddelde roker die stopt, komt een aantal kilo's aan. Maar hoe komt dit eigenlijk? Het zou kunnen dat je als vervanging meer gaat snoepen, maar bovendien zorgt roken ervoor dat je stofwisseling sneller werkt. Dus zelfs wanneer je niet extra snoept, kun je toch aankomen. Ook remt roken de eetlust en vermindert het smaak. De angst om aan te komen weerhoudt veel rokers van stoppen. Bekijk onderstaande tips om je gewichtstoename onder controle te houden:

Sporten

Je denkt vast dat je hier totaal niet op zit te wachten en al genoeg aan jezelf hebt qua afkickverschijnselen. Toch kan sporten je hier ook bij helpen. Sporten vermindert stress en dat kun je juist goed gebruiken. Uiteraard is beweging goed voor je om gewichtstoename te beperken en zul je minder denken aan roken.

Tanden poetsen

Dit klinkt misschien raar, maar je tanden regelmatig poetsen is ook een handige truc. Een schone, frisse mond helpt je namelijk om je zin in een sigaret én zin om te snoepen te verminderen.

Niet diëten!

Niet gaat crash-diëten terwijl je aan het stoppen bent! Dit werkt eigenlijk meestal alleen maar averechts, waardoor je door de stress uiteindelijk toch de fout in zult gaan. Je hebt het tenslotte al moeilijk genoeg met het onder controle houden van je behoefte naar nicotine. Wat je beter kunt doen is gezonde tussendoortjes eten (zoals suikervrije kauwgum, selderij) en je focussen op voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen maar weinig calorieën bevat. Eet kleiner porties gedurende de dag om je stofwisseling te bevorderen en te voorkomen dat je zo'n trek hebt dat je teveel in één keer eet. Ook veel (ijs)water drinken helpt je om de eetlust te remmen en de stofwisseling te bevorderen.

Ontdek wat jouw triggers zijn

In welke situaties ben je het meest geneigd een sigaret op te steken? Wanneer je stopt moet je bedenken op welke momenten je het meest geneigd bent iets van snoep of koek in je mond te stoppen. Dit gedrag zul je moeten aanpassen om het effectief te kunnen overwinnen. Je kunt het vervangen door iets anders te gaan doen en dit vol te houden in je gedragspatroon. Ga e-mailen, een stukje lopen, etc.

Omgeving

Zorg ervoor dat je niet bloot staat aan verleidingen. Geen sigaretten en ongezond voedsel in huis. Geen dikmakende snacks. Het is gemakkelijker om niet toe te geven wanneer je dit niet binnen handbereik hebt.

Tot slot: Laat de angst om aan te komen je niet weerhouden om te stoppen met roken.
© 2012 - 2019 Ashrivers, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.health.com
  • www.suite101.com

Reageer op het artikel "Niet dikker na stoppen met roken"

Infoteur: Ashrivers
Gepubliceerd: 04-06-2012
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!