InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziekte van Scheuermann

Ziekte van Scheuermann

Ziekte van Scheuermann De ziekte van Scheuermann betreft een groeistoornis van de wervelkolom, waardoor de wervelkolom steeds krommer wordt. Deze ziekte ontstaat op kinderleeftijd en stopt met het volwassen worden. De kromming van de wervelkolom geneest niet uit zichzelf maar is wel goed te behandelen tijdens de jaren van groei. Zonder behandeling is er sprake van stijfheid, pijn en een zichtbare kromming van de rug.

Ziekte tussen het tiende en achttiende levensjaar

De ziekte van Scheuermann komt bij ongeveer vijf procent van de mensen voor. Er is weinig verschil op te merken tussen jongens en meisjes: het komt bij jongens iets vaker voor dan bij meisjes. De ziekte van Scheuermann is een groeistoornis van de wervelkolom en treedt op tussen het tiende en achttiende levensjaar. Rond het 21e levensjaar zijn de meeste kinderen uitgegroeid, rond het achttiende levensjaar stopt de wervelkolom met groeien. De groeistoornis van de wervelkolom stopt dan ook rond de achttiende levensjaar. Het vervelende aan deze ziekte is dat de vergroeiing niet zomaar teruggedraaid kan worden.

Soms wordt deze ziekte ook gezien bij sporters: er ontstaat dan een vervorming ter hoogte van de borst-en lendenwervelkolom. Dit komt vooral voor bij sporten als roeien, krachttraining, hockey, vechtsport.

Oorzaken van de ziekte van Scheuermann

Het is moeilijk om de precieze oorzaken te achterhalen. Een groeistoornis van de wervelschijven en een afwijkende plaatsing van de wervelschijven zou een oorzaak kunnen zijn. In beiden gevallen gaat het om een aanlegstoornis. Sport is een grote veroorzaker, vooral wanneer er op jeugdige leeftijd intensief sport wordt uitgeoefend. Erfelijkheid is een andere factor die een rol speelt: de ziekte van Scheuermann komt vaker binnen één familie voor.

Hoe herken je een vergroeiing van de wervelkolom?

Meestal is er geen sprake van pijn. Soms komt er spierstijfheid voor hoog in de rug. ook een vermoeide rug kan voorkomen. De meeste mensen merken op dat de rug niet mooi recht is. Patiënten die bij de arts terechtkomen met deze ziekte, klagen dan ook meestal over hun kromme rug en zelden over pijn.

Het skelet van kinderen bestaat bij de geboorte uit kraakbeen. In de loop van de jaren verandert dit kraakbeen in bot. Bij de ziekte van Scheuermann gaat er iets mis bij de vorming van kraakbeen naar bot ter hoogte van de onderste borstwervels of bovenste lendenwervels. De wervels zakken hierdoor iets in doordat er minder stevigheid ontstaat. Er ontstaat zo een verkromming van de wervelkolom. Een zijwaartse verdraaiing van de wervelkolom heet scoliose en kan ontstaan als gevolg van de ziekte van Scheuermann.

Wanneer de wervelkolom steeds krommer wordt, kan er pijn ontstaan. Rond het achttiende levensjaar stopt de groeistoornis. Dit wil echter niet zeggen dat daarmee ook de kromming verdwijnt. Wat eenmaal krom is gegroeid, blijft ook zo.

Behandeling en herstel

Het is belangrijk om bepaalde sporten achterwege te laten wanneer er sprake is van de ziekte van Scheuermann, omdat deze de wervelkolom nog krommer kunnen trekken. Om de diagnose te stellen, worden er eerst röntgenfoto's gemaakt van de wervelkolom. De vergroeiing wordt uitgedrukt in graden. Wanneer de vergroeiing meer dan vijftig graden is, dan zal een gipsen korset aangemeten worden. De rug plus de schouders worden ingegipst. Het korset oefent continue druk uit op de wervelkolom. Dit is nodig om de stand van de rug te corrigeren. Het korset wordt om de vier tot zes weken verwisseld. In totaal wordt het korset vier tot zes maanden gedragen, afhankelijk van de correctie. Daarna wordt er nog gedurende een half jaar tot een jaar een afneembaar korset gedragen. Afbouwen is belangrijk: het korset mag nooit zomaar van de een op de andere dag weggelaten worden. Behandeling met een korset is alleen mogelijk tijdens de jaren van groei, en vóór het achttiende levensjaar.

Met fysiotherapie kan de houding verbeterd worden. De borstspieren worden gerekt en de spieren versterken. De vergroeiing verdwijnt hiermee niet, maar de houding kan wel veranderen. Te grote belasting van de rug moet worden vermeden. Een goed stevig matras is erg belangrijk.

In ernstige gevallen is een operatie soms nodig, waarmee de vergroeiing verholpen wordt. Dit gaat soms in combinatie met medicijnen. Wanneer de ziekte van Scheuermann niet behandeld wordt, zal de vergroeiing blijven bestaan. Er kunnen op latere leeftijd klachten als stijfheid en pijn optreden aan de rug. Ook de bewegelijkheid kan minder worden.
Gerelateerde artikelen
Ziekte van Scheuermann: oorzaak, symptomen en behandelingZiekte van Scheuermann: oorzaak, symptomen en behandelingDe ziekte van Scheuermann is een van de meest voorkomende aandoeningen van de wervelkolom, de oorzaak is een groeistoorn…
Ziekte van Scheuermann (juveniele kyfose)Ziekte van Scheuermann (juveniele kyfose)De normale ruggengraat is op sommige plaatsen wat holler (lordose genaamd) en op andere plaatsen wat krommer. De ziekte…
Kyfose: Achterwaartse kromming van de wervelkolomKyfose: Achterwaartse kromming van de wervelkolomBij kyfose ontstaat een achterwaartse verkromming van de wervelkolom waarbij de bovenkant van de rug ronder (boller) is…
Bochel: bolling aan de rugBochel: bolling aan de rugEen bochel is een uitstulping in de bovenrug of ondernek, en ontstaat door verschillende oorzaken. Een verkeerde werkhou…
Ziekte van Köhler 1 en 2Ziekte van Köhler 1 en 2De ziekte van Köhler komt in twee typen voor. Beiden is een zeldzame aandoening waarbij er botversterf aan de voetwortel…
Bronnen en referenties
  • Orthopedische geneeskunde en manuele therapie Dos Winkel

Reageer op het artikel "Ziekte van Scheuermann"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 28-11-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!