InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Informatie over een Essentiële Tremor

Informatie over een Essentiële Tremor

Informatie over een Essentiële Tremor Al jaren is een essentiële tremor de op één na meest voorkomende neurologische aandoening in Nederland. De aandoening ontstaat door communicatieve fouten tussen bepaalde delen in de hersenen waardoor ongecontroleerde trillingen ontstaan. Deze erfelijke ziekte komt bij mensen van alle leeftijden voor en kan als zeer vervelend worden beschouwd. De belangrijkste informatie over de essentiële tremor is hieronder te lezen.

Wie kan het krijgen?

Voornamelijk mensen waarbij de essentiële tremor in de familie voorkomt, ontstaat er daadwerkelijk een. Slechts 5% van de mensen met een essentiële tremor heeft dit zonder enige erfelijke oorzaak. Ongunstig aan de tremor is dat het gen dat de tremor veroorzaakt zeer dominant is. Ieder kind met een ouder met een essentiële tremor heeft 50% deze zelf te krijgen. De tremor openbaart zich vooral bij mensen rond de 40 jaar, maar ook mensen jonger dan 20 kunnen er al last van hebben. Met de jaren blijft de tremor bij de meeste mensen gelijk. De aandoening is helaas wel chronisch.

Kenmerken van een essentiële tremor

Bij een essentiële tremor is sprake van ongecontroleerde trillingen die voornamelijk plaatsvinden in de handen of het hoofd (ongecontroleerd knikken). Enkele kenmerken van een essentiële tremor kunnen zijn:
  • Moeite met het uitvoeren van precieze handelingen zoals koffie inschenken, glazen aangeven, soep eten et cetera.
  • Trillingen van het hoofd of de handen in extreme mate die zodanig aanwezig zijn dat ze normaal functioneren niet meer mogelijk maken.
  • Het trillen van het hoofd of de handen zonder dat er enige vorm van spanning aanwezig is.

Hulpmiddelen om de essentiële tremor te verminderen

Mocht de tremor zich zodanig uiten dat u niet meer in staat bent bepaalde dagelijkse handelingen te voltooien zijn er medicijnen die in overleg met de huisarts eventueel voorgeschreven zouden kunnen worden. Totale genezing van de tremor is nog niet mogelijk, maar verlichting van de essentiële tremor wel. Momenteel wordt er volop onderzoek gedaan naar genezing van de essentiële tremor. De medicijnen die tot nu toe worden voorgeschreven om de tremor te verminderen zijn allemaal niet gericht op het genezen van de tremor, maar doen dit allemaal 'toevallig' wel. Bij twee derde van de mensen die medicijnen gebruikt tegen de essentiële tremor wordt deze daadwerkelijk verminderd. Voor mensen waarbij wordt geconstateerd dat de tremor onhoudbaar is, wordt tegenwoordig een operatie toegepast waarbij er in de hersenen plaatjes worden geplaatst om de fout in de hersenen te herstellen. Deze operaties verloopt bij een groot deel van de mensen zeer succesvol.

Tips voor mensen met een essentiële tremor

  • In publieke situaties waarin de tremor duidelijk zichtbaar is, moet u zich vooral niet generen. Mocht de handeling die u wilt uitoefenen niet lukken dan kunt u gerust iemand in uw omgeving aanspreken en om hulp vragen.
  • Vertel uw vrienden, familie en collega's over uw ziekte zodat zij er rekening mee kunnen houden
  • Probeer er niet te veel mee bezig te zijn dat u last heeft van een essentiële tremor. Want ook voor deze aandoening kan gelden dat hoe meer u ermee bezig bent, hoe meer last u er van zult hebben.
  • Beperk uw leven niet door lastige situaties te vermijden. De tremor mag geen negatief effect op uw leven hebben. Merkt u dat dit daadwerkelijk het geval is dan kan het verstandig zijn contact op te nemen met de huisarts.
© 2012 - 2019 Mcsturner, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Essentiële tremor: Bevingen aan hand en andere lichaamsdelenEssentiële tremor: Bevingen aan hand en andere lichaamsdelenEssentiële tremor (goedaardige tremor, familiale tremor of idiopathische tremor) is een progressieve neurologische aando…
Wat is Parkinson en wat zijn de verschijnselen?Wat is Parkinson nou precies? Binnen Nederland komt Parkinson voornamelijk voor bij personen boven de 50 jaar. Verschijn…
Essentiële tremor: symptomen, oorzaak en behandelingEssentiële tremor: symptomen, oorzaak en behandelingEen essentiële tremor (ET) is een neurologische aandoening, een bewegingsstoornis waarbij er sprake is van ritmische, tr…
Trillende handen of handtremor: Oorzaken en behandelingTrillende handen of handtremor: Oorzaken en behandelingIedereen heeft ooit wel eens last gehad van trillende handen. Een vervelend gevoel waar je je waarschijnlijk toch enkele…
Tremor: typen tremoren, symptomen, oorzaken en behandelingTremor: typen tremoren, symptomen, oorzaken en behandelingTremor is de meest voorkomende bewegingsstoornis. Een tremor wordt gedefinieerd als een ritmische, onvrijwillige, oscill…
Bronnen en referenties
  • http://www.tremor.nl/

Reageer op het artikel "Informatie over een Essentiële Tremor"

Infoteur: Mcsturner
Gepubliceerd: 28-11-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!