Herstel na hartritmestoornis en ablatie

Herstel na hartritmestoornis en ablatie Een hartritmestoornis kan behandeld worden middels een ablatie: het aanbrengen van wondjes in het hartweefsel waardoor littekens ontstaan. Tijdens de ingreep kan pijn gevoeld worden. Na de ingreep is herstel nodig. Dit kan soms veel geduld van de patiënt vragen.

Wat is ablatie na een hartritmestoornis?

Wie een hartritmestoornis heeft, krijgt te maken met een versnelde of onregelmatige hartslag. er ontstaat duizeligheid, kortademigheid, een opgejaagd gevoel en vaak ook angst. Meestal verdwijnt een hartritmestoornis vanzelf, maar kan ook terug blijven keren. De elektrische aansturing van het hart is dan verstoord. Om dit te verhelpen, kan besloten worden tot ablatie. Hierbij wordt er opzettelijk littekens gemaakt in de binnenwand van het hart. Dit gebeurt met behulp van een katheter. Op deze manier wordt de plek waar de elektrische aansturing verstoord raakt, uitgeschakeld.

Na de ingreep

Een behandeling duurt ongeveer 1 tot 4 uur. In sommige gevallen zelfs 6 tot 8 uur. Tijdens de behandeling kan er een pijnlijk branderig gevoel ontstaan. Soms ontstaat er een snelle hartritmestoornis waardoor men het bewustzijn kan verliezen. In een enkel geval wordt de AV-knoop beschadigd en is een pacemaker nodig. Hoewel die kans zeer klein is, minder dan een halve procent, blijft die kans wel aanwezig. De ingreep gebeurt onder plaatselijke verdoving, maar kan ook in sommige gevallen onder volledige narcose plaatsvinden.

Na de ingreep blijft men één dag in het ziekenhuis. Bedrust is nodig, soms in combinatie met hartbewaking. Wanneer alles goed lijkt te verlopen, mag de patiënt naar huis. Alleen in slechte gevallen is een langer verblijf in het ziekenhuis gewenst. Twijfel niet aan het oordeel van de arts: beter een dag langer in het ziekenhuis onder toezicht dan met problemen thuis zitten.

Nog steeds hartritmestoornis

De hartritmestoornis verdwijnt niet direct na de ingreep. De wonden die op het hartweefsel zijn aangebracht moeten veranderen in littekens. Pas wanneer het echte littekens zijn geworden, is het weefsel op die plek uitgeschakeld. Dit kan enkele weken tot enkele maanden duren. Het is dus helemaal niet vreemd dat de hartritmestoornis de eerste tijd aan blijven houden. Om die reden mag er meestal nog niet gestopt worden met medicijnen die al eerder voorgeschreven waren.

In sommige gevallen blijkt de ingreep niet voldoende te zijn en moet de ingreep nog eens herhaald worden. De arts zal dit van geval tot geval bekijken. Soms verdwijnt de hartritmestoornis voor lange tijd en keren daarna weer terug. Ook dan is soms een nieuwe ingreep nodig.

Herstel en therapie

Na de ingreep is er vooral sprake van vermoeidheid. Geef hieraan toe en rust regelmatig. Het is niet niks: er is tijdens de ingreep aan het hart gerommeld en er zijn expres wonden aangebracht. het hart heeft tijd nodig om hiervan te herstellen, wat soms ten kosten gaat van de algehele fitheid. Zware inspanningen kunnen de eerste weken beter vermeden worden, omdat het hart dan harder moet werken.

Soms ontstaat er een bloeduitstorting (blauwe plek) op de plaats waar geprikt is. Deze bloeduitstorting kan pijnlijk aanvoelen, maar verdwijnt vanzelf weer. Gedurende ongeveer 6 weken moet er een antistolling worden ingenomen. Wanneer de arts dit aangeeft, kan direct of later gestopt worden met de medicijnen tegen de hartritmestoornis. Nacontrole vindt plaats na ongeveer één maand. daarna volgen er nog enkele controles, afhankelijk van de ernst van de stoornis en de manier waarop de behandeling is verlopen. Het is aan te raden om iedere controle na te komen: dit is in het belang van de eigen gezondheid. Eventuele problemen kunnen direct weer opgespoord en behandeld worden.

Speciale therapie is meestal niet nodig. Het is wel belangrijk om de eerst tijd rustig aan te doen en beweging en inspanning weer langzaam op te bouwen. Wie het fijn vindt, kan yoga of gym gaan volgen. Geef hierbij aan dat er een ablatie is ondergaan. Met gerichte oefeningen wordt het lichaam weer soepel en beweeglijk, en helpt het de geest te ontspannen. Zware sport is voorlopig nog niet aan te raden. bespreek dit altijd met de arts wat verstandig is. De lans blijft soms aanwezig dat het hart opnieuw ritmestoornissen gaat vertonen bij zware inspanning. Vaak zal men zelf ook niet in staat zijn om te sporten vanwege de vermoeidheid.
Gerelateerde artikelen
Hartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen, ook wel aritmie genoemd, geven vervelende effecten en kunnen behoorlijk beangstigend zijn. Er zijn…
Boezemfibrilleren: de meest voorkomende hartritmestoornisBoezemfibrilleren: de meest voorkomende hartritmestoornisBoezemfibrilleren is de meest voorkomende hartritmestoornis. Vele mensen krijgen naar mate ze ouder worden te maken met…
Boezemfibrilleren: hartkloppingen die niet ongevaarlijk zijnBoezemfibrilleren: hartkloppingen die niet ongevaarlijk zijnBoezemfibrilleren is een veel voorkomende hartritmestoornis waar meer dan driehonderdduizend mensen in Nederland aan lij…
Centrale veneuze katheter, een katheter in de veneuze baanCentrale veneuze katheter, een katheter in de veneuze baanEen centrale veneuze katheter is een katheter die in ziekenhuizen vaak wordt geplaatst. Het is de ideale katheter voor m…

De risicofactoren van een hersenaandoeningDe risicofactoren van een hersenaandoeningEr zijn een aantal hersenaandoeningen waar je door genetische aanleg weinig aan kunt doen. Leeftijd speelt hierin een gr…
Legionella pneumophila en hoe het allemaal begonLegionella pneumophila maakt al sinds de jaren zestig sporadisch slachtoffers, maar werd pas in 1976 als ziekteverwekker…
Bronnen en referenties
  • http://www.hartstichting.nl/

Reageer op het artikel "Herstel na hartritmestoornis en ablatie"

Reacties

D. A., 02-10-2018 22:31 #8
9 juli 2018 heb ik de ablatie gehad, dit is uitgevoerd in Nieuwegein, de ablatie is mij 100% meegevallen, de artsen zijn kundig en bij elke zet laten ze weten wat ze doen tijdens de ablatie, hier had ik om gevraagd.
Ik had voor de ablatie, 3 tot 4x +/- 12 uur per week last van het fibrileren, erg beangstigend.

Nu bijna 3 maanden verder, is het fibrileren over en slaat hij wekelijks 1x overover, goed zou je zeggen.
Helaas heb ik wel last van andere vage klachten, oa het moment dat ik fysiek bezig ben geweest (bv een halve dag aanwezig te zijn geweest op mijn werk of zwemmen), ben ik oververmoeid en heb het gevoel alsof iemand mij in de keel/hals afknijpt.
Ik ben nog niet in staat geweest het oude sporten op te pakken, dus rug en schouder kwalen waar ik afgelopen jaren last van heb gehad, die komen nu stuk voor stuk terug, omdat ik niet kan sporten.
Volgende week weer naar de specialist.

Jur van Leeuwen, 24-04-2018 20:03 #7
1,5 week geleden een flutteroperatie gehad en ik wil proberen overmorgen weer een uurtje te gaan tennissen. Alleen last van vermoeidheid, kleine verkleurde plek bij lies. Maar ik lees hieronder dat sommigen pas na maanden weer aan sport gaan denken, ga ik te snel weer sporten? Afgelopen dagen ook licht in de tuin gewerkt trouwens zonder problemen.

Leonie, 06-08-2017 00:00 #6
Hallo,

Ik ben Leonie en heb 2 mei 2017 een ablatie gehad aan de Av nodale supraventriculaire tachycardie. De operatie duurde 4 uur en is geslaagd. Ik ben nu 3 maanden verder en ben 2 weken na mijn operatie weer gaan werk. Ik werk in een sportschool en geef tennisles. Afgelopen week heb na 3 maanden weer 4 wedstrijden getennist en merk toch dat mijn lijf meer moeite heeft in de zin van snelle hartslag en snel buitenadem. Ook heb ik nog last van een extra slag. Ik ben vrij angstig aangelegd en nog erg bang dat het toch weer terug komt ook al heb ik het na mijn operatie maar 1 keer gehad. Mijn hart herstelt wel prima na mijn wedstrijden. Komt dit vaker voor en is het een kwestie van tijd of zit het allemaal tussen mijn oren?

Marina B., 27-01-2017 09:47 #5
In oktober 2016 heb ik mijn 3e ablatie gehad. 14 dagen erna kwamen de hartr.st. weer terug in een andere vorm. Dagelijks heftige overslagen, duizelig kortom beroerd. Het is nu 3 maanden verder en plotseling ongeveer 2 weken terug werd het minder. En nu gaat het heel goed. Ik hoop dat het nu weg blijft.

Medicijnen zal ik moeten blijven slikken. Maar voorlopig kan ik weer genieten van alles.

Floris, 02-11-2016 22:42 #4
Die antistollingmedicatie heb ik niet gehad. Zou dat mee kunnen spelen in het feit dat ik bijna 5 weken na de ingreep nog steeds ontzettend moe ben?

Kusters J., 24-09-2016 11:26 #3
Mijn man heeft voor de tweede keer een ablatie gehad, nu een dag later heeft hij last van duizeligheid, wat kan hier de oorzaak van zijn?

Vanhove, 08-06-2015 19:27 #2
Ik heb ook regelmatig pijn in de borststreek na ablatie van 17/02/2015.

F. A. Toonen, 07-10-2014 16:37 #1
Ik heb 11-8-2014 een ablatie ondergaan.
Is het normaal dat je dan regelmatig een lichte pijn op de borst hebt?
Vr: Gr: F.A.Toonen.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 24-01-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!