Longkanker, hoe te voorkomen?

Longkanker is een van de ergste ziektes die men kan krijgen. Je longen worden helemaal afgebroken en je lijdt een pijnlijke dood. Hoe kan ik dit voorkomen is dus de vraag die veel mensen zichzelf stellen.

Longkanker voorkomen

Anders dan andere vormen van kanker, kun je tegen longkanker wel voorzorgsmaatregelen nemen om het te voorkomen. Stop onmiddellijk met roken. Er zijn tegenwoordig veel cursussen waarbij je geholpen wordt om te stoppen met roken. Als je niet rookt, probeer dan te voorkomen dan je met andere mensen ‘meerookt’. Ander maatregelen die je kunt nemen zijn:
  • Controleer je woning op radon, dit is een radioactief deeltje dat zich kan vastzetten op je longweefsel wat kan leiden tot longkanker. Vooral als je weet dat je eigen regio hoge radonpercentages kent, moet je dit zeker laten testen.
  • Blijf op gewicht
  • Eet gevarieerd, beperk het eten van vet
  • Drink niet teveel alcohol
  • Ben bewust van, en beperk blootstelling aan giftige stoffen op je werk zoals, nikkel, chromaat, asbest en vinylchloride.
  • Laat jezelf regelmatig testen. Zeker als je een roker bent, maar ook als je niet elke dag een sigaret opsteekt kan een deskundig onderzoek geen kwaad. De bekende slogan is immers: ‘een vroege diagnose is van levensbelang’.

Onderzoek en nieuwe behandelingen

Nieuwe vormen van chemotherapie komen dichterbij. Klinische onderzoekers zijn bezig met het onderzoeken van het gebruik van neoadjuvante behandelingen bij longkanker in een vroeg stadium. Ander klinieken testen nieuwe chemotherapie, terwijl andere studies testen of het effect van bestaande chemotherapeutische medicijnen verbeterd kan worden door ze met elkaar te combineren of te combineren met bestralingstherapie.

Ook vaccinaties, gemaakt van de tumor cellen of een bepaald proteïne van de patiënt zelf, worden momenteel onderzocht. Die gebruiken het immuunsysteem om long kanker te bestrijden. Het doel is om het immuunsysteem de ongewone substanties in long kankercellen te herkennen en te bestrijden.

Speciaal ontworpen antilichamen worden in laboratoria gemaakt. Deze kunnen worden geïnjecteerd bij patiënten om de longkankercellen te vinden. Toxine of radioactieve atomen kunnen aan deze antilichamen worden vastgemaakt zodat de cell-dodende chemicaliën of radiatie alleen de kankercellen aantast, waardoor gezonde cellen niet beschadigd raken. Deze speciale antilichamen worden alleen bestudeerd in speciale medische onderzoekscentra.

Speciale medicijnen genaamd angiogeneseremmers worden ook onderzocht en getest in onderzoekslaboratoria. Ze worden individueel onderzocht en in combinatie met de standaard chemotherapie. Deze stoffen zijn ontwikkeld om de vorming van bloedvaten naar de tumor tegen te gaan, en zo de tumorcel uit te hongeren zodat deze sterft.

Kleine moleculen worden ontworpen om zich specifiek te richten op één deel van de tumor en om dat deel uit te schakelen. Een voorbeeld hiervan is de experimentele samenstelling ZD1839, een remmer van de epidermische groeifactor, die aanwezig is op de tumoren van sommige patiënten met niet-kleincellig longcarcinoom.
© 2013 - 2020 Psveindhoven, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • How stuf made

Reageer op het artikel "Longkanker, hoe te voorkomen?"

Infoteur: Psveindhoven
Gepubliceerd: 09-02-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!