InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Oorzaken, symptomen en behandeling van het dumpingsyndroom

Oorzaken, symptomen en behandeling van het dumpingsyndroom

Oorzaken, symptomen en behandeling van het dumpingsyndroom Het dumpingsyndroom is een syndroom dat vrijwel altijd na een maagoperatie ontstaat. Het kenmerkt zich onder andere door maagklachten, braken, vermoeidheid en hartkloppingen en wordt veroorzaakt door een te snelle doorstroom van voedsel naar de dunne darm. Het dumpingsyndroom is lastig te behandelen, maar er is wel goed mee om te gaan. Lees hieronder meer over de oorzaken, symptomen en behandeling van het dumpingsyndroom.

Dumpingsyndroom

Het dumpingsyndroom is een syndroom dat zich kenmerkt door een te snelle doorstroom van voedsel vanuit de maag naar de dunne darm. Het voedsel is op dit moment onvoldoende bewerkt, hetgeen spijsverteringsproblemen oplevert.

Anatomie van de maag

De maag vervult een belangrijke functie in ons spijsverteringskanaal. De klieren aan de binnenkant van de maagwand produceren het zogenaamde maagsap. Dit sap bevat verschillende verteringsenzymen die een rol spelen in de vertering van het voedsel. Ook bevat het maagsap zoutzuur. Zoutzuur doodt de schadelijke bacteriën die in ons voedsel zitten en activeert de verteringsenzymen. Het voedsel verlaat na de bewerking via de sluitspier de maag en komt in de twaalfvingerige darm. Dit is het eerste gedeelte van de dunne darm. Bij patiënten die lijden aan het dumpingsyndroom gaat het voedsel dus te snel naar de twaalfvingerige darm toe en is het onvoldoende bewerkt door de verteringsenzymen.

Symptomen

De symptomen van een te snelle doorgang van het voedsel naar de dunne darm worden ook wel dumpingklachten genoemd. Dumpingklachten kunnen direct na de maaltijd optreden, maar het kan ook een uur duren voordat de klachten worden waargenomen. In de meeste gevallen ontstaan de klachten echter ongeveer een half uur na de maaltijd. Op dit moment heeft de grootste hoeveelheid van het voedsel de maag verlaten en is geloosd in de dunne darm. De slecht bewerkte voeding wekt op dit moment veel reacties op in de dunne darm. Zo wordt er een grote hoeveelheid aan vocht onttrokken.
Dit heeft verschillende vroege dumpingklachten zoals buikkrampen, buikpijn en diaree tot gevolg. Omdat er veel vocht wordt onttrokken uit de dunne darm, daalt ook het vochtgehalte in de bloedvaten. Dit betekent dat het volume in de bloedvaten afneemt, waardoor de bloeddruk toeneemt. Door een toenemende bloeddruk kan men duizelig worden, eerder vermoeid raken, dufheid ervaren en hartkloppingen voelen. Ook kan men hevig zweten, trillen en braken. Vroege dumpingklachten hebben als oorzaak dat er te grote aaneengesloten stukken voedsel in de dunne darm terechtkomen.
Gedurende de periode van één tot drie uur na de maaltijd kunnen er late dumpingsklachten optreden. Deze zijn het gevolg van hypoglykemie - hetgeen inhoudt dat de bloedsuikerspiegel te laag is. De patiënt heeft naast de vroege dumpingklachten dan last van hongeraanvallen, een verminderd concentratievermogen en spierslapte. Late dumpingklachten ontstaan doordat de dunne darm niet de capaciteit heeft om de grote brokken voedsel die snel komen te verwerken.

Oorzaken

De klachten van het dumpingsyndroom hebben de volgende oorzaken:
  • Het voedsel wordt slecht verteerd in de maag.
  • De sluitspier laat het voedsel te snel door. Hierdoor wordt de capaciteit van de dunne darm overschreden. De dunne darm is er nog niet klaar voor om het voedsel zo snel en zo snel afgebroken te verwerken.

Deze oorzaken hebben ook weer hun oorzaken. Het dumpingsyndroom wordt vrijwel altijd veroorzaakt door (foutief) operatief ingrijpen in de maag. Slechts 1% van de mensen krijgt dumpingsyndroom zonder dat zij een operatie aan de maag heeft gehad. Bij deze laatste groep mensen kan maagletsel of het Syndroom van Ehlers-Danlos de oorzaak zijn.

Diagnose en behandeling

De diagnose van het dumpingsyndroom kan vrij gemakkelijk gesteld worden, omdat in bijna alle gevallen de patiënten met deze klachten een maagoperatie hebben ondergaan. Hierdoor is de link gemakkelijk te leggen. Echter, als men geen maagoperatie heeft ondergaan en men heeft deze klachten, dan is de diagnose minder makkelijk te stellen. Er zijn dan mogelijk andere ziektes die de patiënt heeft en dat maakt de diagnose ingewikkeld.
Er is geen gangbare behandeling van het dumpingsyndroom. In eerste instantie krijgt de patiënt tips en adviezen om zijn eetgewoontes aan te passen. Dit heeft meestal een verlichting van de klachten tot gevolg. Deze tips en adviezen worden hieronder weergegeven. Mochten deze adviezen niet helpen, dan kan de arts besluiten om medicijnen voor te schrijven. Deze werken niet gegarandeerd, maar kunnen de klachten wel verminderen.

Advies voor mensen met het dumpingsyndroom

Omdat het dumpingsyndroom met name wordt veroorzaakt door een capaciteitsprobleem in de dunne darm, is het aan te raden om regelmatig kleine hoeveelheden te eten. Het is belangrijk om deze hoeveelheden te verspreiden over de hele dag. Probeer daarnaast rustig te eten en niet teveel water te nuttigen bij het eten. Het drinken van water bij het eten zorgt ervoor dat het voedsel nog gemakkelijker naar de dunne darm 'glijdt'.
© 2013 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dumpingsyndroom: Snelle maaglediging na maagoperatieDumpingsyndroom: Snelle maaglediging na maagoperatieBij het dumpingsyndroom treden diverse stoornissen op nadat een arts een (deel van) de maag verwijderd heeft. Het eten w…
Te snelle lediging van de maag, dumpingsyndroomTe snelle lediging van de maag, dumpingsyndroomEen gezonde persoon heeft over het algemeen weinig last van een dumpingsyndroom. Het ontstaat dan ook vooral bij mensen…
Maagkanker: oorzaak, symptomen, behandeling, prognoseMaagkanker: oorzaak, symptomen, behandeling, prognoseBij maagkanker is er sprake van een kwaadaardige tumor in de maag. Wereldwijd komt longkanker het meeste voor, daarna vo…
De oorzaken, symptomen en behandeling van buikvlieskankerBuikvlieskanker is een vorm van kanker die meestal gepaard gaat met tumoren elders in het lichaam. Uitzaaiingen van deze…
Motoriek in maag en darm (spijsverteringskanaal)Motoriek in maag en darm (spijsverteringskanaal)In het spijsverteringskanaal zijn verschillende contractiepatronen te onderscheiden. Het begint al in de slokdarm met pe…
Bronnen en referenties
  • http://www.mlds.nl/ziekten/69/dumpingsyndroom/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dumpingsyndroom

Reageer op het artikel "Oorzaken, symptomen en behandeling van het dumpingsyndroom"

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 18-02-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!