InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat betekent uremie?

Wat betekent uremie?

De definitie van uremie, ook wel het uremisch syndroom, is een toename van de hoeveelheid ureum in het bloed. Ureum is niet het enige stikstofhoudende afvalproduct in het bloed Als men het heeft over een uremie bedoelt men vaak een te grote hoeveelheid van het totaal aan stikstofhoudende producten, alhoewel dat eigenlijk een azotemie moet worden genoemd. Ureum ontstaat bij de afbraak van eiwitten in het lichaam. De hoeveelheid ureum in het bloed hangt af van de balans tussen productie van ureum door de afbraak van eiwitten en de eliminatie van ureum door de nieren. In beide gevallen kan de hoeveelheid ureum in het bloed hoger worden, oftewel een uremie ontstaan. Een uremie wordt echter in de meeste gevallen geassocieerd met nierfalen.

Ureum

Ureum is een stikstofhoudend afvalproduct met de molecuulformule (NH2)2CO. Het ontstaat bij de afbraak van eiwitten in het bloed
De lever controleert de hoeveelheid eiwitten in het bloed, deze kunnen niet worden opgeslagen, dus ze worden direct gebruikt of afgebroken. Ongeveer 95% van de eiwitten wordt door de lever verwerkt in de ureumcyclus. Daarna geeft de lever het ureum af aan het bloed, waarna het kan worden geelimineerd door de nieren. Ureum is niet het enige stikstofhoudende afvalproduct, maar wel verreweg het meest voorkomende, het representeert zo'n 80-90% van de stikstofhoudende afvalproducten in het bloed. Als normaalwaarden voor ureum in het bloed worden waarden tussen 2,5 en 7,5 mmol/l aangehouden. De stof ureum heeft al een lange geschiedenis, het werd al in 1773 ontdekt. Bovendien is het de eerste organische verbinding die men kunstmatig heeft weten te synthetiseren.

Een verhoogde ureumproductie

De ureumproductie kan door verschillende oorzaken verhoogd zijn. eOmdat ureum ontstaat door de afbraak van eiwitten, kan en eiwitrijkdieet al zorgen voor een verhoogde ureumproductie. Andere oorzaken zijn een verhoogd katabolisme, oftewel een verhoogde afbraak van eiwitten. Een verhoogd katabolisme kan bijvoorbeeld aanwezig zijn na een operatie, een infectie, intoxicaties, weefselbeschadiging (bijvoorbeeld brandwonden), het gebruik van corticosteroiden, of een bloeding in het maagdarmstelsel. Bij deze laatste moet dan wel sprake zijn van een hoge maagdarmbloeding. Hiermee wordt bedoeld een bloeding vroeg in het traject tussen de mond en de anus, meestal is dat in de maag. In dat geval worden de eiwitten in het bloed namelijk afgebroken en weer opgenomen in de darm, waardoor er dus veel eiwitten in het bloed komen.

Een verminderde eliminatie van ureum

Ureum wordt uit het lichaam verwijderd door de nieren. Gezonde nieren zijn goed in staat om een verhoogd aanbod aan ureum uit te scheiden zonder dat de concentratie van ureum in het bloed sterk toeneemt. Er is een reservecapaciteit van zon 50 tot 60%. Daarom is bij een uremie in de meeste gevallen een verminderde eliminatie de oorzaak, want een iets verhoogde productie kan door gezonde nieren makkelijk worden opgevangen. Bij nierfalen is er sprake van een verminderde excretie van ureum en ontstaat er een uremie. Voordat men last krijgt van symptomen van de uremie is er al sprake van een zeer slechte nierfunctie.

Symptomen

Omdat uremie vaak wordt veroorzaakt door nierfalen worden de symptomen van een uremie vaak gelijkgesteld aan de symptomen van nierfalen. Bij nierfalen ontstaan er verschillende symptomen, onder andere verstoringen van de elektrolytenbalans, zoals overvulling, hyperkaliemie, metabole acidose, hyperfosfatemie. Daarnaast hebben mensen met nierfalen vaak last van hypertensie en anemie. Ook kunnen mensen last hebben van verstoringen in de botaanmaak.
Echter, deze symptomen worden veroorzaakt door het nierfalen zelf en niet zo zeer door de verhoogde hoeveelheid van ureum in het bloed. Er zijn ook symptomen die primair aan de te hoge hoeveelheid ureum in het bloed worden toegeschreven. Uit onderzoek is meestal wel bewezen dat de symptomen daadwerkelijk samenhangen met een te hoge concentratie ureum in het bloed. Echter, vaak is de relatie tussen een hoge concentratie ureum in het bloed en het symptoom niet geheel duidelijk. Hoe hoog het ureum in het bloed moet zijn voordat er symptomen door de uremie ontstaan verschilt vaak sterk per persoon. Meestal beginnen de symptomen vanaf ureum concentratie boven de 40 mmol/l. Deze symptomen beginnen meestal pas wanneer iemand eindstadium nierfalen bereikt. Voorbeelden van symptomen die primair aan de uremie worden toegeschreven zijn:
  • Malnutritie, anorexie, misselijkheid en overgeven.
  • Uremische bloedingen, door de verminderde werking van bloedplaatjes bij een uremie is er een verlengde bloedingstijd.
  • Uremische pericarditis, een ontsteking van het pericard door de uremie. Het mechanisme hierachter is niet geheel duidelijk.
  • Uremische neuropathie, dysfunctie van het centrale en perifere zenuwstelsel. Hierbij worden bijvoorbeeld encefalopathie (verwardheid, insulten, coma) en sensore dysfunctie als restless legs syndroom gezien.
  • Uremische pruritis, oftewel jeuk ten gevolge van de uremie.
© 2013 - 2019 Atotz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Urinewegstelsel; uitscheiding van afvalstoffenDe nieren zijn belangrijk in de uitscheiding van afvalstoffen. Wanneer de nieren niet goed functioneren vergiftigt het l…
Ureum: Wat doet het voor je huid?Voor veel mensen vormt een zeer droge huid een groot ongemak. Ichthyosis, eczeem of een extreem droge huid kan een grote…
De nier + nierfalen bij honden en kattenEen veelvoorkomende ziekte bij oudere honden en katten is nierfalen. Wat de oorzaak hiervan is valt meestal niet te acht…
Azotemie: Ophoping afvalstoffen in bloed met uitdrogingAzotemie: Ophoping afvalstoffen in bloed met uitdrogingAzotemie (azotaemia) is een toestand waarbij een toename optreedt van stikstofhoudende afbraakproducten in het bloed (az…
Het urinewegstelselHet urinewegstelselHet urinewegstelsel dien voor de afvoer van afvalstoffen via de urine. Bij sommige dieren heeft het urinewegstelsel nog…
Bronnen en referenties
  • Kumar & Clark, Clinical Medicine. Elsevier Saunders 6th edition 2005
  • Up to date

Reageer op het artikel "Wat betekent uremie?"

Reacties

Aardema-Smilda, 09-09-2018 09:21 #3
Mijn zoon heeft een 9.3 waarde bij Ureum. waarde mag niet hoger zijn dan 7.5 Wat kun je er zelf aan doen, om het naar beneden te krijgen. Wat zijn de gevolgen van een te hoge waarde? Hij krijgt wel om de 2 weken een depot injectie met Haldol.

Mick, 31-08-2018 12:15 #2
Mijn ureum in het bloed is te laag, wat is hier de oorzaak van, wat zijn de gevolgen? Ik heb heel veel last van jeuk over heel het lichaam, van in mijn haar tot aan mijn tenen, heeft dat er iets mee te maken? Ik heb ook fibromyalgie in een grote kader, veel nevenverschijnselen en veel allergieën, speelt dit ook hierdoor een rol?

Katia Pauwels, 16-03-2016 18:09 #1
Goede uitleg maar wat moet je doen als je een te hoog ureum gehalte hebt? Ik heb 45. Kan ik iets veranderen aan mijn voeding? Moet ik supplementen nemen? Ik ben een vrouw van 49, doe heel veel sport en geef ook veel sportlessen. Personal training enz. Ik let enorm op mijn voeding. Bedankt voor uw antwoord.

Infoteur: Atotz
Gepubliceerd: 24-02-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!