InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hydronefrose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak

Hydronefrose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak

Hydronefrose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak Als er sprake is van hydronefrose lopen de nieren vol urine. Dat komt vaak door een verstopping in de urinewegen. Hierdoor blijft het water achter in de nieren en kan het niet doorstromen. De druk op de nieren loopt daardoor enorm op. Hydronefrose kan in één nier optreden, maar ook in beide nieren tegelijkertijd. De aandoening staat ook wel bekend als waternier of waterzaknier.

Symptomen

Een verstopping van de urinewegen begint vaak met een gevoelige blaasspier. De patiënt heeft het gevoel constant te moeten plassen. Op een gegeven moment kan complete incontinentie optreden. Symptomen die vaak optreden zijn:

  • Zwakke urinestraal
  • Verminderd plassen
  • Blaas voelt na plassen niet leeg aan
  • Moeizaam plassen
  • Troebele urine
  • Pijn tijdens plassen
  • Bloed in urine

Bij hydronefrose komt de pijn voor in de lendenen. Dat gaat dikwijls samen met een drukkend gevoel. Dat gevoel kan erger worden op het moment dat de patiënt veel drinkt. De buikpijn kan samen gaan met acute hevige pijnaanvallen in de buik en in de lendenen. Hierbij kan ook de onderrug zeer doen. Die plek kan ook opzwellen. Na een tijd gaat de patiënt plassen waarbij de pijn en de opzwelling weggaan. Bij deze aanvallen treedt er een ontsteking op in de urinewegen. Dat gaat vaak samen met koorts. Een verminderde eetlust is een belangrijk symptoom bij kinderen. Bij oudere kinderen, tieners en adolescenten is vaak sprake van een hoge bloeddruk.

Diagnose

Een vroege diagnose van hydronefrose is belangrijk om schade aan de nieren te voorkomen. Bij lichamelijk onderzoek wijst een gezwollen nier in de lenden op een waternier. Een grote nier komt vooral bij kinderen en tengere volwassenen voor. Verder onderzoek moet uitwijzen of er echt sprake is van hydronefrose. Via een blaaskatheterisatie wordt een slangetje ingebracht in de plasbuis van de blaas. Als er veel urine de blaas verlaat is er sprake van een afsluiting op het einde van de blaas of in de plasbuis. Een afsluiting kan vaak via een echo worden aangetoond. De nieren kunnen ook in kaart worden gebracht via intraveneuze urografie. Daarbij worden röntgenafbeeldingen gemaakt van de nieren. Daarbij krijgt de patiënt contrastvloeistof in het lijf via een infuus. Hierbij worden opnamen gemaakt van het moment dat de contrastvloeistof door de nieren gaat en daarna via de plasbuis in de urinewegen komt. Via het inbrengen van een kijkbuis (endoscoop) in de urinewegen kan de afsluiting van dichtbij worden bekeken. Onderzoek van de urine kan een infectie aantonen, maar niet de exacte oorzaak van de hydronefrose.

Behandeling

Bij een acute waternier wordt er een naald gestoken in de nier, zodat de nier zo min mogelijk schade oploopt. De afsluiting van de urinewegen moet zo snel mogelijk worden stopgezet. Meestal wordt daarbij een operatie uitgevoerd waarbij bijvoorbeeld een steentje uit het nierbekken of uit de urineleider wordt gehaald. Afhankelijk van de oorzaak van de verstopping volgt een behandeling. Om de urine kans te geven om weg te stromen, wordt er vaak een blaaskatheterisatie uitgevoerd. Hydronefrose kan ook chronisch zijn. Dan volgt een andere behandeling afhankelijk van de oorzaak. Een veel voorkomende behandeling bij een chronische waternier is het aanbrengen van een buisje in de urineleider om de urine langs de afsluiting te leiden. Een vernauwing of andere afwijking aan de urineleider kan chirurgisch worden verholpen. Daarbij worden de overgebleven delen van de urineleider door de chirurg aan elkaar vastgemaakt. Een verstopping van de urinewegen kan ook voorkomen door prostaatkanker of een vergrote prostaat. Afhankelijk van de oorzaak wordt dan gekozen voor behandeling met geneesmiddelen, verwijdingsmiddelen of een operatie.

Prognose

Een aangetaste nier kan volledig herstellen als de hydronefrose tijdig is ontdekt. Het is echter ook mogelijk dat de waternier permanente schade heeft opgelopen. Als beide nieren zijn aangetast door hydronefrose kan uitval van beide nieren optreden.

Oorzaken

Een verstopping in de urinewegen die leidt tot een waternier kan verschillende oorzaken hebben. De afsluiting kan bijvoorbeeld komen door een niersteen, een urinewegsteen, een tumor in de nier of in de urineweg, een verstopping van de blaas, een ontsteking of een druk op de urineleider van buitenaf.
© 2013 - 2017 Tina2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waternier of zaknier, symptomen en behandelingWaternier of zaknier, symptomen en behandelingEen waternier wordt ook wel zaknier, nierstuwing of hydronefrose genoemd. Dit is een gevolg van een onderliggende aandoe…
Herderstasje - Capsella bursa pastorisHerderstasje - Capsella bursa pastorisHet herderstasje met zijn lange bloeistengel, al gauw versierd met een rij van tasjes en met zijn aardige wortelrozet va…
Zwanger en hoge bloeddruk – De risico’s en klachtenZwanger en hoge bloeddruk – De risico’s en klachtenVan zwangere vrouwen heeft ongeveer vijftien procent last van hoge bloeddruk. De medische naam hiervoor is hypertensie.…
Bronnen en referenties
  • http://www.medicinfo.nl/%7B80305d5f-247e-4c20-8770-582fbfb6747b%7D#
  • http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec11/ch148/ch148b.html
  • https://www.gezondvgz.nl/%7B80305d5f-247e-4c20-8770-582fbfb6747b%7D
  • Het medisch handboek, onder hoofdredactie van Dr. Jannes J.E. van Everdingen, Kosmos-Z&K Uitgevers

Reageer op het artikel "Hydronefrose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak"

Reacties

Marco, 26-02-2016 17:05 #4
Ik heb pijn met plassen en de urine is donker oranje.
Tegelijkertijd heb ik pijn rechts op mijn rug in de buurt van mijn onder rip.maar dan achter.Ben kort ademmig.futloos moe duizelig.koud warm.en heb gevoel van weg vallen.
Kunt u me zeggen wat ik heb.

Min, 21-11-2014 20:13 #3
Martine,

Ik heb dit ook gehad. Ik ben eraan geopereerd. Waarom word jij niet geopereerd? Dan kunnen ze het probleem verhelpen.

Veel sterkte!

Martine, 11-07-2014 12:12 #2
Ik heb al 9 jaar last van pijn in mijn nier, op een scan is te zien dat er een vernauwing zit in de urether. Ik heb al verschillende keren dubbel J katheter gehad, nu zelfs met ballonnetje om de vernauwing open te houden maar omdat die steeds verschuifd blijf ik pijn houden, het enige dat helpt is een Nefro Stomie Katheter ( drain via rug in de nier die de urine rechtstreeks uit de nier afvoert naar urine-beenzak ). Maar omdat ik veel last heb van irritatie van de huid rondom de drain is dit ook geen pretje. Waar het op neer komt is dat mijn Uroloog en ik het niet meer weten. Ik lijd dagelijks vreselijk veel pijn en slik veel Morfine. Ik ben werkelijk ten einde raad, weet iemand een Uroloog of misschien Nefroloog die mij zou kunnen helpen?

Deborah, 12-06-2014 13:31 #1
Mij overkwam dit tijdens mijn zwangerschap (34wk) en ik begreep dat het vaker optreedt bij zwangere vrouwen. Dit komt door de druk van de baarmoeder/het kind/het vruchtwater waardoor de urether wordt dichtgedrukt. In eerste instantie dacht men aan een niersteen maar tijdens de kijkoperatie is er geen enkel steentje gevonden.
De 'buis' waarmee ze (tijdelijk) de urether kunnen openhouden heet een dubbel J katheter of JJ-katheter.

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 21-09-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!