InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > PMDD: extreme pms

PMDD: extreme pms

PMDD is een extreme vorm van PMS die vaak niet herkend wordt en/of verward wordt met andere aandoeningen. Het wordt onderschat en de persoon zelf en de omgeving lijden er echt onder.

PMDD

PMS

PMS (premenstrual syndrome) is het optreden van klachten in de tweede helft van de menstruatiecyclus en het weer verdwijnen van die klachten bij het begin van de menstruatie. Men spreekt daarom van een cyclisch klachtenpatroon. Sommige vrouwen houden nog klachten tijdens de eerste dagen van de menstruatie. Na een periode van minimaal een week zonder klachten komen de klachten weer terug.

Vrijwel alle vrouwen (75%) hebben in meerdere of mindere mate last van de maandelijkse hormonale veranderingen. 25% van alle vouwen in de vruchtbare leeftijd heeft zulke erge klachten dat er sprake is van PMS. Daar weer een deel van (zo’n 4-5% van alle vrouwen in de vruchtbare leeftijd) heeft dermate zware klachten dat men spreekt van een stoornis, te weten premenstrual dysphoric disorder oftewel PMDD.

Verschil tussen PMS en PMDD

Belangrijke verschillen tussen PMS en PMDD zijn:
  • Bij PMDD gaat het met name om emotionele verschijnselen zoals bijvoorbeeld stemmingswisselingen, angst, gespannenheid en depressie, die in versterkte mate optreden. Dit in tegenstelling tot PMS, waarbij het met name lichamelijke klachten zijn.
  • Bij PMDD zijn de premenstruele symptomen zo hevig dat ze de normale werkzaamheden, sociale activiteiten en relaties verstoren

Verschil tussen PMDD en psychiatrische aandoeningen

Een belangrijk criterium om van PMDD te spreken en niet van andere psychische stoornissen, is dat de symptomen van PMS en PMDD kort na het begin van de menstruatie verdwijnen. Zowel bij PMS als PMDD gaat het dus om een cyclisch klachtenpatroon.

Symptomen

Er zijn verschillende symptomen die horen bij PMDD. Het kan hierbij gaan om lichamelijke, psychische en sociale klachten.

Lichamelijke klachten

  • Hoofdpijn
  • Gespannen borsten
  • Rugpijn
  • Buikkrampen
  • Vocht vasthouden
  • Pijnlijke gewrichten (pols, enkels, ellebogen, etc.)

Psychische klachten

  • Prikkelbaar, agressief, boos om niets, geïrriteerd
  • Geen mensen willen zien
  • Geen zin in leven, zwaarmoedig, somber, down, depressief, lusteloos, moe
  • Angstig, nerveus
  • Wisselende stemmingen
  • Verward, concentratieproblemen

Sociale klachten

  • Onredelijk zijn
  • Geen zin in seks hebben
  • Snel boos zijn, woedeaanvallen, driftbuien
  • Terugtrekgedrag
  • Humeurig, prikkelbaar, geïrriteerd

Benadrukt dient te worden dat de genoemde klachten zeer hevig van aard zijn en een ernstige (negatieve) invloed op het dagelijkse functioneren hebben. Mensen met PMDD geven vaak aan het gevoel te hebben de controle over zichzelf kwijt te zijn. Het lijkt alsof een ander bezit van hen heeft genomen.

Waardoor wordt PMDD veroorzaakt?

Medisch gezien is de oorzaak nog steeds onbekend. Vrouwen met klachten worden dan ook door artsen op zeer uiteenlopende wijze behandeld; tot eierstokken verwijderen aan toe. Dit mag echter niet in Nederland. Er zijn zelfs vrouwen die zelfmoord plegen door PMDD.

Gevoeligheid voor hormoonwisselingen

Alhoewel er een overduidelijk verband bestaat tussen het optreden van de klachten en de menstruatiecyclus, is nooit een hormonale oorzaak voor PMS of PMDD gevonden. Wel zijn vrouwen met PMS-klachten gevoeliger voor hormoonwisselingen dan vrouwen die er geen last van hebben. In de hersenen is er als het ware minder weerstand om de gevolgen van hormoonwisselingen op te vangen.

Bepaalde neurotransmitters werken onvoldoende. Neurotransmitters zijn chemische stoffen waarmee zenuwcellen in de hersenen berichten aan elkaar doorgeven. Zo worden de stemming en het welbevinden beïnvloed.

Nog steeds is niet precies bekend hoe PMS en PMDD ontstaan, en waarom de ene vrouw er wel last van heeft en de andere niet.
Bijna 10% van vrouwen met PMS en vooral die met PMDD hebben suïcidale gedachten. Zelfmoord bij vrouwen met depressie is waarschijnlijk na 14 dagen vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie.

Dit moet in gedachten worden gehouden en adequate behandeling moet worden aangeboden. Er zijn ook andere problemen zoals eetstoornissen en drugs- en alcoholmisbruik.
© 2014 - 2019 Cc38, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
PMS of Premenstrueel SyndroomPMS of Premenstrueel SyndroomDe meeste mannen vinden het maar onzin en maken het vaak belachelijk. Er zijn zelfs vrouwen die het als onbelangrijk afd…
Borderline Persoonlijkheidsstoornis (BPS)BPS wordt gekenmerkt door uitermate impulsief en gedrag en voortdurend wisselende stemmingen. Sommige mensen zijn wat he…
Borderline of andere stoornissenBorderline of andere stoornissenIedereen voelt zich wel eens somber, bedrukt en verdrietig. Iedereen heeft wel eens slapeloze nachten en kent periodes v…
Cyclothyme stoornis: een milde vorm van bipolaire stoornisCyclothyme stoornis: een milde vorm van bipolaire stoornisIemand die bipolair is, heeft periodes van manische stemmingen afgewisseld met periodes van depressieve stemmingen. De s…
Hooggevoelig kind: emotioneel zeer gevoeligHooggevoelig kind: emotioneel zeer gevoeligEen hooggevoelig kind is emotioneel zeer gevoelig. Een hooggevoelig kind kan stemmingen van anderen aanvoelen, het kind…

Reageer op het artikel "PMDD: extreme pms"

Reacties

Ellen Valk, 12-04-2017 12:57 #4
Hallo Lis, leef je nog? Tsja, de oplossing. Ik zie als enige oplossing: baarmoeder en beiden eierstokken verwijderen. Maar dan hebben we wel medicijnen nodig om te voorkomen dat we van de ene op de andere dag in de overgang komen en dat valt ook niet mee. Daarom zijn ze er niet zo happig op om alles weg te halen. (Maar ik weet dat er vrouwen zijn die dat
ook wel hebben overleeft.) Synthetische medicijnen kunnen nog wel eens akelige bijverschijnselen hebben die ook niet mals zijn. Ik ben opzoek naar plantaardige medicijnen en die zijn er wel. Planten met plantaardige oestrogenen en progesteron. Ik heb bij een drogisterij een boekje gekregen: FYTHOTHERAPIE Praktische kruiden- en plantengids. Er staan producten in die door ARCO cabs. Ik er nog niet zo veel ervaring mee maar ik heb er wel vertrouwen in. Ik weer natuurlijk nog niet of het gaat werken als alles bij mij er uit is gehaald want alles zit er nog in. Maar ik ga er wel voor, ALLES ER UIT! Ik ken een vrouw die inmiddels VIJF keer is geopereerd en NOG NIET van haar klachten af is. Dat gaat me dus NIET gebeuren. Het is alles of niets. Nog even terug komen op het boekje zie het te pakken te krijgen. De apotheek bij mij heeft/had het ook en verkoopt ook de producten. Onder andere De Rode Klaver en Salvia bevatten isoflavonen en fyto-oestrogenen. Houd vol en geef niet op! Ik ga nu naar mijn vrijwilligerswerk. We houden contact. Sterkte!

Lis, 19-09-2016 22:05 #3
Wauw Ellen Valk ik denk dat u aardig in de buurt komt. Ikzelf heb pmdd en het wordt steeds erger, zit op dit moment niet aan de pil of andere medicijnen. Heb zelf ook 1 niet goed werkende eierstok. U redenatie vindt ik super goed bedacht, nu de oplossing…

Ellen Valk, 21-04-2016 12:22 #2
Misschien wordt de baarmoeder overgevoelig voor oestrogenen door de overdaad aan progesteron uit een cyste. Ontstaat endometriose misschien omdat er hormonen uit de cysten van een eierstok niet in de baarmoeder terecht komen, maar in de buikholte? Dat daarin dan slijmweefsel gaat groeien waar het niet hoort.

Ellen Valk, 12-04-2016 15:14 #1
Oorzaak van pmdd: als om een of andere reden 1 van de eierstokken niet goed meer werkt, wordt er niet genoeg hormonen geproduceerd. De hypothalamus reageert hier op met extra stimulatie aan de hypofyse. De hypofyse gaat meer FSH en LH maken beide eierstokken reageren hier op. De aangedane eierstok komt met moeite tot een eisprong en de gezonde eierstok wordt overactief. Daar gaan mettertijd cysten ontstaan. Een cyste is een niet open gebarsten follikel. Een follikel bestaat uit: klierweefsel dat hormonen produceert, een eicel en een blaasje gevuld met vocht. In het vocht verzamelt zich steeds meer hormonen (progesteron) hoe langer de cyste bestaat hoe meer hormonen en in zitten. Het klier weefsel blijft door de stimulatie groeien en steeds meer hormonen maken. Als een cyste open barst komt er een te grote hoeveelheid hormonen vrij via de eileiders komt dit terecht in de baarmoeder. De baarmoeder groeit teveel aan met als gevolg; hevige menstruatie. Cysten barsten 'te pas' en te on pas open met als gevolg; onregelmatige menstruaties. Het klierweefsel groeit ook te veel met als gevolg; teveel oestrogeen aanmaak. Teveel oestrogeen zorgt er voor dat het spierweefsel van de baarmoeder te snel versterkt wordt met als gevolg; vleesbomen. Rond de eisprong is het oestrogeen gehalte het hoogst. Als het gehalte te hoog is ontstaan er krampen in het spierweefsel. Voor de menstruatie stijgt het oestrogeen gehalte weer en dan ontstaan dezelfde krampen weer. Aan de binnenkant van een follikel zitten andere cellen dan aan de buitenkant. Ze produceren progesteron onder invloed van FSH. Aan de buitenkant zitten andere cellen die oestrogenen produceren. Hoe de schommeling in de oestrogeen productie ontstaat weet ik nog niet. Maar mijn hersenen kraken en ik zal er achter komen.

Infoteur: Cc38
Gepubliceerd: 02-01-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!