InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Zandloper neuroblastoom: dwarslaesie door wervelkanaalgezwel

Zandloper neuroblastoom: dwarslaesie door wervelkanaalgezwel

Zandloper neuroblastoom: dwarslaesie door wervelkanaalgezwel Tumoren kunnen overal in het lichaam voorkomen. Het kan ook vanuit de zenuwen tot ontwikkeling komen, waardoor er sprake is van een neuroblastoom. Indien deze groeit in het wervelkanaal van de ruggengraat dan komen de zenuwen veel onder druk te staan. Indien dit te groot wordt, kan het voorkomen dat hersensignalen niet meer naar de benen kunnen worden verstuurd. Hoe kan door een zandloper neuroblastoom een dwarslaesie worden veroorzaakt en hoe verschilt dit met een wervelkanaalvernauwing?

Zandloper neuroblastoom

Mate van voorkomen

Kanker kan iedereen overkomen, echter als het een kind overkomt dan is men als ouder snel hulpeloos en radeloos. Het medeleven is groot en toch kan men niet veel doen. Zeker als het om zeer zeldzame kankersoorten gaat, is het de vraag of het valt te herstellen. Kanker aan een zenuw wordt neuroblastoom genoemd en kan overal in het lichaam voorkomen. Het komt tijdens het opgroeien voor, waarbij zenuwen overmatig veel ongewenste weefsels aanmaken. Het kan tot neurologische pijn leiden, waarbij het kind soms overmatig veel moet lijden. Het overkomt in ons land circa twintig tot dertig kinderen per jaar. Een variant op deze kankersoort betreft de zandloper neuroblastoom. Hierbij komt de kanker specifiek in het wervelkanaal van de ruggengraat voor. In dat geval gaat het slechts om één of twee gevallen per jaar (lit.1). Oftewel een zeer zeldzame ziekte.

Gewone neuroblastoom

Tijdens de groei zijn vele stoffen in het lichaam overactief, zodat botten, spieren, organen en zenuwen goed tot ontwikkeling komen. Daartoe heeft het lichaam een standaard bouwvolgorde, welke in het DNA van de mens is vastgelegd. Binnen het DNA kunnen defecten voordoen, waardoor bepaalde ontwikkelingen onjuist verlopen. Strikt genomen heeft ieder mens een aantal DNA defecten, echter in het overgrote deel van de gevallen leidt het niet tot problemen. Bij deze zeldzame kankersoort weet men nog niet, waardoor het wordt veroorzaakt. De veroorzakende genen zijn tot dusver nog niet geïdentificeerd. Toch is het logisch dat de kankersoort door genetische afwijkingen wordt veroorzaakt, omdat het aan de groei is gerelateerd. Een tumor aan het zenuwstelsel (neuroblastoom) kan praktisch overal in het lichaam voorkomen, omdat we miljoenen zenuwbanen met vertakkingen hebben. In de meeste gevallen komt het in de buikregio voor (lit.1). De vergroeiing aan de zenuw leidt tot verdrukking van andere weefsels. In de buik hoeft dat in eerste instantie niet veel problemen op te leveren, echter er dient uiteraard wel te worden ingegrepen. Bij de zandloper neuroblastoom heeft het kind veel sneller lichamelijke klachten.

Aangetast wervelkanaal

Indien de neuroblastoom in het wervelkanaal tot ontwikkeling komt, dan heeft dat verstrekkende gevolgen. Er is namelijk slechts beperkte ruimte beschikbaar, waardoor de zenuwen in de opening onder druk komen te staan. De tumor vult als het ware de doorgang, waardoor nabijgelegen weefsel extra onder spanning komen. Het gaat daarbij om de zenuwen, ruggenmerg als ook de wervels. Omdat het wervelkanaal een trechtervorm heeft vergelijkbaar met een zandloper, heeft het deze naam gekregen. Complicatie is dat er zenuwproblemen ontstaan, waarbij het soms in een dwarslaesie (lit.2) eindigt. Dit kan reeds tijdens de groei bij de zuigeling van toepassing zijn.

Verschil met wervelkanaalvernauwing

Een vergelijkbare aandoening betreft wervelkanaalstenose. De beschikbare ruimte in de wervelkanaal neemt af, doordat de wand naar binnen vergroeit en verhard. Oftewel de zenuwen komen geleidelijk aan in de verdrukking. Daardoor kunnen uiteenlopende klachten voordoen, welke vergelijkbaar zijn met de zandloper tumor. Daarbij is er dus sprake van botaanwas, waardoor de conditie ontstaat. Het zal vaak op latere leeftijd ontstaan, doordat de botaanwas met de tijd optreedt. In het geval van de tumor zal de druk van binnenuit komen.

Klachten

Indien de zenuwen door de tumor onder druk komen te staan, zullen neurologische problemen ontstaan. Deze zijn vergelijkbaar als bij wervelkanaalvernauwing. Daarbij is het afhankelijk van de positie van de verdrukking, waar de klachten tot uiting komen. Ontstaat het laag in de rug dan zal men last hebben van de benen en heupen. Vormt de tumor in de nek dan worden alle ledematen en torso aangetast. Het resulteert in ernstige stekende pijn, tintelingen, plaatselijke gevoelloosheid, incontinentie en in het meest extreme geval complete verlamming en invaliditeit (lit.1). Omdat er sprake is van een gezwel dient het altijd te worden behandeld.

Behandeling zandloper neuroblastoom

Een standaard methode om neuroblastoom aan te pakken is middels röntgenstraling in combinatie met B12 vitamine (lit.2). Toch wordt er nog volop gezocht naar betere methoden van behandeling, omdat straling bij het kind ook aanvullende schade kan aanrichten. Soms kan het operatief worden verwijderd of is chemo een optie. Laat u verder informeren hoe de tumor aan de zenuwen op de beste manier bij uw kind kan worden verwijderd en behandeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tumoren, oftewel kankerTumoren, oftewel kankerTegenwoordig hoor je veel om je heen over mensen die kanker hebben (gehad). Het woord ‘kanker’ heeft dezelfde werking al…
Goedaardig of benigneGoedaardig of benigneGoedaardig is een term die in de medische wereld wordt gebruikt om aan te duiden dat een ziekte geen schade aan het lich…
Neuroblastoom kinderkanker: oorzaak, symptomen, behandelingNeuroblastoom kinderkanker: oorzaak, symptomen, behandelingEen neuroblastoom is een kwaadaardige gezwel dat is voortgekomen uit zenuwweefsel, dikwijls in de bijnier. Bij kinderen…
Wat is een dwarslaesie?Wat is een dwarslaesie?Een dwarslaesie wordt doorgaans veroorzaakt door een ernstig ongeluk. Hierbij is er een beschadiging of doorboring in je…
Glomustumor, goedaardig of kwaadaardig gezwelGlomustumor, goedaardig of kwaadaardig gezwelEen gezwel wordt ook wel een tumor genoemd. Dit kan goedaardig of kwaadaardig zijn. Bij een kwaadaardige tumor spreken w…
Bronnen en referenties
  • Lit.1: http://www.zzf.nl/neuroblastoom.php#
  • Lit.2: http://www.ntvg.nl/publicatie/compressio-medullae-bij-een-zuigeling-ten-gevolge-van-een-neuroblastoom/pdf

Reageer op het artikel "Zandloper neuroblastoom: dwarslaesie door wervelkanaalgezwel"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-03-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Zeldzame ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!