InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Leven met osteoporose

Leven met osteoporose

Osteoporose of 'botontkalking' in de' volksmond treft heel wat vrouwen en heeft een verhoogde kans op botbreuken ter hoogte van ruggengraat en heup tot gevolg. Toch bestaat er een therapie voor osteoporose maar deze is slechts werkzaam op lange termijn. Ook allerhande begeleidings- en informatieprogramma's zoals Vivosteo kunnen een enorme steun leveren voor osteoporosepatiënten.

Osteoporose: de stille ziekte

Langzaam maar zeker de ziekte tegengaan

Een aangepast dieet met inname van voldoende calcium via de voeding of via supplementen, en eventueel gebruik van vitamine D, is een belangrijke stap. Daarnaast bestaat er ook medicatie die de afbraak van de botten afremt en deze op termijn weer sterker maakt. Studies tonen aan dat patiënten die trouw en nauwkeurig hun medicatie innemen, duidelijk sterkere botten hebben en minder risico lopen op breuken.

Spreek er over met uw arts

Uw arts kan kiezen uit een brede waaier aan geneesmiddelen. De inname ervan is niet altijd eenvoudig: voor sommige geneesmiddelen moet dit niet alleen volgens een heel nauwgezette regelmaat gebeuren, maar u moet er ook ‘s morgens voor nuchter blijven, de medicatie innemen met een glas plat water, daarna nog een tijd nuchter blijven, enige tijd rechtop blijven zitten of staan, en dit niet combineren met de inname van andere geneesmiddelen. Dit alles is voor heel wat patiënten een extra hinderpaal om de therapie vol te houden. De frequentie van inname kan hierin een rol spelen: naast de dagelijkse behandelingen bestaan er ook tabletten die lx/week of maar lx/maand genomen moeten worden. Bespreek daarom met uw arts met welk geneesmiddel u uw therapie het best kan volhouden.

Maximaal leven met osteoporose

Wilt u meer weten over osteoporose of de behandeling ervan? Wilt u ontdekken wat u kunt doen om osteoporose te vermijden, te vertragen of om zelfs uw botten opnieuw sterker te maken ? Dan is de brochure ‘Maximaal leven met osteoporose’ zeker iets voor u. U kan ze nu gratis afhalen bij uw arts.

Tegen osteoporose strijdt u niet alleen

Osteoporosepatiënten, en vooral diegenen die recent de diagnose vernomen hebben, voelen zich vaak geïsoleerd met hun probleem. Bovendien valt de start van de therapie soms vrij zwaar. Om hen te helpen is er nu Vivosteo, een begeleidings- en informatieprogramma dat specifiek in het leven geroepen is voor ondersteuning tijdens de eerste maanden van de therapie. Maar Vivosteo is er evenzeer voor de sensibilisatie van zij die een hoger risico lopen op osteoporose. Het programma werd ontwikkeld in samenwerking met specialisten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leven met osteoporose"

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 07-01-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!