InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > NEC: neuro-endocriene carcinoom

NEC: neuro-endocriene carcinoom

NEC: neuro-endocriene carcinoom NEC is een zeldzame vorm van kanker. Er werd al veel onderzoek gedaan rond kanker. Sommigen zijn redelijk te onderdrukken of te genezen en anderen nog niet. Maar er zijn ook nog een aantal kankers die weinig gekend zijn of die vaak verward worden met andere ziekten waardoor een diagnose lang op zich kan laten wachten. NEC-kanker is een kanker die moeilijk te diagnosticeren valt en zelden voorkomt. Meestal wordt de ziekte pas ontdekt als er reeds uitzaaiingen ontstaan zijn en de ziekte zich in een vergevorderd stadium bevindt waardoor genezing niet meer mogelijk is.

Wat is een NEC?

Een NEC (neuro-endocriene carcinoom) of NET (neuro-endocriene tumor) is gelijkaardig. Beiden zijn kankers van het neuro-endocriene systeem maar een NEC is 'slecht gedifferentieerd'. De 'differentiatiegraad' duidt de groeisnelheid aan waarmee de kanker groeit. In tegenstelling tot een 'goed of matig gedifferentieerde' kanker zoals een NET van graad 1 en graad 2, is een NEC een snel groeiende, agressieve kanker, graad 3.

NEC of neuro-endocriene carcinomen, evenals NET zijn zeldzame vormen van kanker met een prevalentie van vijf op 100.000.
De laatste 30 jaar zien we een verhoogde toename bij:
  • familiale voorgeschiedenis van kanker
  • diabetespatiënten met verhoogde kans op NET of NEC

De kanker ontwikkelt zich uit de cellen die instaan voor het aanmaken en uitscheiden van verschillende hormonen. We noemen deze cellen de neuro-endocriene cellen. Ze behoren tot het neuro-endocriene systeem. Deze cellen komen voor in allerlei plaatsen van het lichaam voor. Door de ongeremde groei aan hormonen wordt er via het bloed signalen afgegeven die de werking van bepaalde organen beïnvloeden. Deze overproductie zorgt voor optredende klachten zoals:
  • diarree
  • opvliegers
  • misselijkheid
  • benauwdheid

Soorten

Er kunnen verschillende soorten neuro-endocriene tumoren voorkomen. De meest voorkomende zijn:
  • maag-darm kanaal: carcinoïden
  • longen
  • pancreastumoren of eilandjes van langerhands

Symptomen

  • blozen
  • diarree
  • periodieke buikpijn
  • piepende ademhaling
  • hoesten
  • bloederig sputum
  • maag-darm bloedingen
  • rugpijn
Sommigen geven pas klachten in vergevorderde stadium.

Diagnose

De ziekte is heel moeilijk te detecteren. Meestal is er pas een diagnose in een vergevorderd stadium.
Beeldvormende technieken kunnen de diagnose helpen zoals onder andere:
  • CT-scan
  • NMR
  • echo-endoscopie
  • scintigrafie van somatostatinereceptoren
  • bloed- en urine onderzoek
Door middel van een biopt wordt vastgesteld wat de differentiatiegraad is en hoe snel de tumorcellen delen. De plaats waar de tumor ontstaan is, wordt de plaats van 'primaire tumor' genoemd. Cellen van deze primaire tumor kunnen los geraken en vervolgens via de bloedvaten en lymfebanen door het lichaam verspreiden. Op die manier kunnen er uitzaaiingen ontstaan.

In sommige gevallen duurt het naar schatting vijf tot zeven jaar eer de juiste diagnose gesteld wordt. Symptomen kunnen op andere ziekten lijken en er gebeurd vaak verwarring.

Behandeling

De behandeling hangt af van de grootte, de locatie van de kanker, de plaats en hoeveelheid uitzaaiingen. Het is ook afhankelijk van de algemene gezondheidstoestand van de patiënt. De behandeling kan bestaan uit:
  • heelkunde
  • radiotherapie
  • chemotherapie
  • behandeling met geneesmiddelen
Soms is een combinatie van de behandelingsmethodes gewenst of mogelijk.

Bij NEC waarvan de primaire tumor in de longen zit, is operatie mogelijk. Indien er hierbij uitzaaiingen zijn in de mediastinale lymfeklieren is een combinatie van chemotherapie en bestraling vaak toegepast.

Bij NEC waarvan de primaire tumor buiten de longen zit, is nog niet gekend wat de beste behandeling is. NEC buiten de longen komt heel zelden voor en hiervoor moet er nog veel onderzoek worden gedaan.

Genezing

Genezing bij NEC is mogelijk als de tumor nog 'lokaal' zit, dit wil zeggen dat er naast de plaats van de primaire tumor geen uitzaaiingen zijn. Indien er geen behandeling mogelijk is, is de behandeling gericht op :
  • het verminderen van de klachten
  • het verlengen van het leven
  • het verbeteren van de kwaliteit van het leven

Lees verder

© 2014 - 2017 Oceane, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Carcinoid tumor; oorzaak, symptomen en behandelingCarcinoid tumor; oorzaak, symptomen en behandelingKanker is een kwaadaardig gezwel of tumor. Dit kan overal in het lichaam voorkomen. In de meeste gevallen gaat het om ee…
Kanker: SchildklierkankerSchildklierkanker is een soort kanker die maar vrij zelden voorkomt. Ongeveer 2 op de 100.000 mensen worden jaarlijks ge…
Kanker: leverkankerEr zijn twee soorten leverkanker: primaire en secundaire leverkanker. Primaire leverkanker betekent dat de kanker in de…
Kanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oudKanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oudKanker komt steeds vaker voor. Bijna iedereen kent wel iemand die deze ziekte heeft. Maar wat is kanker precies? En wie…
Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?Chemobommen of chemo-bommetjes. Het is een nieuwe methode van chemotherapie om kanker te behandelen. Chemobommen behande…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Klbz / Pixabay
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Neuro-endocriene_tumor
  • www.net-kanker.nl/neuro-endocriene-carcinoom-info.html

Reageer op het artikel "NEC: neuro-endocriene carcinoom"

Infoteur: Oceane
Laatste update: 06-01-2017
Subrubriek: Ziekten
Special: Zeldzame aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!