Slaapmiddelen en antidepressiva leiden tot Alzheimer

Slaapmiddelen en antidepressiva leiden tot Alzheimer Benzodiazepinen worden ingezet bij depressie, slaapstoornissen en epilepsie. Het vervelende aan de groep medicijnen is dat ze de kans op alzheimer enorm vergroten. Daar komt men pas erg laat achter; deze medicijnen zijn anno 2014 ruim 20 jaar verkrijgbaar op recept. Wetenschappers adviseren artsen om de patiënt te vertellen over de grote gevaren van benzodiazepinen. De patiënt moet een afweging maken. Is dit middel niet erger dan de kwaal?
Prozac / Bron: Tom Varco, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Prozac / Bron: Tom Varco, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Scheutig met benzodiazepinen

Artsen zijn over het algemeen scheutig met benzodiazepinen terwijl deze medicijngroep erg ongezond is. Benzodiazepinen worden erg vaak voorgeschreven. In Frankrijk gebruikt 30% van de 65-plussers benzodiazepinen. In het Verenigd Koninkrijk wordt jaarlijks ongeveer 135 miljard euro omgezet door benzodiazepinen. Deze groep medicatie wordt erg vaak voorgeschreven als je je bedenkt dat het de kans op het krijgen van alzheimer enorm vergroot. De langetermijneffecten van benzodiazepinen zijn nooit in kaart gebracht voordat dit medicijn op de markt kwam. Onderzoek naar Alzheimer in relatie tot benzodiazepinen is pas in gang gezet toen het begon op te vallen dat steeds meer mensen alzheimer hebben en dat velen hiervan benzodiazepinen gebruiken.

Over alzheimer denken wetenschappers dat het door amyloïde-plaque komt. Er zijn echter mensen die dergelijke plaque in de hersenen hebben en geen alzheimer. Kortom: Alzheimer heeft niets met amyloïde te maken.

In een Amerikaans onderzoek uit 2006 zag men dat depressieve mensen vaker last kregen van Alzheimer. Het zou enkele jaren duren voordat men dit gegeven kon herleiden naar het gebruik van benzodiazepinen. Mensen met de diagnose ´depressie´ slikken immers benzodiazepinen om de depressie het hoofd te bieden. Toch is nog niet iedere onderzoeker op de hoogte van de relatie tussen benzodiazepinen en alzheimer. In 2012 werd in de V.S. nog een onderzoek gepubliceerd naar de relatie tussen depressiepatiënten en Alzheimerpatiënten zonder dat in het onderzoek benzodiazepinen zijn onderzocht als oorzaak. Veel onderzoekers gaan er onterecht vanuit dat Alzheimer en dementie nu eenmaal bij het ouder worden horen.

Lorazepam / Bron: Nsaum75, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Lorazepam / Bron: Nsaum75, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Van dit medicijn bekend dat het onherstelbare hersenschade veroorzaakt. Zijn de middelen benzodiazepinen erger dan de kwaal?

Benzodiazepinen zijn de grote schuldigen

In een Frans onderzoek uit 2012 blijkt dat mensen die geen dementie hebben en geen benzodiazepinen hebben gebruikt binnen drie jaar na het gebruik van benzodiazepinen een 50% verhoogde kans hadden op het krijgen van Alzheimer. Deze gegevens zijn consistent met een aantal andere wetenschappelijke onderzoeken op de bevolking. De Franse onderzoekers vinden dat deze gegevens moeten worden voorgelegd aan nieuwe potentiële gebruikers van benzodiazepinen. Cognitieve achteruitgang en dementie zijn zeer ernstige bijwerkingen. Als deze bijwerkingen voor een willekeurig natuurlijk geneesmiddel hadden gegolden, had het gebruik van dit natuurmedicijn stante pede verboden geweest.

Geneesmiddelen worden niet op de lange termijn getest

Geneesmiddelen worden nooit getest op ongewenste langetermijneffecten. De reden daarvoor is dat fabrikanten het geduld niet hebben om een mensenleven lang wetenschappelijk onderzoek te doen naar bijwerkingen. Dat leidt regelmatig tot drama´s. In het geval van slaapmiddelen en antidepressiva is anno 2014 keihard aangetoond dat deze tot een sterk vergrote kans op Alzheimer leiden. Alzheimer is een ziekte die tot verlies van cognitieve vermogens en vervroegde dood leidt. Benzodiazepinen is een groep medicijnen met grote gezondheidsrisico´s

Doorslaggevend onderzoek

Het gebruik van benzodiazepinen leidt tot een verhoogde kans op Alzheimer. Alzheimer is een vorm van dementie die steeds verergert en uiteindelijk resulteert in een volkomen verlies van cognitieve functies. Frans onderzoek dat is gepubliceerd in september 2014 toont aan dat er een sterke link is tussen alzheimer en het gebruik van benzodiazepinen zoals zoloft en prozac. De Fransen werkten samen met een Canadese groep wetenschappers. Hun onderzoek besloeg een periode van vijf jaar en er deden ruim 8980 mensen mee aan het onderzoek. De onderzoekers vonden onder andere dat het niet eens zoveel uitmaakt hoeveel benzodiazepinen iemand binnen krijgt; een kleine dosis werkt net zo schadelijk als een grote dosis.

Bromazepan / Bron: Otuzniak, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bromazepan / Bron: Otuzniak, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Patiënten kunnen er zelf voor kiezen om natuurlijke medicatie te gebruiken die vaak geen bijwerkingen heeft.

84% hogere kans op Alzheimer

Iemand die benzodiazepinen in de vorm van slaapmiddelen of antidepressiva heeft gebruikt heeft op latere leeftijd 43% tot 57% grotere kans op het krijgen van alzheimer, zo constateerden de onderzoekers. Oudere mensen die in vijf jaar drie maanden of minder benzodiazepinen gebruikten, hebben een 32% hogere kans op het krijgen van alzheimer en mensen die zes maanden in vijf jaar benzodioazepinen gebruikten hadden zelfs een verhoogde kans van 84% op het krijgen van alzheimer. Er werd onderzoek gedaan op de bevolking van Quebec en deze is representatief voor de rest van de westerse wereld. De onderzoekers adviseren om het gebruik van deze synthetische medicamenten zo kort mogelijk te houden. Vaak is het zo dat artsen steeds maar weer herhaalrecepten uitschrijven; daar ligt één van de grootste risico´s voor bezodiazepinengebruikers.

Waarbij worden benzodiazepinen ingezet?

Benzodiazepinen worden over het algemeen ingezet om angst tegen te gaan en slaapstoornissen te behandelen. Er zijn eveneens benzodiazepinen die worden ingezet bij mensen met epilepsie. Daarnaast worden ze ingezet bij mensen met depressies. Er wordt geadviseerd om deze middelen nooit langer dan twee maanden te gebruiken. Wanneer er een ernstige indicaties is, is de maximale duur van gebruik vier maanden waarbij in acht moet worden genomen dat de laatste weken van gebruik dienen te worden gebruikt om de medicatie af te bouwen.

Lijst benzodiazepinen in Nederland

Onderstaande tabel is opgemaakt in het jaar 2014. In Nederland verkochte benzodiazepinen zijn:
Alprazolam Tabletten (generiek)Dalmadorm®Frisium®Midazolam Injecties (generiek)Reapam®Xanax®
Bromazepam Tabletten (generiek)Diazemuls®Halcion® Nitrazepam TablettenSeresta®Zaleplon Capsules
Brotizolam Tabletten Diazepam Injecties/Rectiolen/Tabletten (generiek) Lendormin®Noctamid®Sonata® (EU)
Calmday® Dormicum®Loprazolam Tabletten (generiek)Nordazepam DrageesStesolid®
Chloordiazepoxide Dragees/Tabletten (generiek) Dormonoct®Lorazepam Tabletten (generiek) Normison®Temazepam Capsules/Tabletten (generiek)
Clobazam Tabletten (generiek)Flunitrazepam Tabletten (generiek)Lormetazepam Capsules/Tabletten (generiek)Oxazepam Tabletten (generiek)Tranxène®
Clorazepaat Capsules (generiek)Flurazepam Capsules (generiek)Medazepam Capsules (generiek)Prazepam TablettenTriazolam Tabletten

Natuurlijke middelen

Wie last heeft van epilepsie en geen zin heeft om de bijwerkingen van benzodiazepinen te ondervinden kan zich wenden tot natuurlijke middelen bij epilepsie. Om dezelfde redenen zijn er plantaardige middelen bij een depressie. Natuurlijke middelen bij slaapproblemen zijn onder andere cannabis, maanzaad en salie.
Gerelateerde artikelen
Depressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDepressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDankzij antidepressiva kan uw stemming verbeterd worden. Meestal duurt het enkele weken voor u de positieve resultaten e…
Alternatieven voor antidepressivaAlternatieven voor antidepressivaVeel mensen hebben weleens te maken met depressieve klachten. Daarvoor brengen zij dan vaak een bezoek aan de huisarts o…
Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaAntidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaEr zijn verschillende antidepressiva soorten. Tricyclische antidepressiva zijn een van de eerste medicijnen tegen een de…

Hoornvlieszweer: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakHoornvlieszweer: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakAls een ontsteking in het hoornvlies gaat zweren ontstaat er een pijnlijke hoornvlieszweer. Dit vlies zwelt uit, waardoo…
Ebola, een mysterieuze ziekteEbola, een mysterieuze ziekteEbola is een zeer vervelende ziekte met vaak dodelijke afloop. er hebben vanaf de jaren 70 van de 20e eeuw verschillende…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wikinony, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Algemene informatie: http://www.consumed.nl/medicijnen/groepen/2101/Benzodiazepinen
  • Benzodiazepinen en alzheimer: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4159609/
  • Frans onderzoek 2012: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3460255/
  • Amerikaans onderzoek 2006: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3530614/
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Tom Varco, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Nsaum75, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Otuzniak, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Slaapmiddelen en antidepressiva leiden tot Alzheimer"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 11-10-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!