InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > CMV-virus: De oorzaken en symptomen

CMV-virus: De oorzaken en symptomen

Het cytomegalievirus of CMV is een virus dat behoort tot de groep van herpesvirussen. CMV is zeer besmettelijk en naar schatting heeft 50% van de wereldbevolking een CMV-besmetting gehad tegen de tijd dat ze 40 jaar oud geworden zijn. het cytomegalievirus zorgt voor een schade aan het immuunsysteem en is zeer besmettelijk. Het CMV-virus is niet altijd herkenbaar mits de symptomen niet altijd duidelijk zijn. Toch zijn er enkele symptomen die kenmerkend zijn aan het virus.

De symptomen van het cytomegalievirus

De symptomen van CMV zijn identiek met die van de ziekte van Pfeiffer (klierkoorts). Het meest voorkomende symptoom van CMV is vermoeidheid. Hierdoor is het echter in vele gevallen moeilijk om de ziekte te herkennen en wordt ze in vele gevallen niet gediagnosticeerd. Ongeveer 50% van de kinderen heeft de ziekte voor hun vijfde verjaardag al meegemaakt, en ongeveer 80% van de volwassenen heeft antistoffen voor CMV in het lichaam, wat betekent dat de meeste mensen deze infectie al eens hebben doorgemaakt in hun leven.

Andere symptomen van CMV zijn:
  • gezwollen lymfeklieren
  • keelontsteking
  • hoofdpijn
  • misselijkheid
  • huiduitslag
  • geelzucht
  • koorts
  • hoest
  • drukkende pijn in de borst
  • verlies van eetlust
  • gezwollen milt
  • vergrote lever

De oorzaak van besmetting

Doordat CMV heel besmettelijk is, kan men via speeksel, urine, traanvocht, bloedtransfusie met besmet bloed of orgaantransplantaties makkelijk besmet worden met het virus. Het virus in ongevaarlijk voor 'gezonde' mensen, maar kan wel ernstige gevolgen hebben tijdens de zwangerschap. Ongeveer 30% van de besmette vrouwen heeft geen antistoffen voor dit virus waardoor de besmetting doorheen de placenta gaat en zo tot bij de baby. Het is de meest frequente oorzaak van doofheid of mentale stoornissen bij pasgeboren baby's. Een besmetting tijdens de zwangerschap gebeurt bij 2% van alle gevallen.

Bij vrouwen die wel antistoffen aanmaken tegen het virus is er een veel kleinere kans dat de infectie doorheen de placenta gaat. Bij deze groep is er maar 0.15% kans op besmetting.

De gevolgen van het CMV-virus

In de meeste gevallen is het CMV-virus vrijwel ongevaarlijk. De meeste mensen maken antistoffen aan voor deze ziekte en het lichaam kan zich verzetten tegen de doorbraak ervan. Echter is bij sommige gevallen gekend dat het immuunsysteem te zwak is waardoor de ziekte organen begint aan te tasten. De meest voorkomende organen die de ziekte aantast zijn: Hart, ogen, nieren, lever, long en maag. Hierbij kan de ziekte ervoor zorgen dat een aangetast orgaan begint te falen. In dit stadium wordt de ziekte wel gevaarlijk en moet er snel ingegrepen worden om de ziekte te behandelen.

De behandeling van CMV

Het cytomegalievirus is een ziekte die bij de meeste mensen vanzelf geneest omdat hun immuunsysteem sterk genoeg is om de ziekte te overwinnen. Bij baby's, mensen met een donororgaan, patiënten die behandeld worden voor kanker en mensen met hiv is een infectie van CMV echter wel een probleem. Bij 90% van deze gevallen is het immuunsysteem te zwak en moet de ziekte behandeld worden met antivirale therapie.

Momenteel bestaat er nog geen vaccin tegen deze ziekte. Wel is het zo dat onderzoekers in 2009 een vaccin hadden ontwikkeld dat werkzaam was bij 50% van de besmette gevallen. Echter was de houdbaarheid van het vaccin zeer kort en waren er een heleboel negatieve bijwerkingen aan verbonden. Hierdoor werd het vaccin niet in productie gebracht en wordt het nog steeds verder onderzocht.
© 2014 - 2019 Nonstopmuzik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Cytomegalovirus

Reageer op het artikel "CMV-virus: De oorzaken en symptomen"

Reactie

John, 14-07-2017 09:55 #1
Er is CMV bij mijn echtgenote geconstateerd. Indien dit virus zo besmettelijk is, waarom worden daar in het ziekenhuis geen voorzorgsmaatregelen genomen? Daar liggen toch velen die een verzwakt immuun systeem hebben? Bovendien lopen wij als bezoekers steeds in en uit haar kamer.

Infoteur: Nonstopmuzik
Laatste update: 11-04-2016
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!