InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Snelle kankergroei: waarom groeit kanker vaak heel snel?

Snelle kankergroei: waarom groeit kanker vaak heel snel?

Snelle kankergroei: waarom groeit kanker vaak heel snel? Kanker, deze ziekte krijgen, is de angst van iedere persoon! Hoe snel kanker verloopt hangt van vele factoren af. Het kan zeer traag vergaan, waarbij het onopvallend qua omvang toeneemt of het kan als zeer agressieve variant binnen enkele weken tot het overlijden leiden. Sommige varianten kunnen dermate snel gaan, dat het overlijden onverwachts voordoet. Waarom is er vaak sprake van snelle kankergroei en hoe ligt het Warburg effect hieraan ten grondslag?

Snelle kankergroei

Kanker, het kan snel gaan!

Hoe snel kanker gaat, hangt van het type kanker af en waar het zit. De meest agressieve variant van kanker betreft GBM oftewel “Glioblastoma multiforme”. De kanker kan binnen enkele weken in de hersenen tot ontwikkeling komen, waarna de persoon uiteenlopende neurologische problemen ondervindt. De groei kan dermate snel gaan dat artsen praktisch geen tijd hebben om de juiste diagnose te stellen, voordat de persoon onverhoopt komt te overlijden. Het geeft aan dat kanker per direct veel energie kan aanwenden, zodat tumorgroei snel verloopt. Waarom groeit kanker soms zo snel?

Glucolyse

Door de inname van voedsel krijgt het lichaam glucose oftewel suikers binnen. Enerzijds kan dit rechtstreeks als suikers zijn en anderzijds krijgen we glucose uit afgebroken koolhydraten. Binnen een proces van tien stappen wordt het afgebroken, waarna pyrodruivenzuur wordt aangemaakt. Daarbij worden mobiele energiedragende elektronen aangemaakt, waarna lichaamscellen van energie worden voorzien (lit.1). Dit principe wordt glucolyse genoemd en is essentieel voor het laten functioneren van ons lichaam. Krijgt men kanker dan wordt glucolyse als het ware gebruikt om versnelde kankergroei te bevorderen.

Warburg effect

Glucolyse wordt ook gebruikt om kankergroei te stimuleren. Het Warburg effect houdt in dat het tempo waarmee het gebeurt veel hoger ligt. Ten opzichte van normale cellen voltrekt glucolyse bij kankercellen tot op tweehonderd maal sneller. Oftewel kankercellen kunnen een enorme boost krijgen, waarbij het als het ware als een explosie voordoet. Aanwezige pyrodruivenzuur wordt overmatig verbruikt, waardoor beschikbare glucose puur voor kankergroei wordt aangewend. Normaal oxideert het restmateriaal in de mitochondriën, echter bij kanker fermenteert het in melkzuur (lit.2,3).

Zeer moe zijn

Hoeveel energie men heeft, hangt van het beschikbare suikergehalte af. Indien glucose ten gunste van kankergroei aan het lichaam wordt onttrokken, dan zal men zeer moe zijn. Zeker als de kanker enige omvang heeft gekregen, zal het in verhoogd tempo energie c.q. glucose verbruiken. Omdat kanker ook kan uitzaaien, zal de onttrekking van energie exponentieel groeien. Daardoor is de vermoeidheid continu en kan het snel verergeren.

Verzuring

Kanker zorgt ervoor dat melkzuur wordt aangemaakt, waarnaast een hoog zuurgehalte in het lichaam ook aanleiding kan zijn van kankervorming. Het één kan dus het ander triggeren. De verzuring van het lichaam door kankergroei betekent eveneens dat men extra gevoelig is voor pijn, krampen en ontstekingen. De algehele weerstand neemt daarmee eveneens snel af. Gecombineerd met de continue vermoeidheid is het een stille sluipmoordenaar en kan soms snel hard toeslaan.

Waarom kanker krijgen?

Wie wel of niet kanker krijgt wordt bepaald door verschillende factoren. Denk aan een ongezonde levensstijl, genetische afwijkingen, vrije radicalen en met welke stoffen we in contact komen. Het is overduidelijk dat veel roken schadelijke effecten heeft. Maar ook veel alcohol drinken, waardoor het melkzuurgehalte snel toeneemt kan aanleiding voor kanker zijn. Dit kan uiteraard leverkanker zijn, echter kan ook kanker elders in het lichaam veroorzaken.

Snelle kankergroei vermijden

Natuurlijk kan men zelf iets doen aan de eigen levensstijl. Vermijd roken, drink niet teveel en eet gezonde producten. Dit wil niet zeggen dat men de vorming van kanker tegengaat, echter de kans erop kan dalen. Ook het zuurgehalte in het lichaam is van belang. Zeker na het veertigste tot vijftigste levensjaar daalt bovendien het natriumbicarbonaatgehalte, waardoor het aandeel zuren toeneemt. Het leidt tot het vasthouden van vocht, botontkalking en kan kanker veroorzaken. Ontzuren is dus van belang om de kans op kanker te verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leverkanker herkennen: hoe herkent men kanker aan de lever?Leverkanker herkennen: hoe herkent men kanker aan de lever?De lever is een belangrijke zuiveraar van het lichaam en is verantwoordelijk voor uiteenlopende noodzakelijke processen.…
Hoofdoorzaak kanker: zuurstoftekort van celHoofdoorzaak kanker: zuurstoftekort van celDe oorzaak van kanker is bekend! Dat is groot nieuws maar nauwelijks bekend bij het publiek, artsen en wetenschappers. H…
De geneeskracht van bernagie-olieBernagie staat beter bekend als komkommerkruid. Deze geneeskrachtige plant komt oorspronkelijk uit het Middellandse Zeeg…
Het budwig-papjeHet budwig-papjeIn mijn zoektocht naar gezonde voedingsproducten kwam ik in contact met mensen die heel positief zijn over een ontbijt g…
Verschillende soorten suikers en zoetstoffenVerschillende soorten suikers en zoetstoffenEr zijn heel veel verschillende soorten suiker en zoetstoffen. Daarbij wordt vaak een indeling gemaakt op basis van de s…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cdw0107, Rgbstock
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 17-20 december 2014:
  • Lit.1: http://nl.wikipedia.org/wiki/Glycolyse
  • Lit.2: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2849637/
  • Lit.3: http://en.wikipedia.org/wiki/Fermentation

Reageer op het artikel "Snelle kankergroei: waarom groeit kanker vaak heel snel?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Subrubriek: Ziekten
Special: Kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!