InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ontstoken oogleden of blefaritis, wat te doen?

Ontstoken oogleden of blefaritis, wat te doen?

Rode ogen en extreem jeukende ogen zijn twee eigenschappen van blefaritis of ontstoken oogleden. Dat is een lastige aandoening die bovendien het gezicht in meer of minder mate ontsiert. De reguliere geneeskunde heeft weinig oplossingen te bieden voor een ooglidontsteking. Er is een een redelijk aantal alternatieve manieren die de moeite van het proberen waard zijn, om deze aandoening te doen verdwijnen.

Inhoud:

Symptomen blefaritis

De symptomen van blefaritis zijn rode ooglidranden, soms rode ogen, jeuk en irritatie. Niet iedereen krijgt jeuk; bij sommigen worden alleen de oogranden rood. Mensen met een vette huid, droge ogen en roos hebben eerder last van deze aandoening. Het is een vervelende aandoening omdat de ogen een kenmerkend gezichtsdeel vormen waardoor velen zien dat je iets hebt. Een blefaritis is relatief onschuldig. Het wordt veroorzaakt door een doodnormale huidbacterie maar door bepaalde omstandigheden kan deze in te grote getale op de ooglidrand komen waardoor het lichaam zich genoodzaakt voelt te reageren met een ontsteking, om ergere schade te voorkomen.

Antibiotica onnodig bij blefaritis

De reguliere geneeskunde zet vaak een antibioticabehandeling en steroïden in. Daarbij kunnen kanttekeningen worden gemaakt. Ten eerste is het zeer onverstandig om antibiotica te gebruiken bij niet-levensbedreigende aandoeningen. De vicieuze cirkel van antibiotica zorgt ervoor dat het lichaam steeds meer ziekten ontwikkelt als gevolg van een antibioticabehandeling. Artsen zouden beter moeten weten dan gelijk grijpen naar een antibioticum. Een ooglidontsteking is een onschuldige aandoening. Verder zijn steroïden niet het middel om blefaritis te bestrijden.

Blefaritis kan in de jeugd beginnen en in het verdere leven chronisch worden.

Make-up als oorzaak

Er zijn twee hoofdoorzaken van blefaritis. De eerste is make-up. Oogleden zijn vrij dun en daarom fragiel. Alle synthetische stoffen die in make-up zitten kunnen voor ontstekingen zorgen aangezien ze in de huid doordringen en daar schade aanrichten. Een natuurlijke make-up gebruiken zoals van de Lush-keten biedt uitkomst. Daarnaast zullen artsen altijd adviseren om ´s avonds de make-up er goed af te wassen. Men zegt aan de ene kant dat make-up niet goed is maar dat je het aan de andere kant toch een groot deel van de dag kunt dragen. Stel dat een vrouw ´s morgens haar make-up op doet. Met acht uur slaap zonder make-up zorg je er nog altijd voor dat de oogleden 16 uur per dag worden aangevallen door chemische stoffen; je haalt dus niet de oorzaak weg. Het is daarom beter om helemaal geen make-up te gebruiken of alleen make-up op natuurlijke, biologische basis.

Voedingsmogelijkheden bij blefaritis

Een onderliggende oorzaak van blefaritis kan een vitamine A-tekort of een omega 3-tekort zijn. Daarom is het in eerste instantie zaak om veel groenten te eten waar vitamine A in zit, zoals courgettes en wortelen. Verder is het in verband met een mogelijk omega 3-tekort belangrijk voortaan in kokosolie of roomboter te bakken en niet in goedkope supermarktolie of margarine. Over een salade is het goed om extra olijfolie te doen. Daarnaast is het dagelijks eten van een paar noten zoals paranoten en vooral walnoten een goed idee. Als je last hebt van chronische blefaritis moet je dit zeker een maand volhouden en daarna bij jezelf nagaan of de symptomen minder worden of zijn verdwenen.

Bacteriële infecties als oorzaak

Blefaritis kan ontstaan door bacteriële infecties. Er zitten normaal gesproken bacteriën op onze huid met een positieve werking. Je moet weten dat in het lichaam negen maal zoveel bacteriën zitten als lichaamscellen. Deze bacteriën zijn allemaal goed van aard, zo lang ze in de juiste verhoudingen voorkomen en op de juiste plek in het lichaam zitten. Hierboven is al besproken dat make-up een oorzaak van blefaritis is. Dat heeft er onder andere mee te maken dat de chemicaliën die je op je oogleden smeert de harmonische bacteriebalans kunnen verstoren. Daarom kan er een bacteriële overgroei ontstaan. Het lichaam kent een efficiënte manier om deze overgroei te bestrijden: een ontsteking. Ontstekingen zijn op deze manier bekeken nuttige hulpmiddelen van het lichaam

Meibomkliertjes

Een onderliggende oorzaak van blefaritis is een verstoorde functie van de meibomkliertjes. Meibomkliertjes zijn talgproducerende kliertjes. Deze kunnen verstopt raken. Dat kan behalve met het opsmeren van chemicaliën in de vorm van make-up ook te maken hebben met het eten van te weinig gezonde vetten. Door het eten van te weinig omega 3 kan het zijn dat de ooglidranden niet meer goed beschermd worden door de talg uit de meibomkliertjes. Vetten uit verse noten en zaden zijn gezond en vetten uit planten niet, omdat deze plantaardige vetten altijd zijn versynthetiseerd tot transvetten. Gebruik daarom nooit margarine, soja-olie, sla-olie of zonnebloemolie uit de supermarkt. Alleen koudgeperste oliën zijn gezond. Bovendien zijn lijnzaadolie, walnootolie en olijfolie op salades extra gezond. Bakken kun je het beste doen in kokosolie maar roomboter is ook een prima optie. Margarine is echt uit den boze, ondanks de bewering van sommige fabrikanten dat hun margarine goed is voor het hart of iets dergelijks.

Ooglidmassage

Als je last hebt van blefaritis is het een optie om de oogleden vlak onder de wimpers te masseren; zo wordt de doorstroming van deze kliertjes bevorderd. Begin bij de binnenste ooghoek en zet de massage zachtjes voort totdat je in de buitenste ooghoek bent gearriveerd. Warme kompressen helpen om allerlei huidschilfertjes te verwijderen, wat ook voordeel heeft voor de kleine talgklieren.

Gebruik biologische honing

Het ooglid kun je voorzichtig insmeren met een biologische honing. Natuurlijk moet je zorgen dat de honing niet in je oog komt. Breng het heel dun en secuur aan met een wattenstaafje. Honing werkt als een natuurlijk antibioticum zonder enige bijwerking. Uit een wetenschappelijk onderzoek blijkt dat honing aanbrengen op door blefaritis aangetaste oogleden in 85% van de gevallen helpt.

Gebruik een infusie

In de kruidengeneeskunde is men meer succesvol met het behandelen van een blefaritis dan in de reguliere geneeskunde. De oogleden kunnen worden schoongemaakt met een aftreksel. Een aftreksel is in feite een infusie (een lauwe thee) van een bepaald kruid. Vier belangrijke kruiden die je kunt gebruiken als lauwe infusie zijn:
Het is daarnaast mogelijk om te werken met een lauw theezakje van kamillethee; als je dat dagelijks om je gesloten oogleden doet, is er een kans dat de blefaritis snel weer verdwijnt. Ook kun je theezakjes kopen die je zelf kunt vullen met een kruid. In dit theezakje kun je smeerwortel, goudsbloem of ogentroost doen, wat je vervolgens op je gesloten ogen legt.
Gerelateerde artikelen
Ooglidontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingOoglidontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEen ontstoken ooglid of ooglidontsteking staat bekend als blefaritis. Een ontstoken ooglid doet zich gewoonlijk voor in…
Blefaritis: Ontsteking van de ooglidrandenBlefaritis: Ontsteking van de ooglidrandenBlefaritis is een oogaandoening waarbij ooglidranden ontstoken of gezwollen zijn. De symptomen doen veel denken aan deze…
Ooglidontsteking: blefaritisOoglidontsteking: blefaritisEen ontsteking van de randen van de oogleden wordt blefaritis genoemd en dit is een een vervelende kwaal. Het is een aan…
Blefaritis of ooglidontsteking: symptomen en behandelingBlefaritis of ooglidontsteking: symptomen en behandelingBlefaritis is de medische term voor een vaak chronische ontsteking van de ooglidrand, ook wel 'ooglidontsteking' genoemd…
Een ontstoken oogEen ontstoken oogEen ontstoken oog komt behoorlijk vaak voor en is erg vervelend. Het kan jeuk, pijn, nare irritatie en tranen opleveren…
Bronnen en referenties
  • Medisch dossier januari 2015
  • http://www.oogheelkunde.org/uploads/cX/WE/cXWEhQhEGpTBvDNZSfqnFA/2013-BvD_JO-blefaritis.pdf
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Blefaritis

Reageer op het artikel "Ontstoken oogleden of blefaritis, wat te doen?"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 05-05-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!