Borstkanker tijdens zwangerschap: loopt mijn baby gevaar?

Borstkanker tijdens zwangerschap: loopt mijn baby gevaar? Is men zwanger, dan kan door overmatige borstgroei-stimulatie borstkanker ontstaan. Het leidt tot veel onzekerheid bij de vrouw, waarbij het de vraag is hoe het wordt behandeld. Treedt borstkanker tijdens de zwangerschap op, dan kan de behandeling invloed hebben op de baby. In welk traject van de zwangerschap kan een operatie, chemokuur of bestraling worden toegepast, wat zijn de gevolgen en kan het kind bij uitzaaiingen gezond ter wereld komen?

Borstkanker tijdens zwangerschap

Borstgroei-stimulatie

Na de innesteling van een bevruchte eicel worden uiteenlopende hormonen aangemaakt. Denk aan HCG voor de scheiding van vers voedsel voor het kind en energie voor de vrouw uit opgeslagen vetten. Progesteron zorgt ervoor dat het baarmoederslijmvlies geschikt is voor de innesteling, terwijl oestrogeen de vrouwelijke kenmerken stimuleert. Tijdens de zwangerschap zal het aandeel oestrogeen stijgen, waardoor borstweefsel wordt gestimuleerd. Het activeert eveneens de melkklieren, zodat moedermelk wordt aangemaakt. De combinatie zorgt ervoor, dat de kans op ongunstige celdeling eveneens wordt gestimuleerd. Oftewel de zwangerschap kan tumorvorming in de kaart spelen.

Minder snelle herkenning

Door de standaard toename van borstweefsel tijdens een zwangerschap, is er sprake van dichter klierweefsel (lit.1). Daardoor zijn eventuele kwaadaardige vergroeiingen minder snel tot niet te herkennen. Is er sprake van een vermoeden, dan moet het via geluidsgolven worden aangetoond. Onderzoek via röntgen is niet gewenst, wegens het negatieve effect van straling op de vrucht. Het kan dus voorkomen dat het in een relatief laat stadium wordt herkend, waarbij de kans op uitzaaiingen aanwezig is.

Borstamputatie

De meest logische methode van behandeling is het amputeren van de borst en wegsnijden van oksellymfeklieren. Dit omdat de kankercellen effectief worden verwijderd, waarnaast het chirurgisch verwijderen geen negatieve invloed op de baby heeft. In de eerste drie maand van de zwangerschap wordt dit bij voorkeur niet gedaan, omdat de verdoving of narcose ook invloed heeft op de ongeboren vrucht. Oftewel een eventuele amputatie wordt uitgesteld tot na vier maanden zwangerschap. Tot die tijd wordt bekeken in hoeverre andere methoden van behandeling mogelijk zijn.

Borstbesparende operatie

Indien het gezwel beperkt van formaat is, kan worden overwogen om een borstbesparende operatie te ondergaan. Oftewel er wordt slechts de tumor met een beperkte hoeveelheid borstweefsel verwijderd. In hoeverre dit kan hangt van het stadium van de kanker af en of de zwangerschap de eerste drie maanden is gepasseerd. Voordeel van deze methode is eveneens, dat na bevalling ook met deze borst kan worden gezoogd.

Chemokuur

Het toepassen van chemo is mogelijk, echter het kan schadelijke gevolgen hebben voor het kind. In de eerste drie maand wordt het niet gedaan, mede omdat er verhoogde kans op verlies van de vrucht oftewel miskraam is. In een later stadium kan chemokuur wel worden toegepast, echter het kan soms gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het kind. Er kan sprake zijn van enige geestelijke beperking of groeiachterstand. Indien de mogelijkheid er is om te amputeren, dan dient die optie als eerste te worden overwogen. Let wel dat een chemokuur eveneens de vruchtbaarheid aantast. Heeft men na de behandeling eveneens een kinderwens, dan moet chemokuur worden vermeden. Bovendien kan de vrouw overwegen om vooraf eicellen in te laten vriezen, zodat men na een chemokuur zwanger kan worden. Daarnaast kan men middels In Vitrofertilisatie (IVF) vooraf een bevruchte eicel hebben, welke na behandeling wordt herplaatst.

Bestralen bij borstkanker tijdens zwangerschap

Naast opereren en chemokuur is het ook mogelijk om te bestralen. Dit kan mits het kind nog niet te groot is. Oftewel het kan worden toegepast in de eerste maanden van de zwangerschap. Toch blijft hierbij een kans dat het kind ook wordt aangetast. Ook hierbij geldt dus dat men bij voorkeur moet kiezen voor borstamputatie of een borstbesparende operatie.

Wat als er uitzaaiingen zijn?

Indien er sprake is van uitzaaiingen, heeft het vergaande gevolgen voor de vrouw. Via de lymfeklieren en het bloed zijn kankercellen door het lichaam verspreid, waardoor ook elders kankergezwellen tot ontwikkeling komen. De placenta of moederkoek vormt de natuurlijke barrière tussen het bloed van de moeder en het kind. De vrouw en de vrucht kunnen daarbij twee afzonderlijke bloedsoorten hebben, welke in hun eigen systeem worden rondgepompt. Deze barrière kan tot op zekere hoogte kankercellen tegenhouden, omdat bloed niet wordt doorgegeven. De kans is bij zwangerschap minimaal (zeer zeldzaam (lit.2)), dat ook het kind kanker krijgt. Oftewel in de meeste gevallen kan de baby gezond ter wereld komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
4 weken zwanger: kenmerken of symptomen4 weken zwanger: kenmerken of symptomenMet 4 weken zwangerschap oftewel in de 5e week kunnen er verschijnselen optreden die duidelijk maken dat er sprake is va…
Borstkanker: symptomen, stadia, behandelingBorstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. De oorzaken van borstkanker zijn niet bekend, maar er z…
Zwangerschap en de verhoogde kans op (borst)kankerEen zwangerschap is een wonderlijke en natuurlijk positieve gebeurtenis. Helaas worden zwangerschap en kanker ook soms m…
Buikpijn bij de innestelingBuikpijn bij de innestelingWanneer de bevruchte eicel in de baarmoeder aankomt, zal deze zich gaan innestelen. Dit is nodig voor de verdere ontwikk…

Bypass operatie, hoe werkt dat?Bypass operatie, hoe werkt dat?In 1967 werd de eerste bypass operatie uitgevoerd. Het is een operatie die veel wordt uitgevoerd en het risico op overli…
Misselijkheid: oorzaken, wat helpt er tegen, zwangerschapMisselijkheid: oorzaken, wat helpt er tegen, zwangerschapMisselijkheid is een naar gevoel in de buik en gaat gepaard met de neiging om te braken. Het braakcentrum in de hersenen…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 11 augustus 2015:
  • http://www.borstkanker.nl/jonge_vrouwen_en_borstkanker_borstkanker_tijdens_de_zwangerschap
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=3621#4
  • https://www.facebook.com/KeithKuder/photos/pcb.855412017851919/855411707851950/?type=1&theater

Reageer op het artikel "Borstkanker tijdens zwangerschap: loopt mijn baby gevaar?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Vruchtbaarheid
Medische informatie…
Schrijf mee!