InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hondsdolheid (ook wel: Rabiës of lyssa)

Hondsdolheid (ook wel: Rabiës of lyssa)

Hondsdolheid ,Rabiës of Lyssa kan een dodelijke ziekte zijn als je niet snel genoeg reageert na een infectie. Hier informatie over deze ziekte.

Wat is Hondsdolheid

Hondsdolheid is een ziekte die ook wel rabiës en lyssa wordt genoemd. Deze ziekte kan erg gevaarlijk zijn voor mensen en zelf tot de dood lijden. Het is een virus dat als het eenmaal een infectie heeft gevormd in de hersenen bijna altijd tot de dood lijdt. Het is zeerzeldzaam dat een persoon nadat hij de symptomen van hondsdolheid toon de ziekte overleeft, maar het is mogelijk. Het virus verspreid zich via het speeksel van dieren (zoals honden, vossen en vleermuizen). Vaak wordt het virus over gedragen door een beet. Dieren die met het virus besmet zijn gedragen zich vaak ongewoon. Zo kan het zijn dat het dier erg agressief of juist erg tam is.

In Nederland komt hondsdolheid niet zo vaak voor, maar wereldwijd eis het gemiddeld meer dan 50.000 levens per jaar. Het is dus belangrijk om er tijdens vakantie rekening mee te houden, vooral als je naar Azië gaat.

Symptomen

Als je geïnfecteerd bent, maar het zit nog niet in je hersenen dan kan je nog geholpen worden. Als dit niet het geval is kunnen symptomen te voorschijn komen. Deze symptomen zijn niet bij iedereen het zelfde. Het begint met het ziek worden. Dit kan uiteenlopen van misselijkheid tot hoofdpijn. Het gebied waar het slachtoffer gebeten is wordt vaak gevoelig of zelfs pijnlijk. Wat bijna altijd optreed is een bepaalde reactie op water. De keelspieren verkrampen bij het zien van water, waardoor er een soort watervrees ontstaat. Deze krampen kunnen al dodelijk zijn. In het volgende stadium zullen de kaakspieren verlammen, waardoor het slachtoffer gaat kwijlen. De rest van het lichaam begint ook langzaam te verlammen waardoor het slachtoffer uiteindelijk in een coma komt en overlijd.

Bestrijding

Er zijn verschillende manieren om hondsdolheid te bestrijden.

Bestrijding bij infectie

Als een slachtoffer gebeten is zal de infectie zich niet meteen in de hersenen bevinden. De tijd die het virus nodig heeft om bij de hersenen te komen ligt vooral aan de plaats waar het slachtoffer gebeten is. Hoe dichter bij de hersenen hoe sneller het zal gaan. Bij een beet in het gezicht kan het virus zich al binnen 2 weken in de hersenen bevinden. Binnen deze twee weken kan het slachtoffer nog beschermt worden van het virus doormiddel van immunistaie. Vroeger leverde de middelen die hierbij gebruikt werden veel bijwerkingen op, maar tegenwoordig zijn er betere middelen.

Bestrijding door inenting

Door je te laten inenten kan je voorkomen dat je hondsdolheid krijgt. Dit is alleen nodig als je voor lange tijd (meerdere maanden) naar een gebeid gaat waar hondsdolheid voorkomt. Als je gebeten wordt door een dier is het altijd verstandig dit dier te vangen en het te laten testen op hondsdolheid.

Bestrijding in Nederland

In Nederland zijn de laatste jaren alleen gevallen bekent van hondsdolheid bij een infectie in het buitenland. In 1988 nam de hondsdolheid onder vossen sterk toe, waardoor er een vaccinatieactie begon. Hierdoor zijn er eigenlijk geen vossen in Nederland met het virus. Vleermuizen hebben het virus echter nog wel.
© 2008 - 2018 Dribbel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hondsdolheid (ook wel: Rabiës of lyssa)"

Infoteur: Dribbel
Laatste update: 15-05-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!