InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De ziekte van Creutzfeldt-Jakob nader toegelicht

De ziekte van Creutzfeldt-Jakob nader toegelicht

De ziekte van Creutzfeldt-Jakob nader toegelicht De ziekte van Creutzfeldt-Jakob begint met wat vage klachten en psychische veranderingen. Men oogt neerslachtig of overspannen. De ziekte van Creutzfeldt-Jakob is voor de mens ongeneeslijk en helaas dodelijk. Let daarom goed op de symptomen van de ziekte van Creutzfeldt Jakob. Deze ernstige ziekte kan ons allemaal overkomen en begint met wat vage klachten.

Anders dan bijvoorbeeld Alzheimer kan de ziekte van Creutzfeldt-Jakob, ook bekend als de overdraagbare subacute spongioforme encefalopathie, zich al op wat jongere leeftijd manifesteren. De ziekte komt veel minder voor dan Alzheimer, maar kan door de ernst van de ziekte binnen enkele maanden al tot de dood leiden. Hersencellen sterven door deze ziekte in een zeer snel tempo af, met alle gevolgen van dien.

Agressieve progressie

Het gemene is, dat de ziekte zich aanvankelijk uit met wat vage klachten, maar al snel goed merkbaar wordt door ernstige stoornissen van het geheugen en vooral ook problemen met de motoriek. De menselijke beperkingen nemen snel verder toe. De ziekte Variant van Creutzfeldt Jakob wordt ook wel de menselijke variant van de Gekkekoeienziekte BSE genoemd. Eind 2006 stierf nog een 16-jarige scholier uit het Noord-Hollandse Bennebroek aan deze variant. Ook in 2011 werd BSE in Nederland vastgesteld, in 2018 op een boerderij in Schotland.

Oorzaken Creutzfeldt-Jakob

Tot op heden is niet bekend wat de precieze oorzaken van de ziekte van Creutzfeldt-Jakob zijn. In een relatief klein aantal gevallen gaat het om een erfelijke variant. Of iemand ook daadwerkelijk heeft geleden aan de ziekte van Creutzfeldt-Jakob, kan slechts via autopsie worden vastgesteld. De ziekte van Creutzfeld-Jakob heeft te maken met de verspreiding in het zenuwweefsel van een abnormaal eiwit, het prion. Het vermoeden bestaat dan ook, dat de ziekte ook via bloed kan worden overgedragen.

Creutzfeldt-Jakob : besmetting via het bloed

In Nederland zijn daarom de afgelopen jaren meerdere maatregelen genomen, om een besmetting via het via bloed van mens op mens zo klein mogelijk te maken.

Besmet rundvlees eten

Ook wordt de link gelegd naar het eten van besmet rundvlees. Recent zijn nog de uitbraken van BSE in het verenigd Koninkrijk. In Nederland worden bij de slacht runderen op BSE getest.

Symptomen Creutzfeldt-Jakob

Al met al worden vier vormen van de ziekte van Creutzfeldt-Jakob onderscheiden:
  • De sporadische variant. Dan is er sprake van een spontane omschakeling van de productie van normale eiwitten naar abnormale prion-eiwitten. Oorzaak onbekend.
  • Iatrogeen. Hier gaat het om besmettingen tijdens medische ingrepen. Het is zeldzaam, maar is onder meer voorgekomen injecties met menselijk groeihormoon uit de hersenen van besmette overledenen.
  • Erfelijk. Een afwijkend gen leidt tot de productie van de ziekmakende prion-eiwitten. Besmetting. Overbrenging van besmet vee op mensen. Berucht zijn vermalen besmette karkassen en afvalvlees.
  • Besmetting. Overbrenging via besmet vee op mensen. Berucht zijn vermalen besmette kassen en afvalvlees.

Slot

Positief is dat het aantal gevallen van de ziekte van Creutzfeldt-Jakob aan het afnemen is door preventief ingrijpen. Zorgelijk is dat er geen vaccin bestaat tegen de prionziekte en de incubatietijd lang kan zijn: 20 à 30 jaar. Wel kunnen enkele symptomen van Creutzfeldt-Jakob worden behandeld, waardoor het lijden van de patiënt wat kan worden beperkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alzheimer: verschil met andere vormen van dementieHet is belangrijk voor artsen om het verschil tussen de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie te kunnen zie…
Ziekte van Creutzfeldt-Jakob: Progressieve hersenaandoeningZiekte van Creutzfeldt-Jakob: Progressieve hersenaandoeningDe ziekte van Creutzfeldt-Jakob (CJD) is een snel progressieve vorm van hersenbeschadiging. Het normale prion, en soort…
Het verband tussen BSE en CJDHet verband tussen BSE en CJDLange tijd was men ervan overtuigd dat de gekkekoeienziekte niet besmettelijk was voor de mens en andere dieren. Door be…
De opkomst en historiek van de gekkekoeienziekte (BSE)De opkomst en historiek van de gekkekoeienziekte (BSE)BSE, in de volksmond ook wel de gekkekoeienziekte genaamd, is een ziekte die veel commotie heeft veroorzaakt. Hoewel de…

Reageer op het artikel "De ziekte van Creutzfeldt-Jakob nader toegelicht"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-01-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Gezond leven
Medische informatie…
Schrijf mee!