InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoge Bloeddruk wat is dat?

Hoge Bloeddruk wat is dat?

Hoge Bloeddruk wat is dat? Hoge Bloeddruk,ook wel Hypertensie genaamd, kan erg gevaarlijk zijn omdat er in het begin weinig of geen symptomen zijn, wat iets is om je druk over te maken want er kunnen zich op de lange termijn ernstige complicaties voor doen. De bloeddruk dient regelmatig gecontroleerd te worden. Een waarde boven 140/90 wordt beschouwd als hoge bloeddruk en kan lijden tot een hartziekte.

Signalen

Het is erg gevaarlijk om geen aandacht te schenken aan hoge bloeddruk omdat het hart tot overwerk wordt gedwongen en het kan leiden van een aandoening van de slagaders, ook wel atherosclerosis genoemd. Symptomen hoge bloeddruk kunnen één van de volgende zijn: hoofdpijn tussen de ogen welke meestal s morgens plaatsvindt, pijn op de borst, oorsuizingen, bloedneuzen onregelmatige hartslag, vermoeidheid en verandering van waarnemingen.

Risicogroepen

Vrouwen van boven de 55 jaar, vrouwen met overgewicht die niet genoeg lichaamsbeweging hebben, vrouwen die roken en vrouwen die de pil gebruiken lopen een groter risico op hoge bloeddruk. Vrouwen die permanent een te hoge bloeddruk hebben moeten contact opnemen met hun huisarts alvorens de beslissing te nemen om zwanger te raken, omdat zij een grotere kans lopen op een spontane abortus. Ongeveer 5% van de vrouwen heeft een te hoge bloeddruk op het moment dat ze zwanger worden, maar de meeste van hen hebben een normale zwangerschap. Het is alleen beter om voorzorgsmaatregelen te nemen om aan de veilige kant te staan.

Oefeningen

Bij niet al te hoge bloeddruk of indien er voldoende controle plaatsvindt, wordt het aanbevolen om oefeningen te doen en georganiseerde sport te beoefenen met niet al te zware lichamelijke belasting. Oefeningen kunnen er voor zorgen dat de bloedvaten en het hart gezond en sterk blijven en kunnen de bloeddruk verlagen. Regelmatige oefeningen zorgen er tevens voor dat het gewicht in balans blijft. Het duurt ongeveer één tot drie maanden van regelmatige oefeningen om een stabiliserende factor op de bloeddruk te zijn. Denk er aan om wat aerobic oefeningen te doen om de bloedvaten flexibel en op kracht te houden. Het is belangrijk om er rekening mee te houden om altijd een warming-up te doen alvorens met de oefeningen te beginnen, hetzelfde geldt voor een afkoeling na elke oefening. Iedereen zou er voor moeten zorgen om wat plezier te maken in het leven, wat goed is voor het hart!

Voeding zowel als stress spelen een grote rol bij een te hoge bloeddruk. Veranderingen van dieet of levensstijl zorgen er vaak voor dat de bloeddruk onder controle wordt gehouden. Een dieet van laag verzadigde vetten en rijke voedingsstoffen zoals bijvoorbeeld in fruit en groente zijn een gezonde gids. U moet 3500 mg kalium opnemen in uw dagelijkse voedingspatroon.

Elke minuut veranderd de bloeddruk, dit wordt grotendeels bepaald door het feit of u actief bent of in rust. Ook de lichaamstemperatuur, medicijnen en andere zaken zoals de emotionele staat spelen een rol van betekenis. Hoge bloeddruk is niet iets wat vanzelf weer verdwijnt zonder een goede behandeling en moet serieus worden genomen, anders kan het een tikkende tijdbom zijn! Houdt goed rekening met uw lichaam, zowel lichamelijk, geestelijk als ook spiritueel!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoge Bloeddruk wat is dat?"

Infoteur: Costaric
Laatste update: 11-07-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!