InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Voeding en groei bij de zuigeling

Voeding en groei bij de zuigeling

De voeding en groei van een zuigeling zijn erg belangrijk. Omdat een zuigeling zo snel groeit, is de ruststofwisseling heel erg hoog. De baby verbrandt al veel energie door alleen maar te groeien. Verder verliest een baby sneller warmte, dan een volwassene, of groter kind. Dit komt omdat de verhouding lichaamsoppervlakte:inhoud groter is bij een baby. Hoewel borstvoeding de beste zuigelingenvoeding is, is het soms niet mogelijk borstvoeding te geven. Flesvoeding biedt dan een goed alternatief. Vitamine D en vitamine K moet de zuigeling in het begin van zijn/haar leven toegediend krijgen.

Rustmetabolisme van een zuigeling (baby)

Wat ten eerste belangrijk is om te weten bij een zuigeling, is dat bij een zuigeling de (rust)stofwisseling en de neutrale lichaamstemperatuur hoger zijn dan bij een volwassene of een groter kind. Dit komt, omdat een zuigeling ten opzichte van een groter kind of volwassene een relatief groot lichaamsoppervlakte heeft. Verder hebben zuigelingen een dunne huid, hebben ze een snelle ademhaling, zijn in de groei en hebben ze een andere verdeling van het basaal energieverbruik. Bij een volwassene heeft de lever in verhouding het grootste aandeel van het energiegebruik. Bij een zuigeling zijn dat de hersenen.

Energiebehoefte (calorieën) van een baby

Hoe jonger een kind is, hoe meer energie een kind nodig heeft. Hieronder ziet u een overzicht van de energiebehoefte van een kind aan de hand van zijn leeftijd.
  • Een kind van 0-0,5 jaar heeft 100-120 kcal/kg nodig.
  • Een kind van 0,5-1 jaar heeft 95-100 kcal/kg nodig.
  • Een kind van 1-3 jaar heeft 100 kcal/kg nodig.

Vochtbehoefte van een baby (hoeveel moet een baby drinken)

Bij een zuigeling is de vochtbehoefte hoog en het is dus ook belangrijk om er voor te zorgen dat het kind genoeg vocht binnen krijgt. Er zijn een aantal redenen waarom de vochtbehoefte van een zuigeling zo hoog is. Doordat een zuigeling een relatief groot lichaamsoppervlakte heeft en een dunne huid leidt dit tot relatief veel vochtverlies door verdamping. Verder is het ook zo dat een zuigeling veel vocht verliest door zijn ademhaling. Ook kunnen de nieren van een zuigeling de urine nog niet zo goed concentreren. Naarmate het kind ouder wordt zal deze dus ook in verhouding minder vocht nodig hebben.

De eiwit-behoefte van een baby

De eiwit-behoefte van een zuigeling is groter door een snelle eiwitopbouw in vrijwel alle weefsels, doordat ze zoveel in de groei zijn. Wanneer men moedermelk geeft aan de zuigeling, krijgt de zuigeling voldoende eiwitten binnen omdat moedermelk een ideale samenstelling van aminozuren heeft.

De vet-behoefte van een baby

Bij zuigelingen is vet de belangrijkste energiebron in de voeding. Vrouwen die hun kinderen borstvoeding geven, geven hun kinderen hiermee voeding, waarbij de energie voor 50% uit vet bestaat. Verder is het ook nog zo dat moedermelk alle essentiële vetzuren bevat. Veel baby-flesvoedingen leveren ook de benodigde voedingsstoffen, maar zijn nooit zo goed als moedermelk. Soms is echter flesvoeding de enige voeding die een baby tot de beschikking heeft.

Gewichts- en lengtetoename

Hieronder volgt een overzicht van de gemiddelde gewichtstoename van een kind aan de hand van zijn leeftijd.
  • De geboortelengte moet ongeveer 51 - 54 cm zijn.
  • De lengtetoename in het 1e kwartaal moet ongeveer 3 cm per maand zijn.
  • Na het 1e kwartaal tot 1 jaar moet de lengtetoename ongeveer 2 cm per maand zijn.
  • Van 1 tot 4 jaar moet de lengtetoename ongeveer 8 cm per jaar zijn.
  • Van 4 jaar tot aan de puberteit moet de lengtetoename ongeveer 6 cm per jaar zijn.

Hieronder volgt een overzicht van de gemiddelde lengtetoename van een kind aan de hand van zijn leeftijd.
  • Het geboortegewicht moet ongeveer 3000 3500 gram zijn.
  • Bij de leeftijd van 5 maanden moet het kind ongeveer 2x het geboortegewicht wegen.
  • In het 1e kwartaal moet het kind ongeveer 700 800 gram per maand aankomen.
  • In het 2e kwartaal moet het kind ongeveer 500 gram per maand aankomen.
  • In het 3e en 4e kwartaal moet het kind ongeveeer 400 gram per maand aankomen.
  • Op de leeftijd van 1 10 jaar, geldt de volgende formule; (Leeftijd x 2.5) + 8

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De beste voeding voor je babyDe beste voeding voor je babyWanneer je een baby verwacht, zul je er al over nadenken hoe je het kindje na de geboorte zal gaan voeden. Je kunt de ke…
Borstvoeding of de fles?Borstvoeding of de fles?Als je bent bevallen dan kan je kiezen voor borst- of flesvoeding. Er zijn vrouwen die zweren bij borstvoeding, maar er…
Zelfgemaakte babyvoedingZelfgemaakte babyvoedingDe behoefte aan voedingsmiddelen uit borstvoeding kan maar tot een aantal maanden worden voldaan. Daarna ontwikkelen bab…
Alles wat je wilt weten over borst- en flesvoedingAlles wat je wilt weten over borst- en flesvoedingTijdens je zwangerschap denk je er al over na of je borstvoeding wil gaan geven aan je baby of dat je toch de voorkeur g…
Flesvoeding of kunstmatige zuigelingenvoedingFlesvoeding of kunstmatige zuigelingenvoedingHet kan gebeuren dat u geen borstvoeding kunt geven, of u kiest ervoor om flesvoeding te geven. Flesvoeding of kunstmati…

Reageer op het artikel "Voeding en groei bij de zuigeling"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 31-07-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!