InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Niet traumatische knieproblemen bij kinderen en adolescenten

Niet traumatische knieproblemen bij kinderen en adolescenten

Niet traumatische knieproblemen bij kinderen en adolescenten uiten zich vaak in standsafwijkingen of pijnklachten. Standsafwijkingen worden vooral bij jonge kinderen gezien en pijnklachten voornamelijk bij oudere kinderen en adolescenten. Vooral tijdens het hardlopen/ springen wordt er veel kracht van de knieën gevraagt. En vooral bij kinderen zijn die knieën gevoelig voor beschadiging tijdens een groeispurt

Standsafwijkingen

Normaal gesproken verandert de stand van de knieën in de loop van de jaren en ontwikkeling.
Kinderen van:
  • 0-2 jaar: hebben over het algemeen O- benen
  • 2 jaar: hebben vaak een rechte beenstand
  • 2-7 jaar: zie je vaak X- benen
  • 7 jaar en ouder: staan vaak weer recht

Er kunnen ook standsafwijkigen veroorzaakt worden die niet in de normale ontwikkeling van het kind thuishoren. Het gaat hier dan voornamelijk over standsafwijkingen als het gevolg van een ziekte zoals nierinsufficiëntie en rachitis. Dit laatste komt voornamelijk voor bij kinderen met een donkere huid. Rachitis is een botaandoening die ontstaat door een tekort aan vitamine D en calcium.

Standsafwijkingen aan één been kunnen veroorzaakt worden door een botbreuk, infectie, tumor of een chirurgische ingreep aan het been.

Beleid

Als er een afwijking is in de ontwikkeling en groei van het kind wordt er naar een jaar nog een keer gekeken of de afwijkingen ( O-bene of X- benen) nog aanwezig zijn, en of dat er een verbetering optreedt. Een kind wordt naar een orthopedisch chirurg verwezen als het O-benen heeft in het tweede of na het zevende levensjaar of als er een afwijking is aan één been. Als de arts Rachitis vermoedt wordt het kind verwezen voor bloedonderzoek en een röntgenfoto van de pols.

Pijnklachten

Kinderen en adolescenten voelen vaak pijn aan de voorkant van de knie. De pijn is vaak afkomstig van het strekapparaat dat wordt gevormd door de vierhoofdige dijspier, knieschijf, knieband en de plek waar de kniepees aan de bovenkant van scheenbeen is vastgehecht. Aandoeningen die te maken hebben met strekapparaat zijn vaak Osgood Schlatter en de jumper knee.

Osgood Schlatter

Komt veel voor bij kinderen in een groeispurt en ook actief sporten. De pijnklachten kunnen enkele maanden duren en gaan vanzelf weer over.

Jumper knee

Dit is een overbelastingsblessure aan het strekapparaat van de knie. Het doet vaak pijn als je op de knieschijf drukt. Vaak doet het strekken van de knie en bij het springen ook pijn.

Advies

Over het algemeen wordt niet al te veel pijnstilling geadviseerd. Pijn heeft als functie dat kinderen rustig aan gaan doen en het aangedane lichaamsdeel rust geeft. Als er pijnstilling wordt genomen, gaat de pijn weg maar dan is de kans dat het lichaamsdeel overbelast wordt. Als de klachten na vier tot zes weken nog niet over of verbeterd zijn moet er opnieuw een afspraak worden gemaakt bij de huisarts. Dit geld ook als de pijnklachten het dagelijks functioneren belemmeren.
Gerelateerde artikelen
Traumatische knieproblemenKnieklachten zijn na rugklachten de meest voorkomende klachten van het bewegingsapparaat. Knieklachten worden verdeeld i…
Pijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn bij het lopen is erg vervelend, je mobiliteit gaat achteruit en je kunt soms niet meer doen wat je altijd hebt geda…
Geneeskundig methodiek over knieklachtenHet kniegewricht is een zeer kwetsbaar gewricht. Als de belasting van de knie te groot wordt ontstaan er klachten. Dit k…
Kniepijn symptomen verklaardKniepijn symptomen verklaardEr zijn veel verschillende soorten kniepijn en veel verschillende soorten kniepijn. Hier een overzicht van soorten kniep…
Kniepijn oorzaken en behandelingenKniepijn oorzaken en behandelingenEen veel voorkomend frustratie punt is knie pijn, een probleem dat vele oorzaken kan hebben. Het is belangrijk een goede…

Reageer op het artikel "Niet traumatische knieproblemen bij kinderen en adolescenten"

Reactie

Els Dingemanse, 11-05-2009 16:21 #1
Eigenlijk heb ik een vraag over een knie. Mijn dochter van 10 is vanmiddag na hardlopen met gym door de knieen gegaan en kan op dit moment niet staan. Wie heeft dit ook meegemaakt en hoe was het verloop.
De huisarts zegt: Wachten tot morgen!

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 18-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!