InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Plotseling slecht zien met één oog

Plotseling slecht zien met één oog

Plotseling slecht zien met één oog Als er plotseling slecht zien optreedt zonder dat er pijn is en het oog er aan de buitenkant heel normaal uitziet is dit vaak een oorzaak van een aderafsluiting in het oog of een netvliesloslating. Dit zijn allemaal spoedgevallen en moeten snel door een dokter gezien worden.

Afsluiting van een slagader van één oog

Bij een afsluiting van een slagader in het oog ziet de patiënt heel plotseling niets meer met dat oog. Dit komt omdat het netvlies geen zuurstof meer krijgt. Grote spoed is geboden omdat beschading en blindheid van het oog op de loer liggen als de patiënt niet binnen zes uur door een oogarts wordt behandeld. De oorzaak van een afsluiting van de slagader is meestal een klein bloedstolseltje uit andere aders die klem komen te zitten bij het oog. Er is niks te zien aan het oog. Het ziet er normaal uit, is niet rood en geeft geen pijn. Deze aandoening is zeldzaam en komt vaker voor bij patiënten die ouder zijn dan veertig jaar.

Netvliesloslating

Als het netvlies van het oog loslaat en scheurt heeft de patiËnt het idee dat er een gordijn of sluier voor zijn oog wordt dichtgetrokken. De paiënt ziet voor een deel met dat oog nog wel. Vaak wordt er voor een netvliesloslating lichtflitsen of spinnenwebben gezien vooral in het donker. Dit komt omdat er aan het netvlies wordt getrokken. Een netvliesloslating is zeldzaam en komt voornamelijk voor boven de twintig jaar. Als patiënten negatieve brillenglazen hebben, een staaroperatie hebben ondergaan of een klap op het oog hebben gehad lopen zij meer risico op een netvliesloslating. Bij een netvliesloslating moet de patiënt met spoed gezien worden door een huisarts en doorverwezen worden naar een oogarts.

Afsluiting van een ader van het oog.

Afsluiting van een ader in het oog gebeurt net als bij een afsluiting van een slagader alleen geleiderlijker. De patiënt gaat langzaam steeds slechter zien met het oog. Dit kan soms uren tot dagen duren. Er is geen pijn en aan het oog is ook niks te zien. Het komt voornamelijk voor bij patiënten die ouder zijn dan veertig jaar of die suikerziekte hebben. De patiënt moet met spoed gezien worden door een huisarts en verwezen worden naar een oogarts. De kans op herstel is klein.

Glasvochtbloeding

Een bloeding van het glasvocht geeft een zeer plotselinge verslechtering van het zien met één oog. Vaak ziet de patiënt slierten of wolken voorbij drijven. Het komt vaker voor bij patiënten boven de vijftig, mensen met suikerziekte, hoge bloeddruk of bij het gebruik van bloedverdunners. De patiënt moet met spoed gezien worden. De behandeling bestaat grotendeels uit het beperken van lichamelijke zware activiteit zoals tillen en bukken. Meestal geneest het weer volledig binnen drie tot zes maanden omdat het bloed vanzelf oplost. Als dit niet gebeurt is er soms een operatie nodig.
Gerelateerde artikelen
Glasvochtbloeding in oog: Plots verlies van gezichtsvermogenGlasvochtbloeding in oog: Plots verlies van gezichtsvermogenHet glasvocht is een heldere substantie die voor ongeveer 80% de oogbol vult. Het glasvocht, dat normaal gezien helder i…
Oculaire neovascularisatie: Nieuwvaatvorming in het oogOculaire neovascularisatie: Nieuwvaatvorming in het oogOculaire neovascularisatie is de medische term voor onregelmatige of abnormale ontwikkeling van zeer kleine en lekkende…
Ziekte van Eales: Perifere vaataandoening in het oogZiekte van Eales: Perifere vaataandoening in het oogDe ziekte van Eales is een idiopathische perifere vaataandoening die de wanden van de retina van jongvolwassenen aantast…
Ablatio retinae: netvliesloslatingAblatio retinae is het loslaten van het netvlies in het oog. Dit komt weinig voor, maar kan met verschillende operaties…
Netvliesloslating: Loslaten van netvlies (retina) van oogNetvliesloslating: Loslaten van netvlies (retina) van oogHet netvlies is het lichtgevoelige weefsel aan de binnenkant van het oog dat visuele boodschappen via de oogzenuw naar d…

Reageer op het artikel "Plotseling slecht zien met één oog"

Reacties

Yathzee, 17-05-2016 14:51 #4
Heb nu twee keer meegemaakt dat een grijze balk een gedeelte van mijn linker oog bedekte.
De laatste maal zat het balkje over de gehele breedte van het oog aan de bovenkant en daarvoor in een gedeelte van het oog aan de benedenkant. Beide keren verdween het weer na enkele minuten. Oogarts gaf bij het onderzoek dat dit niet van belang was (?)

Angelique, 02-10-2012 21:21 #3
Vandaag van het ene op het andere moment zag ik als ik naar de grond keek bulten (molshopen) meteen dokter gebeld die vermoede loslaten netvlies, doorgestuurd naar oogcentrum, geen netvlies wel gesprongen bloedvaatjes ver in het oog, maar dat verklaarde niet de molshopen in mijn huiskamer. over 2 weken weer test. Herkent iemand dit? Heb wel diabetes 2

Rins, 21-07-2011 09:20 #2
Gisteren plotseling geen zicht meer in mijn linkeroog. Dokter heeft mij met spoed doorgestuurd naar de oogarts. Die heeft testen gedaan : niks te vinden. Het was een grijze sluier en ik zag letterlijk alleen maar contouren met dat oog. Nu ( de volgende dag) is het weer een stuk beter, alleen nog steeds slecht zicht, wazig en ik zie "slierten voorbij drijven) zoals hierboven omschreven. Morgen moet ik voor een laatste oogtest. Zij er meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Jer0en R0land, 09-05-2011 23:15 #1
Ik had pijn boven mijn linker oog, mijn hoofd deed soms zo pijn, ik dacht het is hoofdpijn of Migraine, de dokter wil mij niet serieus nemen. Na een bril, het probleem is nog steeds het zelfde, ik zie met linker oog slecht in het donker bij verweg en dichtbij en met mijn rechter oog zie ik vellere en kleurijker, gewoon dus goed behalf teveel kleur. mijn zicht ging achteruit, denk het niks temaken had met dat ik elke dag kokoswater drink.
Ik had ook een water oog, het kon ook griepvirus zijn die op je oog was geslagen. Maar omdat mijn ouder ook een bril dragen en ik op een leeftijd ben van 34 jaar, kan best erfelijk zijn. Ik hoop nooit blind temogen worden, dan ga ik liever dood.

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 28-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!