InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Bindvliesontsteking (conjunctivitis)

Bindvliesontsteking (conjunctivitis)

Bindvliesontsteking (conjunctivitis) Jaarlijks gaat één op de vijftig mensen naar de huisarts omdat ze last hebben van een bindvliesontsteking. Dat is een ontsteking aan het slijmvlies dat aan de voorkant van de oog en aan de binnenkant van de oogleden zit. Wat kun je doen wanneer je last hebt van bindvliesontsteking hebt? Moet je naar een huisarts?

Soorten bindvliesontsteking

De bindvliesontsteking kan ontstaan als iemand ergens allergisch voor is. Zoals stuifmeel van pollen en planten of haren van honden en katten. In deze variant heeft de patiënt last van jeuk, roodheid en veel tranen. Vaak komt er ook nog niezen bij en is er veel dun snot. Met een hooikoortspilletje is dit snel op te lossen.

Ook is er een bacteriële variant. Deze krijg je door besmette vingers, washandjes of handdoeken. De patiënt heeft last van pijnlijke, rode ogen, wat vaak samen kan hangen met keelpijn, verkoudheid of een kinderziekte. Door oogzalf of oogdruppels kan deze variant goed bestreden worden.

De laatste variant is de virale variant. Hierbij heb je alleen een vervelend geïrriteerd gevoel en is het oog rood. Pus en afscheiding komt doorgaans niet veel voor. Er is geen behandeling voor, maar na een paar dagen tot weken gaat de pijn vanzelf weer weg.

Wat de oorzaken ook zijn, de symptomen van bindvliesontsteking is altijd hetzelfde: bloeddoorlopen ogen en opgezwollen oogvlies. De ogen jeuken en kunnen een gelige pus afscheiden, die na een nacht slapen tot een klevige korst kan zijn ingedroogd.

Ooghygiëne

Als de kwaal terugkeert, is het van groot belang dat je hygiënisch te werk gaat. Was alle washandjes en handdoeken op een hoge temperatuur. Zorg er ook voor dat iedereen in het gezin zijn eigen washand en handdoek krijgt. Kijk ook uit met cosmetica zoals mascara en eyeliner. Deze kunnen de ooglidranden besmetten, waardoor er organismen kunnen ophopen die je ogen nog vatbaarder maken voor infecties. Vermijd ten alle tijden contact van je handen met je oog. Als je oog geïrriteerd is, moet je dus niet gaan wrijven.

Mensen met contactlenzen moeten extra hygiënisch zijn. Het wordt hen aangeraden tijdens de bindvliesontsteking géén lenzen in te doen, maar tijdelijk gebruik te maken van een bril.

Oogdruppels

Oogdruppels gebruiken kan goed zijn, maar let er wel op dat je geen oogdruppels gebruikt die ervoor bedoeld zijn om het oogwit beter te laten uitkomen. De bloedvaatjes zouden zich dan kunnen samentrekken, waardoor het boek uit de ogen wegtrekt. Ook kunnen de druppels voor een tegenreactie zorgen. Het oog wordt dan niet wit, maar nog roder. Ook kan de bloeddruk hoger of lager worden.

Andere geneesmiddelen tegen bindvliesontstekingen

Behalve oogdruppels, kun je ook een speciale oogzalf gebruiken. Vermijd oogbadjes, omdat deze nooit steriel zijn en dus voor meer besmettingen kan zorgen. Ook zijn er diverse homeopathische middelen die je kunt gebruiken. Let er wel op dat deze middelen op een hygiënische manier gebruikt kunnen worden.

Infectie van bindvliesontsteking bij baby’s

Een moeder kan de ziekte tijdens de bevalling overdragen op de baby. Deze kwaal wordt ook wel ophthalmia neonnatorum genoemd. Bij deze infectie moet de baby meteen worden behandeld, omdat hij anders blind kan worden. Mocht een arts vermoeden dat er een infectie is, dan zal hij er soms voor kiezen een uitstrijkje te maken. Bij pasgeboren baby’s kan dit heel belangrijk zijn.
© 2008 - 2019 Writingsuus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)Conjunctivitis is een ontsteking van het bindvlies. Het bindvlies is een slijmvlies wat buiten het oog zit. Lees hierond…
Conjunctivitis of bindvliesontsteking: symptomen en oorzakenConjunctivitis of bindvliesontsteking: symptomen en oorzakenConjunctivitis of bindvliesontsteking is de medische benaming voor ontstoken slijmvlies (conjunctiva) van de ogen en het…
Homeopathie: Bindvliesontsteking (conjunctivitis)De conjunctiva is de dunne, doorzichtige bekleding die de oogballen en de binnenkant van de oogleden bedekt. Infecties,…
Make-up en oogontstekingMake-up en oogontstekingHet gebruik van make-up zorgt voor een fraaier of mooier uiterlijk. Het zijn vooral de vrouwen die dit gebruiken, met na…
Geïrriteerde ogen: wat kun je hieraan doenGeïrriteerde ogen: wat kun je hieraan doenAls je ogen geïrriteerd zijn, komt dat omdat hele kleine bloedvaatjes in het oogwit uitzetten. Vaak voel je het ook jeuk…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bindvliesontsteking (conjunctivitis)"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 08-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!