InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat kan de oorzaak zijn van hoofdpijn?

Wat kan de oorzaak zijn van hoofdpijn?

Wat kan de oorzaak zijn van hoofdpijn? Iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn. Er zijn maar weinig mensen die dit euvel niet kennen. In werkelijkheid ligt de oorzaak van hoofdpijn in de foutieve bloedverdeling, dat vaatkrampen en tegelijkertijd een stijging van de bloeddruk in de schedelholte kan veroorzaken. Neurologen veronderstellen dat de pijn in het hersenvlies alsook in de bloedvaten zit. Zelfs een tekort aan ijzer kan ons hoofdpijn bezorgen, waarmee vrouwen en meisjes met bloedarmoede soms te kampen hebben. Ook zware depressies kunnen hoofdpijn veroorzaken!

Wat is de meest voorkomende hoofdpijn?

De meest voorkomende hoofdpijn is in feite een zenuwpijn van de schedelzenuwen, alsook de achterhoofdzenuwen of de aangezichtszenuwen (de z.g. trigeminus-neuralgie). Ook bij het begin van een infectieziekte zoals o.a. griep e a kan men hoofdpijn hebben. Er bestaan ook spanningshoofdpijnen in stresssituaties, zoals: een burn-out, clusterhoofdpijn of migraine.

Kan hoofdpijn ook chronisch worden?

Hoofdpijn kan inderdaad chronisch worden, dan moet er het best naar de oorzaak worden gezocht. Chronische hoofdpijn wordt meestal veroorzaakt door een spijsverteringsstoornis, meestal bij een verstopping. Door een te trage darm kan de bloeddoorstroming worden verstoord, waardoor niet alle lichaamsdelen van bloed worden voorzien. Wat dan hoofdpijn kan veroorzaken. Ook bij een koolmonoxidevergiftiging kan men zware hoofdpijn krijgen. Zelfs een slechte bril kan ons hoofdpijn bezorgen.

Wat is de oorzaak van migraine?

De oorzaak van migraine kan in de meest uitgebreide zin, de voeding zijn. Bij de een zijn het overvloedige maaltijden en bij de ander is het honger. Ook alcohol, zelfs champagne, chocolade of kaas behoren tot de factoren die een migraineaanval kunnen veroorzaken. Men zal moeten leren, de verwekker(s) te onderkennen en te vermijden. Als de reden voor uw migraine in de voeding is te vinden, dan kunt u er vrijwel zeker van uitgaan, dat uw voeding niet evenwichtig is. In veel gevallen wordt een migraineaanval opgeroepen door een eigenlijk alledaagse en natuurlijke substantie, en wel het in bepaalde voedingsmiddelen aanwezige tyramine dat een bloeddruk verhogende werking heeft.

Zijn er nog andere oorzaken van hoofdpijn?

Er zijn inderdaad nog meerdere oorzaken van hoofdpijn.
Zoals o.a:
  • Bij nierziekten
  • Etterhaarden - zoals slechte tanden
  • Neuspoliepen
  • Arteriosclerose
  • Hersenschudding
  • Hersentumor
  • Vitaminegebreken
  • Hoge en lage bloeddruk
  • Bloedsomloop stoornissen
  • Vergiftigingen
  • Halswervelkolom veranderingen

Probeer zo veel mogelijk stress te vermijden om hoofdpijn te voorkomen.

Wanneer de hoofdpijn aanhoudt moeten we een arts raadplegen

Ook ontevredenheid kan een mens stress bezorgen

Eindconclusie

Beste mensen, wees op uw hoede en doe geen overwerk wanneer u al overspannen bent, want dan is het de moment om echte hoofdpijn te krijgen, die kan leiden tot een burn-out. En geloof me vrij, deze komt onverwachts weer terug opdagen, totdat u bereid bent het kalmer aan te doen. Wees attent!

Lees verder

© 2008 - 2020 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Info: Groot kruiden gezondheids boek.

Reageer op het artikel "Wat kan de oorzaak zijn van hoofdpijn?"

Reacties

Yasmin, 29-03-2013 13:52 #2
Geachte
Ik heb gewoon bijna iedere dag hoofdpijn en de dokters kunnen niks vinden. Ik werk als beroep in de jeugdzorg! & praat alles van me af dus daar kan het niet aan liggen. Maar ik heb soms zo pijn in me hoofd dat ik moet liggen en dan bonkt het door en dan moet ik spugen! hoe krijg ik de hoofdpijn een beetje onder controle Reactie infoteur, 29-03-2013
Beste Yasmin,

Hoofdpijn kan allerlei oorzaken hebben. Dit kan komen door stress, of van een gestoorde spijsvertering bij een trage darm, dat verstopping veroorzaakt. Ook door een slechte bloedcirculatie waardoor niet alle lichaamsdelen worden doorbloed. Een slechte bril kan u ook parten spelen. Dit lijkt wel op een migraine aanval. Als de dokters niets vinden, gaat dan maar naar een specialist, maar blijft er zeker niet mee lopen! Nog een spoedig herstel toegewenst!

Mijn vriendelijke groeten,
Enza_9o-.

Ben, 09-06-2011 02:33 #1
Ik heb als jong kind een aantal hersenschuddingen gehad en een keer heeft een jongen mij keihard op mijn hoofd geslagen. Dat ging dwars door mij heen drillen. Was toen een jaar of 13. Tot aan nu toe (32) heb ik nog steeds last van vermoeidheid. Zou het daardoor gekomen zijn gezien toen de klachten toenamen? Reactie infoteur, 09-06-2011
Beste Ben,

Zo te zien is er veel gebeurd in uw jeugdjaren, waarvan U nu waarschijnlijk nog last heeft. Aangezien die hersenschuddingen en dan nog die slag op uw hoofd, is dat normaal dat U daarvan nog steeds hoofdpijn heeft. Vooral stress en drukte vermijden. Ik raad U aan om hiermee eens naar de Arts te gaan, die U misschien zal doorverwijzen naar een Neuroloog. Want uw schedelzenuwen alsook uw achterhoofdzenuwen kunnen gekwetst geweest zijn, waardoor die pijn nu nog steeds terugkomt. Blijf hiermee niet lopen beste jongen, laat U maar eens goed onderzoeken en behandelen. Want voortdurende hoofdpijn, daar valt moeilijk mee te leven nietwaar? Mijn medeleven, ik wens U nog veel sterkte, en een gezond en beter leven, zonder hoofdpijn!

Mijn vriendelijke groeten,
Enza_90-

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 18-11-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Ziekteverschijnselen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!