InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Laat je huidschilfers opeten door knabbelvisjes

Laat je huidschilfers opeten door knabbelvisjes

In Oosterse landen was het al mogelijk, maar nu kun je het ook in Nederland laten doen: je huidschilfers laten verwijderen door knabbelvisjes.

Huidproblemen

Veel mensen hebben last van huidproblemen, zoals bijvoorbeeld psoriasis of eczeem. Anderen hebben gewoon gauw last van een droge, schilferige huid. Met name in de winter wil de huid op handen en op de benen nog al eens droog en schilferig worden. In Oosterse landen hebben ze daar al geruime tijd een oplossing voor. Ze laten de dode huidschilfers opeten door zogenaamde "knabbelvisjes". De behandeling is ook ideaal voor mensen met acné of eeltvorming.

Het knabbelvisje

Het knabbelvisje (officiële naam: garra rufa), ook wel genaamd "doktersvis" voedt zich graag met huidschilfers. De knabbelvisjes hebben een natuurlijke behoefte aan eiwitten. Deze krijgen ze binnen door zich te voeden met huidschilfers. Bij het knabbelen scheiden de visjes een soort enzym af die ook nog eens een positieve werking op de huid heeft.

Hoe gaat het "knabbelen" in zijn werk

Voor het laten afknabbelen van de dode huidschilfers neemt men plaats in een bad met zo'n 3000 visjes. De visjes zijn ca. 12 cm. groot. De temperatuur van het water is aangenaam warm, ca. 34 à 35 graden celsius. De duur van de behandeling is 1,5 uur. Gedurende die tijd zullen de visjes het gehele huidoppervlak afgaan en de dode huidschilfers afknabbelen tot aan de levende huid. De behandeling is volkomen pijnloos en wordt zelfs als prettig ervaren.
Wellicht lijkt het knabbelen van de visjes onaangenaam en eng. Echter het knabbelen geeft een aangename kriebel, die als ontspannend wordt ervaren.

Waar kun je terecht voor een behandeling met knabbelvisjes?

De behandelingen met knabbelvisjes zijn in Turkije een regelrechte rage geworden. Ook veel Nederlanders hebben al de reis naar Turkije gemaakt, omdat ze baat hebben bij de behandelingen. Psoriasis- en eczeempatiënten ervaren een zachtere, verbeterde huid na de behandelingen. Helaas vergoeden de ziektenkostenverzekeringen de reizen voor de behandelingen in de meeste gevallen niet. Goed nieuws is dat er in Nederland ook gestart is met behandelingen met knabbelvisjes. Aquaderma in Rotterdam biedt een standaardsessie voor 1,5 uur aan voor een bedrag van 62,50 per sessie. Aquaderma is inmiddels bezig te proberen deze behandelingen vergoed te krijgen door de ziektenkostenverzekeraars. Tot die tijd zal een behandeling zelf bekostigd moeten worden.
Sinds kort heeft ook De Zwaluwhoeve in Harderwijk ook de mogelijkheid tot behandelingen met knabbelvisjes. Voor een behandeling van 25 minuten betaal je 25,00. Bij De Zwaluwhoeve kun je ook een combinatiebehandeling met een pakking en een massage voor 65,00 boeken.

Knabbelvisjes, alleen voor huidproblemen?

De behandeling met knabbelvisjes is niet alleen voor mensen met huidproblemen, ook mensen die het fijn vinden een "bodyscrub" te krijgen, zullen de knabbelvisjes een ideaal alternatief hiervoor vinden. Met name de ontspannende werking en als resultaat de zachte huid maakt een behandeling met knabbelvisjes aantrekkelijk voor iedereen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psoriasis: wat helpt?Psoriasis is een vervelende chronische huidaandoening, waar je in het dagelijks leven heel veel last van kunt hebben. Je…
Psoriasis, huidziektePsoriasis is een huidziekte, en is chronisch. De ziekte zorgt voor rode plekken op de huid, huidschilfers, het kan erg j…
Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis is een chronische huidziekte en komt bij twee tot vijf procent van de bevolking voor. Er zijn verschillende vo…
Aandoening: ZwemmerseczeemAandoening: ZwemmerseczeemDeze naam is eigenlijk heel verwarrend, het is namelijk geen eczeem maar een schimmelinfectie tussen de tenen. Je kan de…
Geneeskrachtige kruiden bij schilferende huidHuidschilfers kunnen gemakkelijk ontstaan, vooral op droge huid. Het ziet er onverzorgd uit en kan zelfs pijnlijk aanvoe…
Bronnen en referenties
  • www.aquaderma.nl

Reageer op het artikel "Laat je huidschilfers opeten door knabbelvisjes"

Reacties

Angelique van Oosten, 01-03-2010 14:26 #2
Wat is nu de precieze oorzaak van huidschilfers. Ik heb een gecombineerde huid en heb af en toe last van plekjes op mijn huid die ruw aanvoelen en schilfers bevatten. Dit komt naar mijn weten door de kou, droogte. Ga je dit plekje scrubben en met een vochtcreme behandelen? Zijn er nog meer oorzaken dan alleen droogte en kou?

Mirjamn, 29-10-2008 09:09 #1
Het lijkt me echt geweldig, ik zou het graag willen uit proberen, maar hoe kan ik een afspraak maken? Reactie infoteur, 29-10-2008
Voor alle informatie m.b.t. tot de behandelingen in Nederland kun je kijken op de website van Aquaderma. Aquaderma is gevestigd in Rotterdam. De website kun je vinden onder www.aquaderma.nl.

Infoteur: Ceetee
Laatste update: 16-05-2009
Subrubriek: Ziekten
Special: Ziekten en gezondheid
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!