InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Feiten over Mexicaanse griep en vogelgriepepidemie

Feiten over Mexicaanse griep en vogelgriepepidemie

Feiten over Mexicaanse griep en vogelgriepepidemie Griep is een infectieziekte die seizoensgebonden is en die epidemisch optreedt in de wintermaanden. Dat betekent dat de ziekte vaker voorkomt in de winter. Buiten de wintermaanden wordt het griepvirus vrijwel nooit aangetoond. Wordt het dan toch bij ons gesignaleerd dan is het vaak doordat mensen de infectie hebben opgelopen op het zuidelijk halfrond of in Zuidoost Azië.

Griepepidemie vaak zeer ernstig

Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog in 1918, zijn miljoenen mensen overleden aan de Spaanse griep. In 1957 heeft de Aziatische griep huisgehouden en in 1968 heeft de Hongkonggriep gewoed, waarbij tienduizenden mensen kwamen te overlijden.

De Mexicaanse griep

De Mexicaanse griep was in 2009 een voorbeeld van een wereldwijde griepgolf, maar Inmiddels is de Mexicaanse griep een normale seizoensgriep.

De verschijnselen van Mexicaanse griep lijken op een gewone griep. Dus niet op een verkoudheid, die in de volksmond ook al snel griep wordt genoemd. Verkoudheid is meestal binnen een week over, maar griep kan een ernstige ziekte zijn met potentiële risico's voor mensen met onvoldoende weerstand. De meest voorkomende symptomen van griep zijn: snel opkomende koorts, koude rillingen, verkoudheid, keelpijn, hoofdpijn, spierpijn, moeheid en een droge hoest. Griepvirussen zijn erg besmettelijk en worden verspreid door praten, hoesten of niezen. Ook worden virussen overgedragen via handen en voorwerpen, zoals een deurknop, trapleuning, telefoon of toetsenbord. Na besmetting met een griepvirus kun je binnen 2 tot 7 dagen ziek worden. Je kunt de griep al 1 dag na besmetting tot 5 à 6 dagen nadat je zelf ziek bent geworden overdragen op anderen. Niet iedereen hoeft ziek te worden na een besmetting.

De maatregelen tegen Mexicaanse griep

De handen spelen een belangrijke rol bij de overdracht van ziekteverwekkende kiemen. Eenvoudige maatregelen, zoals regelmatig de handen wassen en het gebruik van zgn. antimicrobiële producten zoals een alcoholgel, kunnen het infectierisico aanzienlijk verminderen. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) adviseert als volgt ter bescherming tegen de Mexicaanse griep:
  • Houd je hand of zakdoek voor de mond als je niest of hoest
  • Was regelmatig je handen met water en zeep
  • Raak zo min mogelijk je mond, neus of ogen aan
  • Gebruik papieren zakdoeken of tissues bij hoesten, niezen of snuiten en gebruik ze éénmalig; gooi ze daarna in de vuilnisbak
  • Vermijd het schudden van handen
  • Maak voorwerpen zoals deurklinken, telefoons en toetsenborden regelmatig schoon
  • Ventileer werk-, woon- en slaapruimten

Vogelgriep of vogelpest

Vogelgriep komt in verschillende varianten voor. Er bestaan milde en gevaarlijke (zeer besmettelijke) soorten. Er is van vogelpest sprake indien veel vogels tegelijkertijd besmet raken met een gevaarlijke versie en doodgaan. Kippen en kalkoenen zijn het gevoeligst voor besmetting. Mensen en goederentransporten kunnen het virus ook verspreiden. Reizigers bijvoorbeeld al via een restje vogelmest onder de schoenen.

Vogelgriep bij mensen

Het vogelgriepvirus kan in een enkel geval ook mensen (en zoogdieren als katten, varkens etc.) besmetten. Symptomen zijn snel opkomende koorts, rillerigheid, spierpijn, keelpijn, hoesten en een uitgeput gevoel. Dat komt heel snel, want binnen twee a drie uur voelt men zich al echt ziek.

Na besmetting met vogelgriep kan het zeven tot tien dagen duren voor iemand werkelijk ziek wordt. De ergste symptomen duren minstens vijf dagen. Deskundigen menen dat het mogelijk is dat het vogelgriepvirus muteert met een menselijk griepvirus. in dat geval ontstaat een gevaarlijkere variant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep: Grieppandemie + MaatregelenMexicaanse griep: Grieppandemie + MaatregelenDe Mexicaanse griep is door het WHO uitgeroepen tot een pandemie. De Mexicaanse griep heeft zich over de hele wereld ver…
Griepepidemie 2009Griepepidemie 2009Ook ik heb er dit jaar aan moeten geloven. Ik heb griep. Door virologen was het al voorspeld. Begin 2009 krijgen we een…
Griepprik Mexicaanse griepGriepprik Mexicaanse griepHet is alweer even geleden dat er behoorlijke paniek is geweest omtrent de Mexicaanse griep. De berichten dat er onvoldo…
Bronnen en referenties
  • O.a: avogel.nl
  • Degrotegriepmeting.nl
  • Nu.nl

Reageer op het artikel "Feiten over Mexicaanse griep en vogelgriepepidemie"

Reactie

Wouter, 06-11-2009 19:31 #1
Hallo, ik begrijp dat je 'de nodige maatregelen' moet nemen als je besmet bent, maar wat houdt dat dan in? bijvoorbeeld: mijn vader heeft de mexicaanse griep. we moeten hem nu wel deels verzorgen, want hij woont alleen. hoe kunnen we hem verzorgen zonder zelf ziek te worden of de ziekte mee te nemen naar onze kinderen thuis of naar collega's? Reactie infoteur, 06-11-2009
Beste Wouter, raadpleeg svp de behandelende arts,

succes

Infoteur: Robbie
Laatste update: 28-04-2017
Subrubriek: Ziekten
Special: Gezondheidspreventie
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!