InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Meningokokken C; verraderlijk en dodelijk

Meningokokken C; verraderlijk en dodelijk

Meningokokken C; verraderlijk en dodelijk In het vaccinatieprogramma van de overheid is sinds september 2002 de inenting tegen Meningkokken C opgenomen, een ernstige ziekte met vaak verstrekkende en blijvende gevolgen. Een baby wordt tegenwoordig op de leeftijd van 14 maanden tegen deze ziekte gevaccineerd en sinds dit gebeurt, is het aantal zieken en doden ten gevolge van deze ziekte drastisch afgenomen. Meningokokken C is een ernstige ziekte met vaak blijvende gevolgen. Het kan onder andere hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging veroorzaken en heeft soms amputaties, doofheid, leer- en gedragsproblemen of de dood tot gevolg. Het is een zeer gevaarlijke en besmettelijke ziekte, wat er toe heeft bijgedragen dat men tot vaccinatie is overgegaan.

Besmetting Meningokokken C

Meningokokken is een verzamelnaam voor ziekten die veroorzaakt worden door een bacterie. Van deze bacterie zijn verschillende groepen en groep C is er een van, vandaar de naam Meningokokken C. De ziekte kan van mens tot mens worden overgebracht door hoesten en niezen en komt meestal na een dag of 3 tot 4 na besmetting naar buiten.

Zonder dat de meeste mensen het weten, kan de bacterie zich een tijdje in de neus bevinden; dit is het geval van ongeveer 10 % van de bevolking en bij tieners komt dat wat vaker voor, ongeveer bij 20 %. De meeste mensen die de bacterie bij zich dragen, hebben nergens last van en worden ook niet ziek. Word je er echter wel ziek van doordat je bijvoorbeeld een lage weerstand hebt, dan kan de ziekte verraderlijk snel toeslaan en zeer veel schade aanrichten.

Ziekteverschijnselen en complicaties

De eerste ziekteverschijnselen zijn over het algemeen een grieperig gevoel, gepaard met hoger wordende koorts. Soms krijgen mensen nekklachten of kleine bloedingen in de huid en af en toe komen gewrichtsontstekingen voor. Belangrijk is dat bij een vermoeden op Meningokokken C snel gehandeld wordt, aangezien de ziekte zo snel verloopt, dat je al snel achter de feiten aanloopt. Baby’s krijgen vaak last van luierpijn, sufheid, een grauwe kleur en worden prikkelbaar. Meestal krijgen ze daar ook nog koorts bij of juist ondertemperatuur.

Er kunnen bij Meningokokken C al gauw ernstige complicaties optreden, zoals in geval van bloedvergiftiging stollingen in de bloedsomloop of het afsterven van ledematen waardoor amputatie nodig kan zijn.Bij het ontstaan van hersenvliesontsteking ten gevolge van de ziekte kunnen complicaties optreden als doofheid, hersenschade, epilepsie, leer- en gedragsproblemen of motorische problemen. Bij zo’n 10 tot 20 % van de ernstige gevallen overlijdt de patiënt.Over het algemeen kan Meningokokken C best behandeld worden met antibiotica, maar aangezien het een zeer snel verlopende ziekte is en het vaak even duurt voordat de diagnose Meningokokken C is gesteld, loopt men vaak achter de feiten aan met de behandeling en is in het ergste geval al blijvende schade aangericht.

Vaccinatie

Sinds september 2002 worden alle baby’s met 14 maanden ingeënt tegen deze gevaarlijke ziekte en dat heeft ertoe geleid dat het veel minder vaak voorkomt en wanneer het voorkomt, het veel minder schade toebrengt.

Lees verder

© 2007 - 2019 Lynns, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Meningokokken C; verraderlijk en dodelijk"

Infoteur: Lynns
Gepubliceerd: 14-05-2007
Subrubriek: Ziekten
Special: Vaccinaties bij kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!