Tips om snel van uw verkoudheid af te komen

Tips om snel van uw verkoudheid af te komen Bijna iedereen is weleens verkouden en iedereen wil er ook zo snel mogelijk weer van af zijn. Verkoudheid moet het lichaam zelf bestrijden, echter kan men het lichaam wel wat meehelpen en de symptomen verzachten. In dit artikel kunt u tips lezen over wat u kunt doen tijdens uw verkoudheid en om het zo snel mogelijk te verhelpen.

Uitzieken

De ergste fase van een verkoudheid duurt meestal zo'n 3 dagen. Deze dagen kunt u gewoon uitzieken door even rust te nemen, het zal uiteindelijk vanzelf over kunnen gaan. Er zijn wel wat middelen waardoor de verkoudheid verzacht wordt of sneller voorbij lijkt te gaan, maar het beste werkt om het even wat rustiger aan te doen.

Goede nachtrust

Een goede nachtrust bevordert het herstel als men ziek is. Helaas valt het niet altijd mee om met een verkoudheid in slaap te vallen. Om uw neus en luchtwegen een beetje open te krijgen zijn er twee oplossing.
  • U kunt een ui naast u bed plaatsen, wel zonder schil zodat de geur wat extra is. Het ruikt niet lekker maar het zorgt er wel voor dat uw neus open blijft.
  • U kunt gaan stomen, doe dit wel vlak voor het slapen zodat u lekker in slaap valt. Het stomen geeft namelijk geen langdurig effect. U neemt een teil of laat de gootsteen vol lopen met heet water. U legt een handdoek over uw hoofd en gaat boven het warme water hangen. U zult zich waarschijnlijk na het stomen ook een stuk frisser voelen. Let wel op dat het erg benauwd kan voelen op het moment dat u boven het warme water hangt.

Loop neuzen

Er bestaan verschillende sprays om het slijm in de neus los te krijgen. Echter bevatten deze vaak het middel Xylomethazine, dit kan schadelijk zijn als men het te vaak gebruikt. U kunt het beste een neusspray op zoutbasis gebruiken. Deze werkt minder sterk, maar is niet schadelijk.
Dan nog het probleem met uw neus snuiten. Als u dit voortdurend moet herhalen dankzij een aanhoudende verkoudheid zal uw neus wellicht rood en beschadigt kunnen worden. Om dit te voorkomen kunt u de volgende middelen gebruiken:
  • Kleenex balsem - Zit een laagje calendula balsem op die zorgt dat de neus tijdens het snuiten niet beschadigt word.
  • Purol/vaseline - Zorgt er voor dat uw houd soepel blijft en er een beschermend laagje op zit. Zorg wel dat er voldoende Purol op uw neus zit want met snuiten veegt u er automatisch steeds een beetje van af.

Vitamine C

Vitamine C heeft een krachtige ontgiftende werking. Echter maken wij zelf geen vitamine C aan. Om de weerstand goed te houden en ons lichaam gezond zouden we 45 á 90(afhankelijk van man/vrouw en leeftijd) milligram vitamine c per dag binnen moeten krijgen. Vitamine C zit in veel verschillende groente en fruitsoorten zoals:
  • Paprika
  • Aardbeien
  • Koolraap
  • Citroen
  • Bloemkool
U kunt ook kiezen om vitamine C pillen te slikken let wel op dat u bij een overdosis aan vitamine C onder andere diarree kan krijgen. Lees dus goed de dosering door.

Een ander effectief middel met vitamine C is Hotcoldrex. Er zitten 10 zakjes in één doosje en deze zijn verkrijgbaar zonder recept. Hotcoldrex drinkt u als thee echter zal niet iedereen de smaak op prijs stellen. Het heeft wel vaak een goede werking het bestaat uit 500mg paracetemol en 30mg vitamine C. Het helpt dus ook tegen de hoofdpijn tijdens verkoudheid. U mag er maximaal 6 per dag opdrinken.

Kippensoep

Ook alleen bouillon kan helpen tegen de verkoudheid. Studies hebben er onderzoek naar gedaan en zijn er achter gekomen dat het echt werkzaam is. Ten eerste helpt de stoom weer om het slijm los te krijgen. Ten tweede schijnt er in bouillon een ontstekingsremmende eigenschap te zitten dit ervoor zorgt dat de witte bloedcellen die voor het vermeerderen van slijm gestopt worden.
Gerelateerde artikelen
Komt verkoudheid door kou?Komt verkoudheid door kou?Iedereen is wel eens verkouden en vooral in de herfst en winter komt het extra vaak voor. Krijg je dan verkoudheid door…
Hoe help ik mijn verkouden baby?Hoe help ik mijn verkouden baby?Verstopt neusje, hoesten, niezenů Van een simpele verkoudheid kun je behoorlijk beroerd worden. Omdat het immuunsysteem…
Ui, knoflook en verkoudheidUi, knoflook en verkoudheidWe maken het allemaal wel eens mee. Het begint met vermoeidheid, niezen en af en toe hoofdpijn. Niet veel later krijg je…

Bescherm je gezondheid, voorkom overspannenheid en burn-outBescherm je gezondheid, voorkom overspannenheid en burn-outEr is een grens tussen "lekker" druk en echt veel "te" druk. Maar waar ligt die grens opdat je uiteindelijk niet met een…
Wat toont urineonderzoek aan en hoe gebeurt zo een onderzoekWat toont urineonderzoek aan en hoe gebeurt zo een onderzoekUrineonderzoek is naast een bloedtest de belangrijkste methode om ziekten van nieren, urineleider, blaas en plasbuis vas…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips om snel van uw verkoudheid af te komen"

Reacties

Tina, 21-10-2014 14:12 #3
Wat ik er ook bij zou zetten is warme thee met honing ipv suiker. Het hielp mij echt om de keel te verzachten en smaakt ook beter dan allerhande hoestsiropen.
Als je het geluk hebt dat je lokale warenhuis pollen verkoopt kan je dat ook in in je thee mengen samen met wat honing en citroensap.

Marjorie, 10-12-2012 16:19 #2
Bedankt voor de goede tips. Eigenlijk is mijn record van gezond zijn 2 maanden. Ik moet meer fruit eten en eerder gaan slapen. Ik ben om de haverklap ziek. Een voordeel: ik krijg dan om een of andere reden veel sproeten die me weer molier maken maar als ik weer beter ben zijn ze weer weg. Das best balen en heel raar. Daarom fake ik mijn sproeten sinds kort. Maar ik dwaal af. Bedankt voor de goede tips.

Snotterige fake sproet groeten van marjorie schreurs

Bambi, 02-01-2012 00:29 #1
Ik had ook alles al uitgeprobeert, maar de huis tuin en keuken middelen en tijd (gemiddeld 3 dagen) had ik geen zin meer in, als je al dagen loopt te snotteren en bij de eerste zucht wind weer verkouden bent. Werken aan mn weerstand (floradix) en tijgerbalsem of een variant in combi met kippenbouillin, paracetamol af en toe 3 minuten naar buiten frisse lucht in ademen en een zoutoplossing opsnuiven naast veel rust en slapen werkt wel… met die methol is het iets beter uit te houden en kom je beter aan je rust toe, wat je herstel weer bevorderd… duurt het toch ook lag, maar te doen met een doos tissues naast je en een flesje dethol tegen verspreiding van de bacterieen! En als je het prettig vind een bezoek aan de sauna, maar dan moet je wel behoorlijk doorzetten en veel blijven drinken! ik wens iedereen veel beterschap!

Infoteur: Bembi
Laatste update: 20-07-2015
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!