InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Medicijngebruik tijdens Ramadam dikwijls probleem

Medicijngebruik tijdens Ramadam dikwijls probleem

Medicijngebruik tijdens Ramadam dikwijls probleem Als je geen moslim bent sta je er niet altijd bij stil, maar moslims moeten tijdens de Ramadan niet alleen hun eet- en sekspatroon aanpassen, maar vaak ook hun medicijngebruik. Dat kan echter tot gezondheidsschade leiden indien je daar niet verstandig mee omgaat. Vooral als het een chronische medicatie betreft. En het gezondheidsrisico is momenteel extra groot omdat de Ramadan deze jaren in de periode valt dat de dagen op z'n langst zijn.

Ramadan

In 2017 is de Ramadan van zaterdag 27 mei t/m zondag 25 juni. Dat houdt in dat honderdduizenden Moslims vier weken lang tussen zonsopgang en zonsondergang (ca 17 uur per etmaal) het volgende niet kunnen doen: drinken, eten en vrijen. Maar Moslims mogen dan ook geen geneesmiddelen slikken. Voor mensen die chronische medicatie hebben, kan dat echter schadelijk voor de gezondheid zijn.

Want doordat de Ramadan deze jaren in de zomermaanden valt, is de situatie voor velen redelijk zwaar. En dan moet je niet het ongeluk hebben dat je in Noordelijk Europa woont waar de dagen nog langer zijn dan in onze streken. (In 2018 begint de Ramadan trouwens op 16 mei).

Medicijnen tijdens Ramadan

Moslims passen het medicijngebruik tijdens de Ramadan vaak op eigen houtje aan. Voor geneesmiddelen die eens per dag worden ingenomen, maakt het niet zoveel uit dat het doseerschema wordt aangepast. Maar er zijn ook geneesmiddelen die op vaste tijden moeten worden geslikt. Bijvoorbeeld na elke maaltijd, of om de zoveel uur. Als je dan meerdere doses tegelijk inneemt of ze gaat overslaan, kan dat tot schadelijke effecten leiden:
  • Als je de medicijnen niet inneemt kan het schade aan de gezondheid geven.
  • Wanneer je meerdere doses, die normaal gesproken over de dag verdeeld worden, tegelijk inneemt kan dat ook gezondheidsschade opleveren.
  • Door een sterk gewijzigd voedingspatroon aan te houden, hetgeen vasten natuurlijk is, kan het lichaam heel anders reageren op de geneesmiddelen.
  • Verschillende medicijnen die tegelijkertijd worden ingenomen kunnen elkaars werking beïnvloeden.
  • Als je nog laat eet, kan dat de werking beïnvloeden van het geneesmiddel dat voor het slapen gaan wordt ingenomen.
  • Geneesmiddelen die op een nuchtere maag worden ingenomen, kunnen vervelende effecten geven en de bijwerkingen kunnen groter zijn.

Laat je door apotheek adviseren

Je kunt natuurlijk je huisarts vragen wat je moet doen met je medicijnen als de Ramadan voor de deur staat, maar elke apotheek kan je vanzelfsprekend ook veel informatie geven. Als je dus een chronische medicatie hebt voorgeschreven, en je moet vasten, raadpleeg dan je apotheker. Hij zal dan, eventueel in overleg met je huisarts, bekijken wat in jouw geval de beste oplossing is.

Mogelijke oplossingen

Sommige medicijnen kun je zonder hinder, in aangepaste hoeveelheden, alleen tussen zonsondergang en –opgang innemen. Er zijn ook medicijnen te verkrijgen die de werkzame bestanddelen langzaam afgeven aan het lichaam. Dikwijls is het mogelijk een medicijn in de vorm van een pleister te gebruiken. Dan hoef je dus niets te slikken en wordt de spijsvertering niet gebruikt. Ga niet zelf op eigen houtje wat bedenken, maar verander het geneesmiddelengebruik uitsluitend in overleg met apotheker of arts. En als je naar de apotheek gaat voor advies, neem dan alle medicijnen mee die je inneemt. Dus niet alleen de medicijnen die je op doktersrecept inneemt, maar ook de middelen die je eventueel daarnaast gebruikt, zoals maagtabletten, pijnstillers e.d.

Diabetes

De Koran verlangt niet dat zieken ook vasten. Maar in de praktijk blijken veel diabetespatiënten volledig mee te doen aan het vasten. Er zijn moslims die niet eten en drinken, echter wel hun medicijnen gebruiken, maar er is ook een groep die tevens stopt met het innemen van medicijnen. Er worden dan geen medicijnen geslikt die nodig zijn om het suikergehalte te verlagen wat een hyper kan veroorzaken. Maar het omgekeerde, namelijk wel medicijnen gebruiken na urenlang vasten kan weer leiden tot een te laag suikergehalte (een hypo). Een moslim die zijn eet en/of medicijn patroon gaat wijzigen dient dit altijd in overleg met de arts te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diabetes en ontregelingenDiabetes en ontregelingenHet behandelen van diabetes is een lastige zaak die op zeer veel nauwkeurigheid en precisie aankomt. Ondanks allerlei vo…
De 10 belangrijkste punten voor veilig medicijngebruikDe 10 belangrijkste punten voor veilig medicijngebruikBijsluiters van geneesmiddelen zijn niet het populairste leesvoer. Een medicijn heeft echter bijwerkingen, wisselwerking…
Welke geneesmiddelen verkoopt een drogist?In een drogisterij zijn geneesmiddelen te koop waarvoor geen doktersrecept nodig is. Deze zogenaamde niet receptplichtig…
Onderzoek: 55-plusser gebruikt heel wat medicijnenOnderzoek: 55-plusser gebruikt heel wat medicijnenWe worden ouder, en voelen ons daarbij gelukkig tot op hogere leeftijd gezond. Toch worden er onder 55-plussers aardig w…
Botontkalking door geneesmiddelen: het is te voorkomenBotontkalking door geneesmiddelen: het is te voorkomenBotontkalking door medicijngebruik komt veel voor. Per jaar belandden zo’n 80.000 mensen op de eerste hulp omdat ze iets…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Medicijngebruik tijdens Ramadam dikwijls probleem"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 30-05-2017
Subrubriek: Ziekten
Special: Allergie
Medische informatie…
Schrijf mee!