Verward en dement door ziekenhuisopname

Verward en dement door ziekenhuisopname Verward en dement door ziekenhuisopname. Het gebeurt vooral ouderen nogal eens. Ook een langdurig verblijf op de Intensive Care zorgt ervoor dat mensen helemaal niet meer weten waar ze zijn. Verwardheid en dementie bij ziekenhuisopname en intensive care zijn dus veel voorkomend, maar niet minder naar. Hierbij de feiten op een rijtje. En waarom de een vatbaarder is voor verwardheid en dementie bij ziekenhuisopname of opname op de intensive care.

Ouderen gaan vaak geestelijk heel erg achteruit in het ziekenhuis

Ouderen die voor een behandeling of operatie naar het ziekenhuis moeten, komen er soms geestelijk slechter vandaan dan ze ernaar toe zijn gegaan. Ze zien dingen die er niet zijn, zijn verward of vergeetachtig en gaan zelfs dementeren.

Delier een verwarde toestand

Ouderen die een aandoening hebben die direct moet worden behandeld in het ziekenhuis, hebben na de ziekenhuisopname een veel grotere kans op geheugen- en concentratiestoornissen en aftakeling van hun geestelijke vermogens. Bijna een derde van die groep mensen van 65 jaar en ouder heeft bij de opname of tijdens de opname een delier. Dit is een toestand waarin zij zeer verward zijn en die meestal tot 10 dagen duurt. Soms ook duurt zon situatie veel langer (tot maanden). Uit een onderzoek uit de VS is tevens gebleken dat ouderen die in het ziekenhuis terechtkomen 40 procent meer kans hebben op dementie dan mensen die gewoon thuis blijven.

Delier: de oorzaak

Een delier wordt vaak veroorzaakt door een aantal zaken.
  • Zo is gebleken dat ouderen die worden opgenomen vaak een infectie hebben. De stoffen die daardoor in het bloed worden rondgepompt zorgen er voor dat mensen eerder in de war zijn.
  • Daarbij komt dat ouderen vaak chronische ziekten hebben zoals hoge bloeddruk of suikerziekte. Deze ziekten zorgen voor het slechter functioneren van de organen, zoals aan hart en nieren. Door deze chronische ziekten lopen ook de hersenen beschadigingen op. Zo krijgen veel mensen (gezien of ongezien) een hartinfact of tia. Dezen veroorzaken littekens op de hersenen. Uit onderzoek is gebleken dat die littekens dan weer sneller voor nog meer beschadigingen kunnen zorgen.
  • Een delier zou bovendien een beschermingsreactie van de hersenen kunnen zijn. Onterecht, want mensen hebben er geen baat bij, maar de hersenen doen wat ze kunnen om dat deel van het menselijk lichaam te beschermen.

Dement het ziekenhuis weer uit

Vaak zeggen omstanders bovendien dat mensen goed het ziekenhuis ingingen en er dement of verward weer uitkwamen. In de meeste gevallen was de persoon in kwestie vooraf ook al aan het dementeren, maar werd dat niet zo opgevat. In de normale omgeving valt het namelijk minder op als iemand een aantal keren iets vertelt of even niet meer weet waar de suiker staat. Bovendien worden die gebreken dan door de bekenden wel opgevangen, want die kennen de persoon in kwestie door en door. In een ziekenhuis is dat heel anders. Als iemand bovendien uit zn bekende omgeving wordt gehaald worden zaken van verwardheid veel opvallender. Daarbij komt wel dat de onrustige situatie van een ziekenhuis zelf mensen heel verward kan maken. Onderzoek heeft al uitgewezen dat de Intensive Care afdeling daarin koploper is. Het voortdurend af en aan brengen van mensen die zich in ernstige situaties bevinden, de steeds piepende apparatuur, het licht dat nooit uitgaat en de constante aanwezigheid van personeel maakt dat mensen heel erg in de war raken.

Na een delier

De gevolgen van een delier zijn overigens vaak langduriger dan wordt voorzien. Als de persoon in kwestie weer thuis is, kan dat nog maanden of zelfs jaren doorsudderen. Mensen weten dat niet meer hoeveel geld ze moeten geven bij een kassa, het lezen wil niet meer, ze kunnen dingen niet meer onthouden of halen namen door elkaar. Soms gaat dat ook helemaal nooit meer over.

Behandeling van verwardheid en delier in het ziekenhuis

Mensen die aan een delier lijden of heel erg verward zijn, krijgen vaak antipsychotica toegediend. Dat helpt vaak wel, maar er moet ook naar de oorzaak worden gekeken. Als die komt van een infectie die het lichaam vergiftigt, moet de oorzaak bestreden worden en niet alleen de symptomen.

Verwardheid door ziekenhuis opnamen

De verwardheid door ziekenhuis opnamen worden veroorzaakt door:
  1. Koorts
  2. Lichamelijk infectie
  3. Verkeerd medicijngebruik
  4. Verblijf IC
  5. Eerdere schade aan de hersenen
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Ziekenhuis de Tjongerschans Heerenveen
  • Verpleeghuis Leeuwarden

Reageer op het artikel "Verward en dement door ziekenhuisopname"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 18-11-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!