InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Hyperemesis, extreem veel overgeven tijdens zwangerschap

Hyperemesis, extreem veel overgeven tijdens zwangerschap

Hyperemesis, extreem veel overgeven tijdens zwangerschap Zo vreselijk veel braken en overgeven tijdens de beginfase van de zwangerschap dat de zwangere vrouw geen voedsel en geen vocht meer binnen kan houden, is een groot gevaar voor zowel de vrouw als voor de foetus. Wat zijn de kenmerken van hyperemesis? Is er uitdrogingsgevaar? Welke factoren veroorzaken een risico? Is een ziekenhuisopname noodzakelijk? Moet de zwangere vrouw aan een infuus? Hoe kan ze een normaal voedselpatroon opbouwen? Een overzicht:

Wat is hyperemesis?

Een zwangere vrouw braakt extreem veel tijdens de beginfase van de zwangerschap. Het is absoluut niet te vergelijken met de gebruikelijke (ochtend) misselijkheid van een normale zwangerschap, aangezien de zwangere vrouw geen voedsel en/of vocht meer binnen kan houden.

Gewicht verliezen

Tijdens een normale zwangerschap komt de zwangere vrouw gewoonlijk aan. Een zwangere vrouw met Hyperemesis verliest gewicht.

Extreem veel overgegeven: uitdroging

Door het vele vele braken van de zwangere vrouw met hyperemesis, verliest de vrouw echt te veel vocht. Als er niet direct medisch wordt ingegrepen, bestaat het hele grote gevaar op uitdroging. Met alle nare gevolgen van dien voor de zwangere vrouw maar ook voor de foetus!

Kenmerken van Hyperemesis:

  • Misselijkheid,
  • Extreem veel braken,
  • Verliest gewicht,
  • De zwangere vrouw kan geen voedsel binnen houden,
  • De zwangere vrouw kan geen vocht binnen houden.

Urineproduktie stopt

Een zwangere vrouw met Hyperemesis, die extreem veel overgeeft, gewicht verliest en begint met uitdrogen, raakt de urineproduktie zo goed als tot stilstand. Hierdoor raakt het evenwicht van mineralen en zouten in het bloed van de zwangere vrouw totaal uit balans.

Oorzaak Hyperemesis

Helaas is de oorzaak van het ontstaan van Hyperemesis onbekend.

Risisco factoren van het krijgen van Hyperemesis

Wel is bekend welke risisco factoren meespelen bij het krijgen van Hyperemesis:
  • Stress,
  • Molazwangerschap
  • Tijdens de zwangerschap een hoog gehalte van het hormoon: Humaan Choriongonadotropine (HCG) produceren,
  • Herhaling van Hyperemesis mogelijk bij een volgend zwangerschap.

Ziekenhuisopname

Iedere zwangere vrouw met Hyperemesis die zo ernstig veel braakt en geen voedsel en/of vocht meer binnen kan houden, is een ziekenhuisopname absoluut noodzakelijk.

Bloedonderzoek en urine controle

Eenmaal in het ziekenhuis zal het bloed van de zwangere vrouw met Hyperemesis gecontroleerd worden en de urine, om de mate van uitdroging van de vrouw in de gaten te houden.

Echoscopisch onderzoek

Eenmaal in het ziekenhuis zal de zwangere vrouw met Hyperemesis een echo onderzoek moeten ondergaan om uit te sluiten dat de vrouw misschien een:

Infuus en antibraakmiddelen

Eenmaal in het ziekenhuis zal de zwangere vrouw met Hyperemesis aan een infuus gelegd worden en met grote waarschijnlijkheid krijgt de vrouw antibraakmiddelen in de vrom van medicijnen voorgeschreven.

Sondevoeding

Een zwangere vrouw met Hyperemesis waarbij het extreme braken langdurig aanhoudt kan soms in het ziekenhuis sondevoeding krijgen.

Verbetering treed op

Terwijl de zwangere vrouw met Hyperemesis in het ziekenhuis ligt, treed er vroeg of laat een lichte verbetering op. Misselijkheidsklachten nemen af, net als het extreme braken.

Kleine hoeveelheid zeer licht verteerbaar voedsel

Zodra er een verbetering op treedt bij de zwangere vrouw met Hyperemesis, zal het ziekenhuis de vrouw stimuleren met grote regelmaat zeer kleine hoeveelheden van zeer licht verteerbaar voedsel te eten.

Opbouw normaal voedselpatroon

Als de zwangere vrouw met Hyperemesis is begonnen met frequent licht verteerbaar voedsel in te nemen, en dit gaat goed, zal het ziekenhuis de vrouw stimuleren de voedselinname langzaam op te bouwen naar een normaal voedselpatroon.

Thuis

Als de zwangere vrouw met Hyperemesis eenmaal een normaal voedselpatroon heeft opgebouwd en dit gaat goed, wordt ze ontslagen uit het ziekenhuis.

Tweede ziekenhuisopname

Eenmaal thuis kunnen de klachten van Hyperemesis - extreem veel braken - terugkomen. In dat geval is een tweede ziekenhuisopname noodzakelijk.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen misselijkheidWat te doen tegen misselijkheidMisselijkheid is erg vervelend. Als je misselijk bent, is er altijd wel een oorzaak. Je lichaam reageert op een bepaalde…
ZwangerschapsmisselijkheidZwangerschapsmisselijkheidMisselijkheid en overgeven tijdens de zwangerschap komt bij ruim 80 procent van de vrouwen voor. Vaak begint het met wee…
Zwangerschapsmisselijkheid, meer dan een kwaaltje!Zwangerschapsmisselijkheid, meer dan een kwaaltje!Wanneer er een kindje op komst blijkt te zijn kan voor de meeste vrouwen hun geluk niet op. Helaas gaat voornamelijk het…
Extreem misselijk tijdens zwangerschap  HGExtreem misselijk tijdens zwangerschap HGEen beetje misselijk zijn als je zwanger bent is normaal, maar sommige zwangere vrouwen zijn negen maanden lang heel erg…
Wat te doen tegen misselijkheid en overgevenWat te doen tegen misselijkheid en overgevenMisselijkheid en/of overgeven is geen prettig gevoel wanneer je dit voorhebt. Je lichaam probeert met braken de schadeli…

Reageer op het artikel "Hyperemesis, extreem veel overgeven tijdens zwangerschap"

Reacties

Joyce, 10-06-2016 04:32 #5
Ik heb tijdens mijn 2e zwangerschap extreem veel gebraakt, 9 maanden lang, vreselijk. Ik viel alleen maar af. Gelukkig had ik een heel goede huisarts. Die heeft me heel goed begeleid. Op een gegeven moment heb ik wel enigszins tegen mijn zin tabletten geslikt tegen het overmatige braken. Deze hielpen iets maar niet afdoende. Ik heb door zeer veel rusten en de goede begeleiding van mijn huisarts de 9 maanden volbracht. Waar na een thuisbevalling een prachtige zoon is geboren. Mijn 1e en 3e zwangerschap heb ik nergens last van gehad. Dus ik weet ook wat een fijne zwangerschap is.

Ozlem, 01-03-2015 09:59 #4
Dit is mijn 2e zwangerschap en het ziet er uit dat het zo word als de eerste zwangerschap. Bij de eerste is het zo ver gekomen tot maagscheuring door het te veel braken. Na veel gewichts verlies (12 kg) tog niet opgenomen geweest of onderzocht. Continu naar de spoed hulp, En nu dus begint het weer al 1,5 week ben ik weer overmatig aan het braken en ook weer 3 kg afgevallen ik hou niks binnen al is het na een half uur alles moet eruit. Ook weer in het ziekenhuis geweest urine afgenomen en er is me gezegd dat ik een nierbekontsteking heb. het kan zo zijn maar nu ik antibiotica gebruik nog steeds vreselijk aan het braken een tip? Wat ik kan doen?

Leo, 11-03-2011 20:22 #3
Maandag, de dag dat ze naar huis moest, geweigerd haar in deze staat mee te nemen naar huis. Voor de derde keer uitgedroogd nadat 4 dagen geleden het infuus verwijderd werd. Eindelijk de erkenning dat ze het niet redt buiten het ziekenhuis, Weer in gesprek met de arts over een eventuele sonde. Helaas is in het verleden bewezen dat deze direct worden uitgebraakt. Nog steeds de hele dag ziek, braken ondanks een lege maag. Woensdag werd het besluit genomen, TPV! (de lange lijn) Naar de Operatie Kamer, 13 keer geprikt om de de holle lange naald in de grote slagader te plaatsen en dus niet gelukt. Donderdag dan eindelijk een succes, TPV gerealiseerd. Op moment krijgt ze gelukkig weer voeding wat een hele geruststelling is. Nog steeds erg ziek en nu door de moeilijke weken heen! Reactie infoteur, 15-03-2011
Beste Leo,

Ik denk dat je heel goed gehandeld hebt om haar te weigeren mee naar huis te nemen in deze staat! Hulde! Fijn dat de medische staf eindelijk doorheeft dat ze het niet redt zonder het ziekennhuis! Ik ben ontzettend opgelucht om te lezen dat ze op dit moment godzijdank weer voeding binnen krijgt en ik hoop van ganser harte dat het goed blijft gaan! Wat moeten dit slopende weken zijn geweest voor jullie!

Beste Leo, ik wil jullie heel graag het allerbeste toewensen voor de toekomst!

Met vriendelijke groet, Roberta

Leo, 05-03-2011 14:44 #2
In het verleden ook in het ziekenhuis gelegen. Meerdere malen sonde voeding geprobeerd, braakte direct alles uit inclusief slangetje. Zes keer een sonde in de darmen naar binnen geschoten, ook die werden uitgebraakt. Complicaties: Uitval van nieren en lever. Tpv bood destijds uitkomst. Uiteindelijk het kind bij de geboorte verloren door een gescheurde placenta. Onderzoek naar het braken is er nu en destijds niet gedaan.

Op moment nog steeds in het ziekenhuis met een deadline tot en met maandag… dit veroorzaakt de nodige stress! Medicatie 20 mg primperan wat niet echt werkt. Het infuus is naar 1 tot 1,5 liter gezet, drinkt slecht. Een wat betere dag, waarop het eten redelijk gaat, wordt steeds weer gevolgd door slechte dag (hele dag braken). Verwijderen van het infuus in combinatie met het slechte drinken heeft weer het gevolg dat uitdroging weer op de loer ligt.

Gesprek met hoofd gyneacoloog en zaal arts mochten niet baten. Uitkomst van het gesprek: Droog je uit, dan nemen we je opnieuw op. Huisarts gaf als tip: neem een maatschappelijkwerkster. Heb idee dat we niet serieus worden genomen.

Met vriendelijke groet, Leo

Leo, 03-03-2011 18:11 #1
Mijn vriendin houdt inderdaad totaal geen eten en vocht binnen. Tweede opname, ligt nog in het zieken huis aan het infuus. Ziekenhuis dokter zegt dat de kosten te hoog zijn en wil haar naar huis sturen. Ondertussen braakt ze haar voedsel en vocht uit met als gevolg uitdroging. Je loopt tegen een muur aan, omdat je weet en ziet dat het niet goed gaat. Trouwens tweede zwangerschap die eigenlijk gelijk verloopt als de eerste.Ik loop tegen een muur aan! Wat te doen? Reactie infoteur, 04-03-2011
Beste Leo,

Afschuwelijk en schokkend! Ziekenhuisopname is NOODZAKELIJK als een zwangere vrouw zo vreselijk veel braakt dat ze uitdroogt! De foetus moet bijvoeding krijgen dmv de zwangere vrouw aan het infuus te leggen! Pas als de zwangere vrouw een beetje lichtverteerbaar voedsel kan verdragen en wat vocht binnenhoudt, mag ze naar huis!

Ik hoop van ganser harte dat je zwangere vriendin antibraak middelen mee krijgt (heeft ze daar de vorige keer goed op gereageert?). En een nog belangrijker vraag is: is ze de vorige keer (en deze keer) onderzocht naar de reden van al het braken?

Wat te doen? Plaatselijke krant bellen? Dit is toch te gek voor woorden! Heb je contact gehad met de huisarts/gyneacoloog/verloskundige van je vriendin beste Leo? Misschien dat zij nog iets kunnen regelen?

Beste Leo, ik hoop van ganser harte dat je vriendin heel snel wat opknapt en kan beginnen met het innemen van licht verteerbaar voedsel en ik wil jullie allemaal heel veel sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Laatste update: 27-02-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!