Diabetes en ontregelingen

Diabetes en ontregelingen Het behandelen van diabetes is een lastige zaak die op zeer veel nauwkeurigheid en precisie aankomt. Ondanks allerlei voorzorgsmaatregelen kan het gebeuren dat je niet optimaal ingesteld bent op de insuline of medicatie en last van ontregelingen krijgt, zoals een hypo of een hyper. Het is van groot belang hier adequaat meeom te gaan, anders kan de aandoening gevaarlijke situaties als ketoacidose tot gevolg hebben.

Diabetes en ontregelingen

Ondanks alle pogingen om de hoeveelheid glucose in het bloed zo goed mogelijk te reguleren, kan het voorkomen dat de bloedglucosespiegel ontregeld raakt. Dit kan vervelende gevolgen hebben. Gelukkig kan je veel ontregelingen voorkomen en/of goed behandelen.

Voorzorgsmaatregelen

  1. Draag altijd een diabetes-setje bij je, met daarin in elk geval de benodigdheden voor de zelfcontrole, insuline of tabletten en glucosetabletten of drankjes.
  2. Informeer je omgeving wat men moet doen wanneer je het bewustzijn verliest tijden een hevige ontregeling.
  3. Draag iets bij je, zoals een ketting of kaart in je portemonnee, waarop staat dat je diabetes hebt en hoe men je kan helpen in geval van nood.

De hypo

Bij een hypo ontstaan klachten doordat het bloedglucose te laag is. Hypo’s komen vrij vaak voor en zijn goed te herkennen. Wanneer je snel en adequaat reageert is een hypo gemakkelijk zelf te behandelen.

Hoe herken je een hypo?

  • Trillen
  • Zweten
  • Hartkloppingen
  • Misselijkheid
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Grote pupillen
  • Veel gapen
  • Stemmingswisselingen
  • Lichte angstgevoelens

Wanneer de bloedglucosepiegel veel te laag is kunnen klachten als verwardheid, onduidelijk praten, bewustzijnsverlies, stuiptrekkingen, ongecoördineerd reageren en verdoofde gevoelens in lichaamsdelen ontstaan.

Wat te doen bij een hypo?

  • Wanneer je merkt dat je een hypo hebt, staak dan onmiddellijk al je bezigheden. Vooral bij bezigheden waarbij aandacht van cruciaal belang is, is dit belangrijk.
  • Test vervolgens je bloedglucose, zodat je weet of je echt een hypo hebt. Wanneer je geen testmiddelen bij je hebt neem dan het zekere voor het onzekere en neem glucose.
  • Wanneer je een hypo hebt heb je glucose nodig. Dit dien je dan ook in te nemen. Dit kan in de vorm van druivensuiker (dextro energy tabletten), limonadesiroop of pure suiker.
  • Test vervolgens na ongeveer een kwartier je bloedglucose opnieuw.
  • Wanneer je bloedglucosespiegel niet in orde is, herhaal de procedure dan.

De hyper

Bij een hyper ontstaan klachten doordat het bloedglucose te hoog is. Een hyper wordt ook wel hyperglycemie of hypoglycemie genoemd.

Hoe herken je een hyper?

  • Veel moeten plassen
  • Veel dorst hebben
  • Uitdrogingsverschijnselen
  • Moeheid
  • Hoofdpijn

Wat te doen bij een hyper?

  • Test het bloedglucose en blijf dit regelmatig herhalen
  • Probeer veel te drinken, ook als je misselijk bent
  • Wanneer je insuline gebruikt, blijf dit dan gebruiken zoals je gewend bent
  • Test na twee uur het bloedglucose opnieuw om te bekijken of de situatie verbeterd is. Wanneer deze niet echt gedaald is, waarschuw dan de huisarts

Ketoacidose

Wanneer een hyper niet behandeld wordt kan deze overgaan in een zogeheten keto-acidose of een non-ketotisch coma. Deze situatie ontstaat wanneer de cellen van de spieren zo weinig energie uit de glucose krijgen dat ze vetten aan gaan slaan om zichzelf toch van energie te kunnen voorzien. Bij het omzetten van deze vetten in energie komen er giftige zuren vrij die ketonen (ook wel ketozuren) genoemd worden.

Klachten die je hierbij krijgt zijn zich niet lekker voelen, te lage bloeddruk, sterker uitdrogen, overgeven, sterker en zwaarder ademhalen, zich suf voelen en in het ergste geval zelfs in een coma terecht komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diabetes, suikerziekteDiabetes komt steeds meer voor, zowel onder ouderen als onder jongeren. In de volksmond word diabetes ook wel suikerziek…
Diabetes type 2: oorzaak, verschijnselen, behandelingDiabetes type 2: oorzaak, verschijnselen, behandelingDiabetes is een stofwisselingsziekte die niet te genezen is. De ziekte kan ingrijpende gevolgen hebben voor je leven. Bi…
Hyperglycemie en hypoglycemie: acute ontsporing bij diabetesHyperglycemie en hypoglycemie: acute ontsporing bij diabetesDiabetespatiënten moeten altijd op hun hoede zijn om te voorkomen dat ze te maken krijgen met ontregelingen. Het is bela…
Hypo en hyper bij diabetesEr is sprake van een hypoglykemie als de hoeveelheid glucose in het bloed van een diabetespatiënt te sterk daalt. Dit wo…

Antibiotica, werking en soortenAntibiotica zijn organische stoffen die ziekteverwekkers bestrijden. Deze stoffen zijn met name gericht op het bestrijde…
De behandeling van diabetes type 2De behandeling van diabetes type 2De behandeling van diabetes type 2 is essentieel anders dan de behandeling van diabetes 1. Waar men bij diabetes type 1…

Reageer op het artikel "Diabetes en ontregelingen"

Reactie

R. Overwijk, 15-06-2014 21:55 #1
Onder het kopje 'De hyper' vermeldt u: "Een hyper wordt ook wel hyperglycemie of hypoglycemie genoemd." Dit is echter fout, een hyperglykemie is een te hoog bloedglucosegehalte (vaak afgekort als 'hyper') en een hypoglykemie is een te laag bloedglucosegealte (vaak afgekort als hypo). Het voorvoegsel 'hyper' betekent te veel, 'hypo' betekent te weinig.

Infoteur: Melod
Laatste update: 11-11-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!