InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Stress en diabetes: suikerziektepatiënten eerder depressief

Stress en diabetes: suikerziektepatiënten eerder depressief

Stress en diabetes: suikerziektepatiënten eerder depressief Iemand die suikerziekte of diabetes heeft, heeft meer kans op een depressie. Iemand met een depressie krijgt bovendien eerder diabetes of suikerziekte. Bovendien leidt diabetes vaak tot beschadiging van zenuwen. En dat kan weer invloed hebben op de spijsvertering of de geslachtsorganen. Mannen met diabetes en erectiestoornissen hebben bovendien ook nog eens meer kans op hart- en vaatziekten.

Depressie en diabetes

Depressie en diabetes of suikerziekte hebben blijkbaar iets met elkaar. De diabetes type 2 kan leiden tot een depressie, terwijl mensen die al een depressie hebben eerder diabetes type 2 krijgen dan mensen die niet depressief zijn.

Brits en Amerikaans onderzoek naar depressie in relatie tot diabetes type 2

Britse en Amerikaanse onderzoekers hebben tien jaar lang meer dan 65.000 vrouwen in de gaten gehouden om te onderzoeken waar de relatie ligt tussen diabetes en depressie. Daar is uit naar voren gekomen dat vrouwen die al leden aan een depressie 17 procent meer kans hadden op suikerziekte type 2 dan vrouwen die niet depressief waren. Vrouwen die antidepressiva slikten om er voor te zorgen dat hun depressie zou verdwijnen hadden nog meer kans op suikerziekte of diabetes type 2. Zij hadden 25 procent meer kans op de ziekte.

Diabetes en bewegen

Uit ander onderzoek is gebleken dat diabetes minder wordt als minder veel bewegen en niet te zwaar zijn. Uit dit onderzoek kwam ook naar voren dat er vrouwen waren die te weinig beweging kregen. Dat is vaak ook logisch, want mensen die in een depressie zitten zijn vaak erg lusteloos en hebben geen zin om ook maar iets te doen. Dat is overigens ook bij een depressie een slechte zaak, want lichaamsbeweging en buiten zijn is juist goed als iemand depressief is. Ook waren er een aantal vrouwen met overgewicht en dat zou de hogere kans op diabetes ook verklaren. Toch waren er ook veel vrouwen die niet aan die criteria voldeden. Hoewel de onderzoekers nog niet hebben uitgevonden hoe het komt, blijkt dat een depressie de kans op diabetes type 2 te verhogen. Wat daarvan de reden is, is dus nog onbekend.

Meer kans op depressie bij vrouwen met diabetes type 2

Vrouwen die aan suikerziekte type 2 leden hadden zelfs een heel grote kans op een depressie, namelijk maar liefst 29 procent. Dames die insuline spuiten om de gevolgen van hun ziekte te beperken hadden nog veel meer kans op een depressie. Meer dan de helft van hen (53 procent) kreeg een depressie omdat ze insuline spoten voor hun diabetes type 2.

Waarom krijgen mensen met diabetes 2 een depressie?

Hoewel niet duidelijk waarom een depressie zorgt voor suikerziekte type 2 is dat omgekeerd wat meer het geval. Onderzoekers concludeerden dat er 3 redenen zijn waarom mensen die aan diabetes type 3 lijden in een depressie schieten. De redenen zijn:
  1. De ziekte zelf die hen leven ontregelt en ook zorgt voor veel lichamelijke ongemakken
  2. de behandeling van diabetes waarbij iemand heel erg op tijd moet leven en een heel goed leef- en eetpatroon moet aannemen
  3. stress door diabetes.

Mannen met erectiestoornissen en diabetes hebben hogere kans op hart- en vaatziekten

Mannen die diabetes type 2 hebben en erectiestoornissen hebben meer kans op hart- en vaatziekten dan mannen die wel aan diabetes lijden, maar geen erectiestoornissen hebben. Dat heeft onderzoek ook uitgewezen. De mannen die lijden aan zowel erectiestoornissen als aan diabetes type 2 hebben 19 procent meer kans op hart- en bloedvaatziekten.

Waarom hebben mannen met erectiestoornissen en diabetestype 2 meer kans op hart- en vaatziekten?

Vermoedelijk is de schade aan de bloedvaten of de zenuwen de oorzaak van het verhoogde kans op hart- en vaatziekten. De zenuwen die hun werk niet meer goed doen zijn waarschijnlijk niet meer in staat om een goed signaal door te geven aan de penis om een erectie te krijgen. Ook zou het zo kunnen zijn dat de bloedvaten in de penis beschadigingen hebben opgelopen, waardoor er onvoldoende bloed naar de penis kan gaan om een erectie te krijgen. Ook hier zijn de onderzoekers nog niet helemaal uit.

Diabetische neuropathie

Diabetische neuropathie zijn de beschadigingen aan zenuwen die worden veroorzaakt door diabetes type 2. Het zorgt voor pijn of mensen hebben veel minder gevoel in handen of voeten. Om die reden moeten suikerziektepatiënten ook altijd erg goed in de gaten houden of ze wondjes hebben, want die voelen ze vaak zelf niet. Ook een goede voetverzorging is van groot belang. De beschadigingen aan de zenuwen van diabetes type 2 patiënten kan ook voor problemen zorgen op het gebied van de spijsvertering of de geslachtsorganen. Bij diabetes type 2 houdt het één dus als het ware het ander in stand of zorgt het ene probleem voor het andere. Er wordt wel gezocht naar methoden om de schade aan de zenuwen te voorkomen of het proces om te keren, maar op dat gebied is nog niet veel succes geboekt.

Lang een te hoge bloedsuikerspiegel bij diabetes type 2 hebben: het denkvermogen wordt minder

Iemand met diabetes type 2 die lang een te hoge bloedsuikerspiegel heeft kan ook last krijgen van bijvoorbeeld vergeetachtigheid. Ook het aanleren van nieuwe dingen wordt moeilijk. Onderzoekers zijn ook hier mee bezig, maar hebben nog niet uitgevonden wat de reden van dit samenspel tussen denkvermogen en de bloedsuikerspiegel is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Risicofactoren suikerziekte type IIRisicofactoren suikerziekte type IIEr bestaan verschillende vormen van suikerziekte, ook wel diabetes genoemd. De meest voorkomende vorm is diabetes type I…
Is suikerziekte erfelijk?Is suikerziekte erfelijk?Is suikerziekte, diabetes, erfelijk van vader of moeder? U wilt de oorzaak van deze ziekte weten en begrijpen plus de ri…
Voeding en suikerziekteDiabetes of suikerziekte is geen gemakkelijke ziekte. Het gaat niet over en je moet voortdurend opletten!
Bronnen en referenties
  • E-dialoog van het Diabetesfonds
  • Leesbaar Onderzoek
  • G.D. Batty en collega's, Erectile dysfunction and later cardiovascular disease in men with type 2 diabetes
  • Journal of the American College of Cardiology (2010) 56:1908-1913
  • DOI:10.1016/j.jacc.2010.04.067

Reageer op het artikel "Stress en diabetes: suikerziektepatiënten eerder depressief"

Reacties

Singalees (infoteur), 26-12-2010 13:07 #3
Het onderzoek is gedaan naar mensen met diabetes type 2 en niet naar type 1. Voor de zorgvuldigheid is dit verhaal dus gebaseerd op dat type. Dat ook mensen met type 1 waarschijnlijk last van deze zaken hebben, is te begrijpen, maar is niet onderzocht. Daarom deze conclusies.

Singalees (infoteur), 26-12-2010 13:07 #2

Jade, 25-12-2010 15:33 #1
Wat een onzin dat dit alleen voor 'type-2-ers' zou gelden… Mensen met type1 hebben er net zoveel last van als mensen met type 2; de oorzaken die in dit artikel genoem worden zijn niet anders:
3. Stress door diabetes
Dit geldt voor iedereen met diabetes. IN DIT OPZICHT is er geen verschil tussen 1 of 2. Het grootste verschil is natuurlijk dat 2 veroorzaakt wordt door vetzucht, terwijl dat bij 1 niet het geval is; iemand kan 55 kilo wegen en nog steeds type1 krijgen. Maar dat plus het feit dat een 'type 1-er' direkt insuline nodig heeft en niet te behandelen is met alleen tabletten zijn de enige verschillen; de verdere beleving en de ongemakken zijn hetzelfde.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 01-10-2011
Subrubriek: Ziekten
Special: Depressies
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!