InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Bescherming tegen vogelgriep

Bescherming tegen vogelgriep

Bescherming tegen vogelgriep Vogelgriep is een griep die het laatste jaar steeds vaker voorkomt. Er zijn mensen die er tegen zijn ingeënt maar er zijn ook mensen die de enting niet hebben gehaald. Toch is het belangrijk dat men weet hoe ze beschermt kunnen worden tegen de vogelgriep.

Tamiflu

Het eerste woord dat dan bij veel mensen opkomt is Tamiflu. Om te beginnen kan Tamiflu worden ingenomen om influenza te behandelen of om het te voorkomen. Het middel is verkrijgbaar in twee vormen, namelijk als capsule, maar ook als poeder deze kun je dus zelf oplossen. Het is een geneesmiddel dat wordt gebruikt bij griep, Mexicaanse griep en zo ook bij de vogelgriep. Het is belangrijk dat deze vormen van griep snel worden aangepakt, ze zijn namelijk erg besmettelijk. Door een paar medicijnen kan het al snel beter gaan met iemand, maar wanneer de griep niet snel wordt aangepakt zal deze zich verder uitbreiden en kan er al snel sprake zijn van een epidemie, dit moet voorkomen worden.

Behandeling van vogelgriep

De vogelgriep kan worden behandeld met Tamiflu maar ook met het mondmasker. Je zou er dan voor kunnen kiezen on het mondmasker op te doen, zodat je geen stoffen van andere mensen in kunt ademen, op deze manier kun je voorkomen dat jij de griep bacteriën in gaat ademen. Het is ook belangrijk dat je goed blijft eten en ook gezond blijft eten zodat je minder kans hebt om griep te krijgen. Als je weerstand namelijk laag is, is de kans dat je griep krijgt een stuk groter. Je zult dan ook wel merken dat wanneer er iemand verkouden is, jij ook snel verkouden bent. Daarom dien je jezelf het hele jaar door tegen (vogel)griep te beschermen, gezond eten, genoeg groente en fruit eten en variatie aanbrengen bij het eten wat je neemt.

Opkomende griep?

Als je Tamiflu moet innemen dan kan het zijn dat u last heeft van opkomende griep. Dan dien je één capsule in te nemen. Daarna neem je één capsule twee keer per dag. Bij Tamiflu gaat het om een kuur van vijf dagen die je af moet maken. Het kan ook zijn dat je jezelf wilt beschermen tegen de vogelgriep dan zou je uit voorzorg al Tamiflu kunnen nemen. Het kan zijn dat je bij iemand in de buurt bent geweest die de vogelgriep heeft. Dan kun je het beste Tamiflu gaan slikken, dit dien je dan binnen twee dagen te doen. Het middel moet dan minimaal zeven dagen gebruikt worden om ziekte te voorkomen. Tamiflu capsules zijn alleen geschikt voor kinderen vanaf dertien jaar en ouder. De poedervorm wordt ook voor jongeren kinderen zo nodig voorgeschreven door de huisarts.

Wat te doen als je last denkt te hebben van vogelgriep?

Als je denkt dat je last hebt van de vogelgriep kun je eerst contact opnemen met de huisarts en dan bespreken of je aanleiding hiertoe hebt om Tamiflu te gaan gebruiken. De huisarts kan soms telefonisch alle klachten met je doorspreken. Het kan ook zijn dat hij je graag even op het spreekuur ziet. Dan is het belangrijk dat je hier zo snel mogelijk naar toe gaat zodat de klachten snel behandeld kunnen worden. Het is namelijk niet goed om te lang met deze griep rond te lopen, de klachten worden dan namelijk alleen maar erger. De griep moet direct worden aangepakt. Dus als je denkt dat je klachten hebt, neem dan direct telefonisch contact op met de huisarts en bespreek of het nodig is dat je langs komt of dat hij je zo een middel voor kan schrijven wat je kunt gebruiken om de klachten te onderdrukken. Ga voor jezelf ook goed na of dat je bij iemand in de buurt bent geweest die ook deze klachten heeft. Het kan namelijk zijn dat je deze klachten over hebt genomen. De bacteriën zijn in de lucht aanwezig en als je weerstand laag is kan het zomaar zijn dat jij ook vogelgriep hebt. Zorg er dan voor dat de klachten snel aangepakt kunnen worden en dit kun je alleen maar doen door zelf snel te handelen!
© 2011 - 2017 Knowledge4all, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bescherming tegen vogelgriep"

Infoteur: Knowledge4all
Gepubliceerd: 28-01-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!