InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De Krukenberg tumor

De Krukenberg tumor

Kanker, een tumor, helaas is dit een ziektebeeld wat steeds vaker lijkt voor te komen. Of je nu jong of oud bent, man of vrouw, het maakt niets uit, kanker kan ons allemaal treffen. Er zijn vele verschillende soorten kanker, in principe kan op iedere plaats in het lichaam een tumor ontstaan. Naast een aantal veel voorkomende kankersoorten, zoals borstkanker, prostaatkanker en huidkanker zijn er echter ook minder vaak voorkomende kankersoorten. Eén hiervan is de Krukenberg tumor.

Wat is een Krukenberg tumor

Een Krukenberg tumor verwijst naar uitzaaiingen op de eierstokken, waarbij de oorspronkelijke tumor ontstaan is in het gastro- intestinale stelsel, of de borsten. Het gastro- intestinale stelsel bestaat uit de mond, slokdarm, maag, darmen, alvleesklier, lever en de galblaas. De uitzaaiingen worden vaak op beide eierstokken gevonden.

In slechts 5% van de gevallen dat er kanker op de eierstokken wordt ontdekt betreft het uitzaaiingen, de overige 95% zijn tumoren waarbij de tumor ook daadwerkelijk vanuit de eierstokken ontstaat.

Een Krukenberg tumor komt hoofdzakelijk voor bij wat oudere vrouwen, rond of na de menopauze.

Symptomen

De meeste patiënten met een Krukenberg tumor, ontdekken deze pas in een zeer laat stadium. Zij ondervinden veranderingen in hun menstruatie, hebben last van buikpijn, vaginale bloedingen tussen de menstruaties door, of pijn tijdens de geslachtsgemeenschap.

Verspreiding van kankercellen

Maar hoe kunnen de kankercellen vanuit het gastro- intestinale stelsel of de borsten zich nou verplaatsen naar de eierstokken? Hierover zijn de artsen het nog niet met elkaar eens. Het meest voor de hand liggend lijkt verspreiding door middel van het bloed of het lymfenstelsel. Alhoewel er ook theorieën zijn dat verspreiding plaats vindt door het buikvocht. Men verklaart deze theorie doordat bij veel patiënten ook uitzaaiingen op het buikvlies wordt geconstateerd.

Behandeling en prognose

Helaas is de prognose voor patiënten met een Krukenberg tumor erg slecht. De meeste patienten overlijden binnen één jaar.

Om de behandeling te kunnen starten zal allereerst de oorsprong van de tumor ontdekt moeten worden om een juist behandelplan op te kunnen stellen. Hier zijn vele onderzoeken voor nodig en dit kost tijd. En tijd is nu juist wat er ontbreekt. Bij kanker in een vergevorderd stadium dient zo snel mogelijk gehandeld te worden om genezing enige kans te geven. Daarnaast zijn er voor vele gastro-intestinale tumoren geen adequate therapieën.

Indien de patiënt nog enige kans heeft op genezing of een verlenging van het leven, gaan artsen vaak over tot een zeer ingrijpende operatie, ook wel een debulking genoemd, waarbij de eierstokken, de baarmoeder en een gedeelte van het buikvlies worden verwijderd. Tevens wordt er een chemo behandeling opgezet en in sommige gevallen zal de patiënt worden bestraald.
© 2011 - 2019 Italiagirl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?Chemobommen of chemo-bommetjes. Het is een nieuwe methode van chemotherapie om kanker te behandelen. Chemobommen behande…
Tumoren, oftewel kankerTumoren, oftewel kankerTegenwoordig hoor je veel om je heen over mensen die kanker hebben (gehad). Het woord ‘kanker’ heeft dezelfde werking al…
Wat zijn wekedelentumoren en zijn ze gevaarlijk?Wekedelentumoren zijn een vorm van kanker. Net als andere soorten van kanker, kan er ook bij deze soort sprake zijn van…
Goedaardige tumoren kunnen ook gevaarlijk zijnGoedaardige tumoren kunnen ook gevaarlijk zijnTumoren hoeven gelukkig niet altijd kwaadaardig te zijn en daarmee ook niet levensbedreigend. Een voorbeeld van zo'n goe…
Het leiomyosarcoom, een vorm van kankerHet leiomyosarcoom, een vorm van kankerEen van de wat meer zeldzame tumoren is het leiomyosarcoom. Dit is een kwaadaardige tumor die kan ontstaan uit de gladde…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Krukenberg_tumor

Reageer op het artikel "De Krukenberg tumor"

Infoteur: Italiagirl
Gepubliceerd: 18-06-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!