InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Baarmoederhalskanker

Baarmoederhalskanker

We willen allemaal in goede gezondheid oud worden. Helaas zijn er velen ziekten die dit ons bemoeilijken. Voor vrouwen is baarmoederhalskanker een grote boosdoener. Veel vrouwen komen er pas laat achter dat ze BHK hebben.

Wat is baarmoederhalskanker?

Baarmoederhalskanker is een kankersoort die ontstaat in het slijmvlies, of de wand, van de baarmoederhals. Deze soort wordt veroorzaakt door een virus, het Humaan Papillomavirus.

Baarmoederhalskanker is niet erfelijk. Het wordt opgepikt d.m.v. seksueel contact. Dit virus zou ervoor kunnen zorgen dat goede cellen veranderen in afwijkende cellen. Je lichaam is in staat deze afwijkende cellen af te stoten.

Het kan ook fout gaan. Als het lichaam geen antistoffen heeft, en het virus dus niet afstoot, bestaat er de mogelijkheid dat de afwijkende cellen zich gaan vermenigvuldigen. Zo kan BHK ontstaan. Het virus heeft ongeveer 1 á 2 jaar nodig om afwijkende cellen te veroorzaken. Na ongeveer 10 jaar kun je met zekerheid zeggen óf er een verkeerde celdeling heeft plaatsgevonden.

Behandelmethoden

Een echte methode om BHK te voorkomen bestaat nog niet. Wel kennen wij, buiten het vaccineren om, het uitstrijkje.

Als je tussen de 30 en 60 jaar bent, wordt je om de 5 jaar opgeroepen voor een uitstrijkje bij de huisarts. Deze haalt een stukje weefsel uit de baarmoeder waarna dit wordt onderzocht in een laboratorium. Na ongeveer een week zal er een uitslag bekend zijn.

Als er, tijdens het onderzoeken van dit stukje weefsel, afwijkende cellen worden gevonden zal er een behandeling gestart moeten worden.

Er wordt gekeken of de afwijkende cellen al kankercellen zijn, of dat ze nog afwijkende cellen genoemd kunnen worden.

De behandeling bij kankercellen is duidelijk. In eerste instantie wordt er gekeken hoe groot het oppervlak van de kankercellen is. Als dit operabel blijkt te zijn wordt er een deel van de baarmoeder weggehaald. Dit om ervoor te zorgen dat vrouwen alsnog in staat zijn om kinderen te krijgen d.m.v. een keizersnede. Is het oppervlak te groot zal er worden overgegaan op gehele verwijdering van de baarmoeder en chemotherapie.

Bij het constateren van alléén afwijkende cellen, en dus geen kankercellen, zullen deze cellen operatief of door laserbehandeling worden verwijderd.

Vaccinatie tegen HPV-virus

Sinds 2006 is er een methode bijgekomen om het HPV te voorkomen. na vele onderzoeken zijn in maart 2009 de eerste meisjes tussen 13 en 16 jaar opgeroepen voor het vaccin. de kosten bedragen rond de 380 per 3 vaccinaties. dit vaccin zou 70% van de BHK gevallen moeten voorkomen.

Het vaccin welke wordt ingespoten draagt de naam Gardasil. Dit vaccin, welke geschikt is voor meisjes van 9 t/m 26 jaar en voor jongens van 9 t/m 15 jaar, was het eerste vaccin in Nederland. Één jaar later, in 2007, volgde het tweede vaccin. Dit kreeg de naam Cervarix. In Nederland wordt op dit moment alleen geënt met Cervarix.

Het middel heeft 6 jaar onderzoek achter de rug en zou de meisjes moeten beschermen tegen het hp-virus, welke onder de kankersoorten op plaats twee van doodsoorzaken staat (borstkanker op plaats 1).

Het vaccin biedt bescherming tegen de twee gevaarlijkste virussen. Dit zijn HPV16 en HPV18. Ook zou het middel helpen tegen genitale wratten.
© 2011 - 2019 Xxbellie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezondheid: BaarmoederhalskankerGezondheid: BaarmoederhalskankerHet komt relatief veel voor en daarom is er vanaf je 30ste levensjaar een mogelijkheid om je eens per vijf jaar te laten…
Baarmoederhalskanker80% van de vrouwen krijgt ooit HPV (humane papilloma-virus) in haar lichaam. Dit virus is een belangrijke oorzaak van ba…
Baarmoederhalskanker: oorzaak, klachten en behandelingBaarmoederhalskanker: oorzaak, klachten en behandelingBaarmoederhalskanker treft in Nederland per jaar ongeveer 650 vrouwen, en hiervan overlijden er gemiddeld 250 van aan de…
Het maken van een baarmoederhals uitstrijkjeHet maken van een baarmoederhals uitstrijkjeVrouwen in de leeftijd van dertig tot zestig jaar worden elke vijf jaar ogperoepen door hun huisarts voor het maken van…
Thuistest virus baarmoederhalskankerThuistest virus baarmoederhalskankerVoor alle vrouwen in Nederland is het mogelijk om een online thuistest te bestellen waarmee zelf in alle privacy onderzo…

Reageer op het artikel "Baarmoederhalskanker"

Infoteur: Xxbellie
Gepubliceerd: 11-07-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!