InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Gezondheid: Baarmoederhalskanker

Gezondheid: Baarmoederhalskanker

Gezondheid: Baarmoederhalskanker Het komt relatief veel voor en daarom is er vanaf je 30ste levensjaar een mogelijkheid om je eens per vijf jaar te laten testen. Toch is het percentage vrouwen wat deelneemt aan dit bevolkingsonderzoek relatief klein (ca. 50%). Waarom is dit en kan er allemaal aan gedaan worden, zeker als je het in een vroegtijdig stadium ontdekt?

Wat is het?

Baarmoederhalskanker is kanker van het slijmvlies van de baarmoederhals. In het eerste stadium bevinden zich de zogenaamde afwijkende cellen in de baarmoederhals. Dit voorstadium kan spontaan genezen of het kan worden verwijderd door een kleine operatie aan de baarmoedermond. In een verder gevorderd stadium kan de behandeling leiden tot het wegnemen van de baarmoeder en eventueel zelfs de eierstokken. Maar ook bestraling, medicijnen of warmtetherapie behoord tot de oplossingen van baarmoederhalskanker. Ben je er vroeg bij dan is de kans op genezing erg groot.

Hoe ontstaat het?

De cellen in de baarmoederhals delen zich voortdurend. Zodra de celdeling niet meer goed gaat ontstaan er enkele afwijkende cellen. Dit is echter nog geen kanker. Meestal worden deze afwijkingen veroorzaakt door een ontsteking of infectie (bijv. HPV, ruim 80% van de vrouwen komt hiermee enig moment in haar leven mee in aanraking). Deze afwijkende cellen verdwijnen vaak vanzelf. Als er echter steeds meer afwijkende cellen ontstaan, spreken we over een voorstadium van baarmoederhalskanker. Gaat dit maar door dan kan het ontaarden in een overmatige groei en kan baarmoederhalskanker ontstaan. Dit hele proces wel tien tot vijftien jaar duren.

Jonge vrouwen krijgen het niet!

Onzin, jonge vrouwen kunnen ook baarmoederhalskanker krijgen en daarom is de grens op 30 jaar gelegd. Volgens menig arts zou dit zelfs al op 25 jaar moeten liggen. Omdat veel jonge vrouwen denken dat zij het niet op zo’n jonge leeftijd niet krijgen, slaan ze het bevolkingsonderzoek over. Maar er zijn legio voorbeelden dat je het relatief eenvoudig kunt voorkomen als je er tijdig bij bent en daar helpt do’n bevolkingsonderzoek nu eenmaal erg goed bij.

Hoeveel vrouwen krijgen het?

Per jaar krijgen ruim 600 vrouwen in Nederland te horen dat ze baarmoederhalskanker hebben. Per jaar sterven 250 vrouwen in Nederland aan baarmoederhalskanker.

In een voorstadium is baarmoederhalskanker echter goed te behandelen. Uit het bevolkingsonderzoek kan namelijk naar voren komen dat je ‘onrustige’ cellen hebt. Dat zegt nog niets, maar dan wordt je door verwezen naar de gynaecoloog en deze kan bepalen of je of een voorstadium zit of dat je al baarmoederhalskanker hebt. In het voorstadium schrapen ze meestal het weefsel weg, maar als je baarmoederhalskanker hebt moet je onder het mes.

Kan ik me beschermen?

Voor de volle 100% niet. Condooms kunnen je deels beschermen, maar HPV kan je tijdens het zoenen of met je vingers al overbrengen.

Kan ik er ook op andere wijze achterkomen?

Er is een zelftest die als proef in enkele regio’s in Nederland is rondgestuurd aan vrouwen die niet op het bevolkingsonderzoek verschijnen. Het is een soort mascaraborsteltje wat je inbrengt in de vagina en daarna enkele keren ronddraait. Het borsteltje kan je vervolgens naar het laboratorium sturen. Als het virus actief is, kan je alsnog naar je huisarts.

Kan ik me vaccineren?

Dit heeft alleen zin als het HPV virus niet actief is en geldt dus niet alleen voor heel jonge vrouwen. Wil je je laten vaccineren en is er vastgesteld dat het zin heeft (geen HPV actief dus) dan kost dit € 375,- De vaccinatie beschermt je ook tegen schaamlipkanker en genitale wratten. Testen of HPV actief is kan je ook via de huisarts, dit kost € 98,-.

Tot slot

Er is dus genoeg in huis om baarmoederhalskanker te voorkomen of in een vroegtijdig stadium op te sporen. Laat deze mogelijkheid niet aan je voorbij gaan, het gaat tenslotte om je eigen lichaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Baarmoederhalskanker80% van de vrouwen krijgt ooit HPV (humane papilloma-virus) in haar lichaam. Dit virus is een belangrijke oorzaak van ba…
Thuistest virus baarmoederhalskankerThuistest virus baarmoederhalskankerVoor alle vrouwen in Nederland is het mogelijk om een online thuistest te bestellen waarmee zelf in alle privacy onderzo…
Baarmoederhalskanker: oorzaak, klachten en behandelingBaarmoederhalskanker: oorzaak, klachten en behandelingBaarmoederhalskanker treft in Nederland per jaar ongeveer 650 vrouwen, en hiervan overlijden er gemiddeld 250 van aan de…
BaarmoederhalskankerWe willen allemaal in goede gezondheid oud worden. Helaas zijn er velen ziekten die dit ons bemoeilijken. Voor vrouwen i…
Vaccinatie tegen baarmoederhalskankerVaccinatie tegen baarmoederhalskankerIn Nederland worden meisjes vanaf twaalf jaar ingeënt tegen baarmoederhalskanker. De vaccinatie bestaat uit 3 prikken. N…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezondheid: Baarmoederhalskanker"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 05-02-2011
Subrubriek: Ziekten
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!