Beenmergpunctie: waarom, pijnlijk, uitslag

Beenmergpunctie: waarom, pijnlijk, uitslag Een beenmergpunctie, waarom? Bij verdenking van een bloedziekte is een beenmergpunctie heel zinvol. Een beenmergpunctie kan als pijnlijk worden ervaren. Toch kan deze redelijk goed verdoofd worden. Beenmergpunctie: hoe, wat, waarom?

Waarom beenmergpunctie

Een beenmergpunctie is een ingreep om beenmergcellen te verkrijgen. Deze beenmergcellen zijn nodig voor onderzoek. Hiermee kunnen bepaalde aandoeningen worden opgespoord, zoals de ziekte van Hodgkin, de ziekte van Kahler of leukemie. De patiënt krijgt altijd te horen waarom er een beenmergpunctie wordt afgenomen.

Beenmerg zit in het midden van beenderen. In beenmerg zitten stamcellen. Vanuit deze stamcellen worden de bloedplaatjes, de rode bloedcellen en de witte bloedcellen gemaakt. Bij bepaalde bloedziekten zitten er afwijkende cellen in het beenmerg. Maar ook bij een uitzaaiing die kwaadaardig is, kunnen er afwijkende cellen in het beenmerg zitten. Door een beenmergpunctie kunnen deze afwijkende cellen worden opgespoord. Zo ontstaat er meer duidelijkheid over wat er zich in het lichaam afspeelt. Ook kan een beenmergpunctie zinvol zijn na een behandeling van een bloedziekte. Wanneer er geen afwijkende cellen meer gevonden worden, weet men dat de behandeling geslaagd is.

Het is duidelijk dat een beenmergpunctie soms noodzakelijk is om een bepaalde ziekte op te sporen. Deze ziekten kunnen moeilijk op een andere manier opgespoord worden. Een beenmergpunctie is daarom erg belangrijk voor de patiënt Zonder beenmergpunctie kan er ook geen gerichte behandeling worden gegeven.

Er zal, voordat er beenmerg wordt afgenomen, een plaatselijke verdoving worden gegeven. Er wordt vervolgens een klein gaatje in het heupbeen of in het borstbeen gemaakt. Via een naald kan er nu wat beenmerg worden opgezogen. Na de afname van het beenmerg moet die patiënt nog 10 tot 15 minuten blijven liggen, zodat de kans op bloedingen verkleind wordt. Overigens mogen een aantal dagen voor de ingreep geen bloedverdunnende medicijnen worden ingenomen.

Beenmergpunctie pijnlijk?

Wanneer een beenmergpunctie zonder verdoving uitgevoerd wordt, is deze zeker pijnlijk. Het is niet mogelijk om bot te verdoven. Wel wordt er vaak een plaatselijke verdoving gegeven. Ondanks de verdoving kan een beenmergpunctie wel als pijnlijk worden ervaren. Hoe pijnlijk dit is, is moeilijk te zeggen omdat dit afhangt van de pijnbeleving van de patiënt. De meeste mensen vinden een beenmergpunctie niet prettig, maar wel redelijk goed te verdragen. Dankzij de plaatselijke verdoving zal de pijn daarom bij de meeste mensen wel meevallen. Bovendien weegt de tijdelijk pijn niet op tegen de klachten die ontstaan wanneer er geen behandeling plaats vindt.

Een narcose wordt zelden gegeven bij een beenmergpunctie, omdat een narcose toch een zware nasleep met zich meebrengt. Een beenmergpunctie duurt daarbij meestal maar tien minuten dus is ook zo weer voorbij. Kleine kinderen worden vaak wel onder narcose gebracht in de vorm van een licht roesje. Patiënten die heel angstig zijn voor pijn, kunnen van tevoren valium of oxazepam innemen. Dit kan het beste vooraf met de arts worden besproken, deze kan het kalmerend middel ook voorschrijven.

De uitslag van de beenmergpunctie

Het beenmerg dat is afgenomen, wordt naar het laboratorium gestuurd. Het bloed zit in glaasjes of op buisjes, het wordt gekleurd en onder de microscoop bekeken. Er wordt gekeken naar afwijkende cellen en de hoeveelheid cellen. Meestal is de uitslag binnen een tot twee dagen bekend. Wanneer er meer onderzoek nodig is, zoals bijvoorbeeld een chromosomennderzoek, kan dit enkele weken duren. Wanneer er ook een stukje bot uit het beenmerg is afgenomen, duurt dit ongeveer een week.

Wanneer de uitslag bekend is, bespreekt de arts deze met de patiënt. Meestal kan aan de hand van de uitslag met zekerheid worden gezegd of er een bloedziekte aanwezig is of dat de patiënt genezen is. Eventuele verdere behandeling zal worden besproken.
Gerelateerde artikelen
Beenmergpunctie: waarom wordt deze gedaan?Beenmergpunctie: waarom wordt deze gedaan?Een beenmergpunctie is het verwijderen van merg uit het bot. Een beenmergpunctie wordt niet zomaar uitgevoerd, maar dien…
Acute myeloide leukemie (AML)Acute myeloide leukemie (AML)Leukemie is een verzamelnaam voor een groep afwijkingen die gekarakteriseerd worden door de accumulatie van maligne (kwa…
Ziekte: BeenmergkankerZiekte: BeenmergkankerIeder jaar zijn er zo'n 860 mensen die aan beenmergkanker lijden. Je moet er snel bij zijn, anders dan loopt het niet go…
Geneeskundige met Acute – Non HighLeukemie wordt meestal omschreven als bloedkanker. Het is kanker in het beenmerg en lymfevatenstelsel. Normaal gesproken…

Verlamming: verschijnselen, van bell, middenrifVerlamming: verschijnselen, van bell, middenrifVerlamming of verlammingsverschijnsel: het is de benaming voor uitval van kracht aan de spieren. Verlamming kan optreden…
Huntington: een ongeneeslijke ziekteHuntington: een ongeneeslijke ziekteDe ziekte van Huntington is een ongeneeslijke neurologische aandoening, waarbij bepaalde delen van de hersenen worden aa…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Beenmerg

Reageer op het artikel "Beenmergpunctie: waarom, pijnlijk, uitslag"

Reacties

Ans, 03-11-2019 13:49 #18
Kan het zijn dat je naar een beenmergpunctieweken last hebt wat naar de heup trekt?
Gr Ans

Bert Dammann, 21-12-2018 17:36 #17
Ik ben bang…
Ontdekt: Smouldering meyeloom met verhoogd risico.
Dit na: regulier onderzoek na een andere klacht, bij bloedafname. Daarna beenmergpunctie gehad (10 okt 2018) waarna ik klachten kreeg. Elke dag hetzelfde patroon; tegen de middag gaat mijn been pijn doen en strompel ik. Alleen door af en toe een paar minuten te zitten hou ik het nog vol. Kan geen grote stukken meer lopen en in bed niet meer op deze zij slapen. In de ochtend weer even het heertje maar nee, daarna begint het weer… ;-(
Krijg nu een behandeling aangeboden tegen multipel myeloom in EMC, maar twijfel; zitten 3 tot 5 beenmergpuncties bij. en de gevolgen /bijwerkingen zijn niet mis. Duurt 30 tot 33 maanden. met uitgeloot 2 tot 3 medicijnen. Weet het even niet.

De Puydt, 16-03-2018 11:11 #16
Vorige maand een beenmergpunctie gehad, pijn heb ik niet gehad, eerder een onprettig gevoel. de dagen nadien heb ik geen pijnstilling moeten nemen, bij mij is alles pijnloos verlopen. Niettegenstaande ik ook wel schrik had om het te ondergaan.

Van Oenen, 28-11-2017 20:27 #15
Vandaag mijn beenmergpunctie gehad. helaas was die bij mij wel erg pijnlijk want mijn lichaam reageert niet goed op verdovingen op een of andere wijze pak mijn lichaam de plaatselijke verdoving niet. ze hebben ook meteen een stukje bot mee weg gehaald om te onderzoeken. nu na bijna 12 uur nog steeds pijn, dit zelfs bij het naar de toilet gaan en normaal zitten kan ik nog niet. ze hebben het op de heup kam weg moeten halen vanwege dat mijn billen te rond waren en ze er niet goed bij konden komen. de pijn zit bij mij nu in mijn rechterheup, been, voet en rechterdeel van mijn buik en het straalt naar het midden van de rug en naar mijn rechte schouders. ik weet het is een vorm van kneuzing maar dat het zo veel naweeën geeft is mij niet verteld.
ieder lichaam is anders. laat u goed informeren en ook uit leggen wat er gaat gebeuren dit is helaas niet bij mij het geval geweest. zorg er voor als u z'n punctie altijd iemand bij u heeft, dit om u gerust te stellen en het rijden van huis naar het ziekenhuis en retour en neem deze ingreep niet al te licht op.

Van Langevelde, 18-08-2016 22:57 #14
Na een vrijwel pijnloze botpunctie in het heupbeen heb ik na 2 jaar nog veel last van deze punctie, pijn die doorloopt tot in heupgewricht. Ben ik een uitzondering?

Lucja, 18-03-2015 17:30 #13
Morgen een beenmergpunctie.
Volgens de interniste kun je het vergelijken met een tandartsbezoek maar pijn is relatief, er zijn ook mensen die een zenuwbehandeling een operatie noemen.
Voor een zenuwbehandeling draai ik mijn hand niet om alhoewel verdoven in het tandvlees ook niet echt lekker is.
Ik heb fibromyalgie dus iedere dag pijn en de mensen om mij heen vinden het vervelender dan ik zelf.
Ik ga er "open minded" heen en zie wel wat er gaat gebeuren.

Irene, 03-11-2014 14:25 #12
Ik heb in mei 1x beenmergpunctie achter bij mijn rug/heup gehad om de diagnose van mijn ziekte te krijgen, toen moesten ze ook een stukje bot. Die keer was erg pijnlijk.
Vanmorgen heb ik voor de 3e keer een beenmergpunctie uit mijn borstbeen gehad, de verdovingsprik is erg vervelend. Van het opzuigen voel ik op de plek zelf niets, maar dat voel ik vreselijk in mijn oren, dat maakt het ondraaglijk.
Artsen hebben er nog nooit iemand over gehoord, alleen mij. iemand hier een idee?

N. V., 29-09-2014 21:34 #11
Ik heb vanochtend een beenmergpunctie ondergaan en de pijn was vreselijk. Op een schaal van 1 tot 10 was dit een 14. Dik stevig bot werkt in dit geval tegen je. Was achteraf zowat in shock en heb nog minutenlang liggen rillen. En ben zeer zeker taai. Nooit meer tenzij onder narcose of stevige roes. De ervaring was traumatiserend en daar kon de vriendelijke verpleging niets aan veranderen.

R. Zielemans, 09-04-2014 12:02 #10
Hallo ik had graag iets geweten voor mijn nichtje. Volgens haar behandelend arts heeft mijn nichtje MDS. Zij heeft 2 keer een beenmerg punctie gehad. 1 keer vanuit de heup en 1 keer het borstbeen, beide keren geen merg kunnen afzuigen. We vragen ons nu af wat er verder met haar gezondheid gaat gebeuren en behandeling. Bedankt alvast.

A. Muller, 13-03-2014 11:02 #9
De verschillen in pijnbeleving hangen NIET alleen van je instelling af, mensen die het als zeer pijnlijk ervaren hoeven zeker geen aanstellers te zijn. De waargenomen pijn hangt af van meer factoren:
Is de punctie in het midden van de plaats die verdoofd is afgenomen; heeft het verdovingsmiddel de tijd gehad voldoende in te werken (10 minuten) en heeft de arts ook dmv tapping, het botvllies aan de buitenkant verdoofd.
Tegen de aspiratiepijn helpt hydromorfon vrij goed (palladon) (2.7mg capsule 1 uur van tevoren innemen).
Ook afnamesystemen als "in controll"verlichten en verkorten de (pijn) belasting.
Kortom, de uitvoering van de ingreep is van grote invloed op de pijnsensatie.
Soms is de ingreep te combineren met een die wel onder narcose moet, vraag gerust of dit dan tegelijk kan gebeuren. Bij acute leukemie zal echter het spoedeisende karakter combinatie vaal onmogelijk maken. Vraag vooral om de hydromorfon, dit is niet algemeen bekend bij behandelaren.

Marjan, 24-07-2013 13:55 #8
Heb maandag beenmerg punctie gehad en ze hebben een pijpje bot weggehaald. Helaas konden ze geen beenmerg opgezogen krijgen, hebben twee maal geprikt maar zonder resultaat. Daarna verschrikkelijke pijn gehad op de plaats van de punctie. de eerste dag was het ergste maar ik heb er nu (woensdag) nog steeds last van en kan me niet draaien zoals ik wil. Dus de napijn is erg vervelend, en balen dat ze geen beenmerg hebben. Nu afwachten maar ik het woord sternumpunctie horen vallen, dat doen ze dan vanuit het borstbeen, zou ik ongelooflijk tegenop zien.

Maria, 27-03-2013 12:45 #7
De punctie is me erg meegevallen, maar ik denk dat het ook te maken heeft met je
pijngrens, die is bij iedereen anders. ik heb wel een vraag: wat wil het zeggen dat er activiteit is in het merg? was ook te zien op de petscan. het zit in armen en benen.
maar wat moet ik daaruit opmaken?
Ik hoop op een duidelijk antwoord.

Wim 16-01-2013, 16-01-2013 11:59 #6
Deze morgen een beenmergpunktie ondergaan in ISALA klinieken te Zwolle. Geen pijn problemen gehad, na afloop weer naar huis gefietst. Een oud gezegde is, een mens leid het meest enz. Diegene die om een of andere reden ook dit moet meemaken behoeft zich niet
angstig te maken.

Karin, 12-11-2012 13:25 #5
Heb vorige week een beenmergpunctie gehad in het LUMC. Ik ben beenmergdonor voor mijn broer. Ik zag er ongelofelijk tegenop en heb dit ook aangegeven. Maar ik heb me op het moment zelf helemaal kunnen afsluiten en mijn volledig geconcentreerd op mijn ademhaling. Ik kan u verzekeren dat ik minder dan een seconde iets heb gevoeld. Ik het is me niet 100 % maar 1000 % meegevallen. Niks geen pijn gehad die doortrekt tot je tenen. Geef je over en ontspan. Probeer niets tegen te houden. De dokter is zo ervaren en de assistent heel aardig. Ze praten je er doorheen en in minder dan 10 minuten is het gedaan en zit je alweer rechtop met een lekker kopje soep. Reactie infoteur, 15-11-2012
Wat een positief verhaal! Fijn dat het zo goed is gegaan en veel beterschap voor uw broer.

Jacques, 17-10-2012 09:13 #4
Heb gisteren een beenmergpunctie gehad. Het is zondermeer zeer pijnlijk. Het ergste is het moment van opzuigen van het merg. Dan trekt de pijn door tot in je tenen. Ik had een verpleegster die mij bemoederde en begeleide. Die dame was ongelooflijk. Dit punctie verhaal wil ik geen tweede keer meemaken.
De punctie was nodig omdat er drie waarden bleven dalen:
-rode bloedplaatjes
-witte bloedcellen
–hemoglobine
Nu maar de resultaten afwachten. Reactie infoteur, 28-10-2012
Wat vervelend dat het zoveel pijn deed. Sterkte en hopen op een goede uitslag.

Mevr Huijbregsen, 11-10-2012 18:44 #3
Ik had een vraag:mijn moeder heeft pas bloed laten prikken omdat ze moe was en nu was de uitslag bloedarmoede maar nu moest ze naar een specialist toe en daar moest ze weer bloed prikken en nu moet ze een beenmergpunctie laten doen maar wat heeft dat met bloedarmoede te maken?
Toen ik dat hoorde moest ik gelijk aan kanker denken.
Kunt u mij uitleggen hoe dat precies zit?
Vriendelijke groeten mevr.huijbregsen Reactie infoteur, 14-10-2012
Normaal gesproken wordt er geen beenmergpunctie uitgevoerd bij bloedarmoede. Meestal worden er medicijnen voorgeschreven of kan een dieet al volstaan om de bloedarmoede op te heffen. Bij een beenmergpunctie is er in de meeste gevallen sprake van verdenking van een bloedziekte. De arts moet dit gemeld hebben aan uw moeder.

Sander, 14-08-2012 13:29 #2
Wat de heer Leusing zegt klopt als een bus. Ik ben 16 jaar en heb ook even zitten googlen naar verhalen van anderen. Iedereen zegt dat het ondraagelijk is enz., en dat maakt je wel redelijk zenuwachtig. Mijn advies; NIET DOEN. Ik had het geluk met een hele rustige dokter die mij zeer op mijn gemak stelde en het is echt zo hoe meer ontspannen je bent hoe minder je ervan voelt. Ik voelde zelfs helemaal niets, dus wees er niet bang voor en laat je niet intimideren door de verhalen die op het internet de ronde doen. Zorg dat je ontspannen bent en je zal zien dat het verschrikkelijk meevalt. Nog beter is natuurlijk helemaal niet kijken op het internet, maar als je dit al gelezen heb is dat al te laat :). Voor diegenen die een beenmergpunctie te wachten staat; wees niet bang, ontspan je, en het is zo afgelopen.

J. B. Leusink, 23-05-2012 14:56 #1
Heb vanmorgen een beenmergpunctie gehad, volgens indianen verhalen zou dat een pijnlijke ingreep zijn. Ik kan u verzekeren dat ik totaal niets gevoeld heb. Kreeg van het ziekenhuispersoneel complimenten. Ik was een ideale patiënt. De behandeling is uitgevoerd in dr. ariens ziekenhuis in Enschede.
Groeten

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 01-02-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!