InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Virus door teek: Colorado Tekenkoorts (Colorado tick fever)

Virus door teek: Colorado Tekenkoorts (Colorado tick fever)

Virus door teek: Colorado Tekenkoorts (Colorado tick fever) De Colorado Tekenkoorts is een virusziekte die wordt overgebracht door teken. De ziekte komt voor in het westen de VS en Canada en alleen in de bergen. De ziekte is te herkennen aan koorts die enkele dagen duurt, even verdwijnt en na een paar dagen weer opkomt. Er zijn ook andere symptomen, zoal hoofdpijn, spierpijn en huiduitslag. Wanneer de ziekte eenmaal opgelopen is, levert dit een levenslange immuniteit op. De ziekte wordt behandeld met behulp van pijnstillers en eventueel koortsremmers. Tussen maart en semptember komt in het westen van de VS en Canada in berggebieden de Colorado tekentoorts voor. De ziekte wordt veroorzaakt door een virus, het Colorado tekenkoorts virus. Het virus wordt overgebracht door de houtteek, Dermacentor andersoni.

Symptomen

De ziekte is het best te herkennen aan spontane koorts. Deze duurt ongeveer 3 dagen, waarna het één tot drie dagen verdwijnt. Vervolgens treedt de koorts weer in voor een aantal dagen. Andere symptomen kunnen bestaan uit: hoofdpijn direct achter de ogen, spierpijn, pijn en uitslag aan de huid, zweten, misselijkheid en overgeven, gevoeligheid voor licht en zwakte in het algemeen. De symptomen treden meestal 3 tot 5 dagen na de beet in.
In zeldzame gevallen kunnen complicaties optreden.

Waar komt het voor?

De ziekte komt uitsluitend voor in de Verenigde Staten en Canada, vrijwel alleen in de bergen in het westen. In andere delen van de VS en Canada komt de ziekte nauwelijks voor. Onder de 1,2 kilometer hoogte wordt de ziekte nauwelijks door teken verspreid.

Hoe krijg je het?

De ziekte is op te lopen door een beet van een teek in het besmette gebied. Zeker wanneer deze teek op een onjuiste manier of te laat wordt verwijdert, kan het slachtoffer besmet raken. In zeldzame gevallen wordt de ziekte overgebracht door direct bloedcontact tussen mensen. Het gaat hierbij uitsluitend om bloedtransfusies.

Voorkomen

De ziekte is te voorkomen door tekenbeten te voorkomen. Dit kan door op paden te blijven, het lichaam zoveel mogelijk te bedekken en niet direct in gras of bladeren gaan zitten. Gebruik hiervoor een jas of een kleed, zodat teken minder snel op je kruipen. Het gebruik van producten met DEET helpt ook tegen teken.
Verder is het aan te raden lichte kleren te dragen, zodat teken makkelijk te zien zijn. Iedere paar uur even controleren op nieuwe teken kan ook helpen, let hierbij op dat de dieren uitzonderlijk klein kunnen zijn. Even voelen of er kleine bultjes zitten helpt vaak beter dan kijken. Zodra je een teek ziet, verwijder je deze onmiddellijk in zijn geheel met bijvoorbeeld een tekentang.

Genezen

Er bestaat geen geneesmiddel tegen deze ziekte. Colorado Tekenkoorts wordt meestal bestreden door pijnstillers te gebruiken. De ziekte verdwijnt over het algemeen vanzelf na enige tijd. Wanneer de symptomen niet verminderen of er nieuwe symptomen optreden, is het aan te raden een dokter op te zoeken. Ook wanneer de ziekte bij kinderen onder de tien jaar of ouderen optreed, is het verstandig naar een dokter te gaan.

Immuniteit

Wanneer je de Colorado Tekenkoorts eenmaal gehad hebt, levert dit levenslange immuniteit op. Er zijn nog wel vele andere ziektes die teken kunnen overbrengen, dus het blijft belangrijk om tekenbeten te voorkomen.
© 2011 - 2019 Info_lisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Colorado-tekenkoorts: Virale infectie door besmette houtteekColorado-tekenkoorts: Virale infectie door besmette houtteekBij Colorado-tekenkoorts treedt een virale infectie op door een beet van een besmette houtteek die vooral in Colorado te…
Teken gevaarlijker dan je denktTeken zijn kleine spinachtige beestjes die vooral in bomen en struiken voorkomen. Ze leven van het bloed dat ze opzuigen…
TBE-virus, tekenencefalitis: symptomen en behandelingTBE-virus, tekenencefalitis: symptomen en behandelingHet TBE-virus wordt overgedragen door een tekenbeet. Een teek lijkt op een plat spinnetje en leven van bloed van dieren…
Tekenencefalitis: hersenvliesontsteking door een tekenbeetTekenencefalitis: hersenvliesontsteking door een tekenbeetTeken kunnen verschillende ziektes overbrengen op mensen. De bekendste daarvan is de Ziekte van Lyme. Daarnaast kunnen t…
Rickettsiose: bacterieziekteRickettsiose: bacterieziekteRickettsia is een soort bacterie in de vorm van draden, kokken en staafjes. De benaming rickettsiose staat voor alle zie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Photo by Scott Bauer., Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.azdhs.gov
  • www.nlm.nih.gov
  • http://emedicine.medscape.com
  • http://health.nytimes.com/
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Virus door teek: Colorado Tekenkoorts (Colorado tick fever)"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 15-07-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!