InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoelang duurt mijn ziekte of aandoening?

Hoelang duurt mijn ziekte of aandoening?

Hoelang duurt mijn ziekte of aandoening? Hoelang duurt: buikgriep, koorts, de Ziekte van Lyme, Pfeiffer, hooikoorts, blaasontsteking, waterpokken, een oorontsteking enzovoorts? We zijn allemaal wel eens een keer goed ziek, maar hoelang duurt de ziekte of aandoening. Als we ziek zijn willen we graag weten wanneer alles mogelijkerwijs weer goed is zodat we weer verder kunnen met ons dagelijks leven.

Ziek zijn

We zijn allemaal wel eens ziek, maar hoelang blijven we ziek? Dit hangt van de ziekte af. Soms duurt een ziekte langer of korter dan we denken. Onderstaande lijst geeft een beeld van hoelang een ziekte duurt. Dit zijn gemiddelde waarden en kunnen soms wat afwijken.

Lijst van ziekten en aandoeningen en hun gemiddelde duur

Ziekte of aandoeningDuur
Griep (influenza)3-5 dagen
Buikgriep (norovirus)1-4 dagen
KoortsVerschilt per geval, bij langdurig hoge koorts, langer dan 4 dagen, arts waarschuwen)
HooikoortsAfhankelijk van soort allergie
Ziekte van LymeJaren, bij behandeling 10-30 dagen
Ziekte van Pfeiffer3-4 weken met mogelijke nasleep van jaren
BlaasontstekingBij behandeling 3-5 dagen
Waterpokken1-2 weken, besmetting 11 t/m 21 dagen daarvoor
WondroosVerschilt per patiënt, afhankelijk van weerstand enzovoorts
GordelroosWeken, maanden tot jaren
SlijmbeursontstekingMaanden tot jaren
VerkoudheidEnkele dagen tot maanden
OorontstekingEnkele dagen tot weken
Spit Enkele dagen tot weken
Kinkhoest 1-3 maanden
KeelontstekingEnkele weken tot maanden

Ziekte houdt lang aan

Soms kan een ziekte lang aanhouden, vooral zonder medicatie. In veel gevallen is het dan ook zeker noodzakelijk je huisarts te bezoeken. Je huisarts kan een diagnose stellen en medicatie voorschrijven. Soms is een bezoek aan gespecialiseerde afdeling in het ziekenhuis noodzakelijk. Hoelang de ziekte in totaal duurt is een gemiddelde, soms kan een ziekte lang stand houden door bijvoorbeeld een verzwakte of sterk verzwakte weerstand. Andere oorzaken voor langere ziekteperiode dan normaal kunnen zijn problemen met het immuunsysteem, herstel zonder medicatie of een ongezonde levensstijl. Probeer een ongezonde levensstijl te allen tijde te voorkomen. Dit vermindert sterk de kans op ziekte.

Hoe kan ik het herstel bevorderen?

Het herstel van een ziekte bevorderen is niet altijd even gemakkelijk. Soms kun je er maar weinig aan doen, behalve goed het advies van de huisarts opvolgen. Over het algemeen geld wel dat een gezonde lichaam en geest het ziekteherstel positief beïnvloeden.

Hoe kan ik ziek worden voorkomen?

Je kunt voorkomen dat je ziek wordt door onder anderen een gezonde levensstijl. Over het algemeen houdt dit in dat je gezond eet en drinkt dit houdt in dat je voldoende voedingsvezels, vitamines en mineralen binnenkrijgt, regelmatig sport, niet rookt en/of drinkt, voldoende rust neemt en zorgt voor een schone leefomgeving.

Voorkomt een schone leefomgeving dat ik ziek word?

Een schone leefomgeving kan niet voorkomen dat je ziek word, maar maakt de kans op een besmetting wel aanzienlijk kleiner. Een reden hiervoor is dat In een schone leefomgeving minder bacteriën voorkomen die mogelijkerwijs kunnen besmetten.

Wat te doen als iemand bij mij in huis ziek is?

Om te voorkomen dat je zelf ook ziek wordt moet je, je eerst verdiepen in de ziekte. Wanneer je meer over het ziektebeeld te weten bent gekomen weet je waarschijnlijk of de ziekte besmettelijk is en hoe je kunt voorkomen dat je zelf ook besmet raakt. Sommige ziekten zeer besmettelijk en andere helemaal niet informeer goed en voorkom onnodige problemen. Het is erg vervelend als je denkt dat persoon besmettelijk is en hij/zij blijkt het helemaal niet te zijn.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een oorontsteking?Wat is een oorontsteking? Een oorontsteking is een ontstekingsreactie binnen in het middenoor. Een oorontsteking is makk…
Meest voorkomende kinderziektenIn dit artikel vind je korte informatie terug over de volgende kinderziekten: rodehond, roodvonk, waterpokken, bof, maze…
Wat te doen wanneer je koorts vatWat te doen wanneer je koorts vatKoorts is een medisch teken waarbij je lichaamstemperatuur een hoogte boven het normale bereikt van 36,5 tot 37,5 graden…
De ziekte van PfeifferDe ziekte van Pfeiffer is een infectie ziekte. Het wordt ook wel 'kissing disease' genoemd, omdat het virus veroorzaakt…

Reageer op het artikel "Hoelang duurt mijn ziekte of aandoening?"

Reacties

Chippiesss (infoteur), 17-09-2014 15:31 #2
Een griep duurt meestal 2 weken. Verkoudheid 4 dagen

Hans, 13-07-2012 15:49 #1
Hallo ik heb de ziekte van lyme/erlichia batery. Ik slik al 8 maanden antibiotica. Het schiet maar niet op. Ik heb veel last van mijn hoofd. Het zit bij mij op het zenuwstelsel. Wat kan ik nog meer doen om hier van af gekomen? Reactie infoteur, 19-07-2012
Beste Hans,

Bedankt voor uw reactie. U kunt naast antibiotica zelf experimenteren met voedingsupplementen die een anti-ontstekende, antivirale en/of antibacteriële werking hebben. Overleg het uiteraard altijd met uw huisarts. Supplementen die in klinische onderzoeken hun werking hebben aangetoond zijn onder andere: astaxanthine, curcumin, alfa-liponzuur & ubiquinol. Voor u kan curcumin wellicht een pijn verlichter zijn. U kunt deze pillen online bestellen. Veel succes!
- Kropslavinken

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 16-09-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!