Polymyalgia rheumatica: spierreuma bij ouderen

Polymyalgia rheumatica: spierreuma bij ouderen Polymyalgia rheumatica is een reumatische ziekte die pijn en stijfheid veroorzaakt in de hals, schouders en heupen. Letterlijk is de betekenis van de woorden polymyalgia rheumatica: veel pijn in de spieren. De ziekte wordt ook wel spierreuma genoemd en treft voornamelijk mensen die ouder zijn dan vijftig. Vrouwen krijgen vaker met polymyalgia rheumatica te maken. Spierreuma geneest meestal binnen enkele jaren. De aandoening kan ook korter of langer duren. De oorzaken van polymyalgia rheumatica zijn niet bekend. Wel duiden onderzoeken er op dat spierreuma in ieder geval niet erfelijk is bepaald. Polymyalgia rheumatica gaat gepaard met enkele opvallende klachten.

De belangrijkste symptomen

  • Abrupte pijn en stijfheid in de buurt van schouders en heupen
  • Pijn treedt op aan beide kanten van het lichaam
  • Pijn en stijfheid treden vooral in de ochtend en de nachten op
  • Gewichtsverlies
  • Gebrek aan eetlust
  • Vermoeidheid

Polymyalgia rheumatica en arteriitis temporalis

Patiënten die naast bovenstaande symptomen ook last hebben van heftige hoofdpijn aan één zijde van het hoofd hebben mogelijk last van een of meerdere ontstoken bloedvat(en) bij de slaap. Dit heet arteriitis temporalis. De aandoening is gevaarlijk, omdat slagaders kunnen vernauwen. Wanneer arteriitis temporalis niet wordt behandeld kan de patiënt blind worden of te maken krijgen met een verminderd visueel vermogen. Arteriitis temporalis staat ook wel bekend als reuzencel-arteriitis.

Diagnose

Er zijn verschillende onderzoeken om te kijken of een patiënt spierreuma heeft. Bloedonderzoek kan op ontstekingen duiden. Dat is af te zien aan de snelheid waarmee rode bloedcellen in het bloed omlaag gaan. Bloedonderzoek duidt niet aan wat de oorzaak van de ontsteking heeft. Het is dus ook niet te zeggen of de ontstekingen door polymyalgia rheumatica komen. Het maken van röntgenfoto’s levert vaak niets op, omdat deze vorm van reuma zich in de spieren bevindt. Wel kan een arts besluiten een röntgenfoto te laten maken om te kijken of de patiënt geen vormen van reuma heeft die botten en gewrichten aantasten. Dat is bij spierreuma namelijk niet het geval.

Behandeling

Spierreuma is te behandelen met ontstekingsremmende pijnstillers, ook wel NSAID’s genoemd. Het meest voorgeschreven medicijn is prednison. De dosering bedraagt meestal zo’n vijftien milligram per dag. Patiënten met polymyalgia rheumatica gebruiken de prednison doorgaans langdurig. Daardoor kunnen bijwerkingen optreden, zoals de toename van gewicht, verminderd gezichtsvermogen, botontkalking, slecht slapen en een huid die dunner wordt. Om botontkalking te voorkomen kan een arts besluiten om calcium, vitamine D en een bisfosfonaat voor te schrijven. Patiënten met polymyalgia rheumatica worden doorgaans behandeld door een reumatoloog.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.reumafonds.nl
  • www.levenmetreuma.nl
  • www.reumaliga.be
  • www.kiesbeter.nl

Reageer op het artikel "Polymyalgia rheumatica: spierreuma bij ouderen"

Reacties

Möller, Wim, 25-05-2020 15:37 #3
Ik heb last van spierreuma en weet dat dit behandelbaar is met prednison of prednisolon, maar wil liever (uit ervaring) dit niet gebruiken. Is er een milder of natuurlijk medicijn die mij kan helpen?

Hjj Renders, 18-09-2018 09:00 #2
Graag zou ik antwoord willen op onderstaande vragen.
Kan acupunctuur behandeling het auto-immuunsysteem in het lichaam herstellen?
Zijn hier effecten van bekend?
Met vriendelijke groet,
L.Renders

Ina V. Meerendonk, 03-07-2015 16:22 #1
Graag zou ik willen weten of er ook nog een ander middel is dan prednison. Ik ben er mee gestopt omdat ik er heel slecht door ging slapen en daardoor denk ik erg moe ben. De pijn probeer ik nu op te vangen door pijnstillers, maar dat is niet voldoende.

Graag uw menig als het kan. B.v.d, Ina van Meerendonk.

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 27-10-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!