InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Arteriititis temporalis: symptomen, diagnose en behandeling

Arteriititis temporalis: symptomen, diagnose en behandeling

Arteriititis temporalis: symptomen, diagnose en behandeling Wanneer u last krijgt van erge hoofdpijn, terwijl u dat niet eerder had en tegelijkertijd de slagaders vlakbij de ogen dikkig en gevoelig zijn, bestaat er een kans dat u lijdt aan arteriitis temporalis (ook wel reuzencel-arteriitis of RCA) genoemd. Dit is een ontsteking van een slagader bij uw slaap. De ziekte treft doorgaans alleen mensen van boven de vijftig jaar.
Vrouwen lopen meer kans op het krijgen van arteriitis temporalis dan mannen. Meestal blijft de ontsteking beperkt tot een bloedvat, maar het kan ook aan beide kanten van het hoofd voorkomen

De belangrijkste symptomen

  • Hevige hoofdpijn aan één of twee zijden van het hoofd
  • Pijnlijke en gevoelige huid bij de slaap (vlakbij oog)
  • Kaken doen pijn bij het eten
  • Gezichtsvermogen gaat achteruit
  • Wazig zicht
  • Sliertjes of stipjes voor de ogen
  • Vermoeidheid
  • Afname van gewicht
  • Pijn aan spieren
  • Stijfheid
  • Koorts
  • Nachtelijke zweetpartijen

Gevolgen

Arteriitis temporalis is een ernstige ziekte. Slagaders bij de slapen raken ontstoken, vernauwen of slippen zelfs dicht. Wanneer de aandoening onbehandeld blijft, kan blindheid optreden of volgt er een andere vaatziekte, zoals een beroerte.

Reumatische ziektes

Het is nog niet bekend wat de oorzaak is van arteriitis temporalis. Wel wordt de aandoening geschaard onder reumatische ziektes. Mogelijk bestaan er overeenkomsten met de ziekte spierreuma, ook wel bekend als polymyalgia rheumatica. Deze ziekte zorgt voor stijfheid en pijn aan onder meer schouders, nek, bovenarmen, rug, bovenbenen en heupen. Arteriitis temporalis en spierreuma kunnen ook tegelijkertijd voorkomen. Een overeenkomst is dat beide aandoeningen alleen mensen boven de vijftig jaar treft.

Diagnose

Voordat een arts aan onderzoeken begint, praat hij met u over de uw ziekteklachten. Via bloedonderzoek kan gekeken worden of er ontstekingen in het lichaam voorkomen. Daarbij kunnen de bloedbezinking en de hoeveelheid C-reactieve proteïne worden gemeten. Er is geen bloedtest die arteriitis temporalis aantoont. Bij een vermoeden van arteriitis temporalis voert een dokter een biopsie uit door met een naald weefsel uit het betreffende bloedvat te halen. Onder de microscoop kan worden beken of er sprake is van een ontsteking aan het betreffende bloedvat. Een arts voert ook een lichamelijk onderzoek uit en drukt daarbij onder meer op de slaap. Pijn daarbij wijst op arteriitis temporalis.

Behandeling

Arteriitis temporalis wordt behandeling met onstekingsremmers zoals prednison. Omdat deze medicatie voor bontontkalking kan zorgen zal een arts bij een hoge dosering ook recepten voor calcium, vitamine D en bisfosfonaat uitschrijven.

Vooruitzichten

De meeste patiënten met arteriitis temporalis genezen binnen een jaar. De klachten zijn dan ook meestal helemaal verdwenen. Wanneer de ziekte niet wordt behandeld, kan de bloedtoevoer naar vitale organen worden afgesneden, waardoor arteriitis temporalis dodelijk kan eindigen.
Gerelateerde artikelen
Polymyalgia rheumatica: spierreuma bij ouderenPolymyalgia rheumatica: spierreuma bij ouderenPolymyalgia rheumatica is een reumatische ziekte die pijn en stijfheid veroorzaakt in de hals, schouders en heupen. Lett…
Arteriitis temporalis: hevige pijn aan één of beide slapenArteriitis temporalis: hevige pijn aan één of beide slapenArteriitis temporalis, ook wel afgekort als AT, is een reumatische ziekte waarbij de ader die loopt over de slaap, ontst…
Arteriitis temporalis: hoofdpijn die blindheid veroorzaaktArteriitis temporalis: hoofdpijn die blindheid veroorzaaktArteriitis temporalis is een vorm van hoofdpijn die in het ergste geval kan leiden tot blindheid of een aneurysma van de…
Hoofdpijn bij de slaap: oorzaken van arteriitis temporalisHoofdpijn bij de slaap: oorzaken van arteriitis temporalisPijn rond een slaap of beide slapen, wat kan het zijn? Bij de aandoening arteriitis temporalis treedt er hoofdpijn ter h…
Spierreuma: oorzaken, symptomen, diagnose en behandelingSpierreuma: oorzaken, symptomen, diagnose en behandelingSpierreuma, ook wel polymyalgia rheumatica genoemd, is een pijnlijke spieraandoening die nagenoeg alleen bij oudere mens…
Bronnen en referenties
  • www.reumafonds.nl
  • www.dokterdokter.nl

Reageer op het artikel "Arteriititis temporalis: symptomen, diagnose en behandeling"

Reactie

Sjoukje Soepboer-Elzinga, 21-12-2011 17:37 #1
L.s
in grote hoofdlijnen klopt de omschrijving van dit verhaal, ware het dat de ziekte meestal langer duurt voor genezing een feit is. mijn vader loopt nu al bijna 7 jaar hiermee en is ook nog niet genezen.

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 13-11-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!