InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen aan de hypofyse: prolactinoom

Aandoeningen aan de hypofyse: prolactinoom

Prolactinoom is een tumor die overmatige productie van prolactine veroorzaakt, dat vruchtbaarheid en productie van moedermelk reguleert. Prolactinoom is een niet-kwaadaardig type tumor in de hypofyse. De ontwikkeling van een prolactinoom duurt gewoonlijk jaren en de symptomen verschijnen langzaam. Indien uw huisarts een prolactinoom vermoedt, kan deze willen weten of u zwanger zou kunnen zijn of antipsychotische medicijnen slikt. Prolactinoom is een niet-kwaadaardig type tumor in de hypofyse. Deze veroorzaakt een overproductie van prolactine dat essentieel is voor de ontwikkeling van de borsten en de moedermelkproductie. De hoeveelheid prolactine wordt tijdens de zwangerschap groter maar een teveel van het hormoon kan bij zowel vrouwen als mannen nadelige gevolgen hebben. Prolactinomen komen bij vrouwen meer voor dan bij mannen. De oorzaak hiervan is onbekend.

De symptomen

De ontwikkeling va een prolactinoom duurt gewoonlijk jaren en de symptomen verschijnen langzaam. Symptomen bij vrouwen zijn:
  • onregelmatige of uitblijven van de menstruatie;
  • Onvruchtbaarheid;

Symptomen bij mannen zijn:
  • Impotentie;
  • groter worden van de borsten.

Enkele symptomen treffen beide geslachten:
  • Lekken van vocht uit de tepels;
  • verminderde belangstelling voor seks.

Onbehandeld kan de tumor groot genoeg worden om druk uit te oefenen op het omliggende hersenweefsel. Dit kan hoofdpijn, het kleiner worden van het gezichtsveld of een verminderde hypofysehormoonproductie veroorzaken.

De behandeling

Indien uw huisarts een prolactinoom vermoedt, kan deze willen weten of u zwanger zou kunnen zijn of antipsychotische medicijnen slikt. Deze doen de prolactinespiegel stijgen en houden geen verband met de aanwezigheid van een prolactinoom. U zult waarschijnlijk een bloedtest ondergaan om de hoeveelheden hormonen te bepalen. Als de hoeveelheid prolactine hoog is, kunnen de hersenen met behulp van een CT- of MRI-scan in beeld worden gebracht om de tumor op te sporen. Mocht deze er zijn, dan kunnen medicijnen worden voorgeschreven waardoor hij linkt en de prolactineproductie afneemt. Als de behandeling met medicijnen niet slaag, kan een operatie of bestraling noodzakelijk zijn om de tumor te verwijderen of vernietigen.

De prognose

In meer dan drie van de vier gevallen is een behandeling met medicijnen succesvol. in de andere gevallen slaagt meestal de operatie of de bestraling. Soms komt de tumor terug en moet opnieuw behandeld worden. Als een vrouw zwanger wordt na een behandeling tegen een prolactinoom is het belangrijk dat zij onder zorgvuldige controle staat, omdat de tumor ten gevolge van hormoonveranderingen terug kan keren.
Gerelateerde artikelen
Prolactinoom: oorzaken, symptomen en behandelingEen prolactinoom is een tumor die teveel prolactine produceert. Deze tumor kan vele jaren groeien en de symptomen komen…
Prolactinoom: symptomen, diagnose en behandelingProlactinoom: symptomen, diagnose en behandelingEen prolactinoom is een goedaardige tumor in de hypofyse die ervoor zorgt dat er een buitensporige hoeveelheid prolactin…
Hoe wordt prolactinoom (tumor aan de hypofyse) behandeld?Hoe wordt prolactinoom (tumor aan de hypofyse) behandeld?Door prolactinoom is de hormoon huishouding in de war, waardoor de vrouw verminderd vruchtbaar en de man minder seksueel…
De gezondheidsrisicotest voor veel voorkomende aandoeningenDe gezondheidsrisicotest voor veel voorkomende aandoeningenDe gezondheidsrisicotest is een test die je online kunt invullen. Met deze test zie je of je een verhoogd risico loopt o…
Auto-immuunziektenAuto-immuunziektenAuto-immunziekten zijn aandoeningen waarbij het immunsysteem het eigen lichaamsweefsel aanvalt. Deze aandoening komt voo…

Reageer op het artikel "Aandoeningen aan de hypofyse: prolactinoom"

Reacties

Iemand, 24-05-2015 22:14 #3
Ik heb een vraag, mijn moeder heeft kanker. Ze is geopereerd aan de hypofyse maar nu een beetje in de war. Daarvan verwachten ze dat het wel weggaat maar ik maak me erg zorgen. Wat moet ik doen?

Anoniem, 01-11-2008 15:53 #2
Ik ben 24 jaar en 5jaar geleden ontdekte mijn gynecoloog een microadenoom in de hypofyse, ik neem hiervoor Sostilar in en zoals beschreven neemt het verlangen naar seks af, dit begint erg lastig te worden gezien mijn kinder wens, door dit probleem is heel mijn hormoon stelsel ontregels, ik heb pco syndroom. Ik vroeg mij af of je hier ooit van af geraakt?

Kristien Baur, 22-05-2008 19:32 #1
Hallo
ik heb een goedaardig gezwel rond de hypofyse hyphotalamus maar het probleem is dat het 9mm rond beide zit maar ook zes mm in mijn herenen gegroeid is het zit dus met weefsels ingegroeid
ik ben er mee geboren maar pas ontdekt in 1993 ik ben er nu 40 zelf hormonen moeten aan gepast worden want ik reageer daar slecht op operen of bestralen durven ze niet het drukt op mijn linkeroog ik heb ook geen adison of crussing
wat ik heb is zo zeldzaam dat er geen onderzoek wordt naar verreicht dat zijn 1 vrouw op 1 miljoen dat deze aandoening ooit zouden krijgen wat ik heb er zijn ook tumoren die ze netjes kunnen verwijderen

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 23-09-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!